Gamla skridskor

Tycker att Alpina BC-pjäxor ser ut som förklädda skatepjäxor. Har inte testat några, men de borde vara stadiga som skatepjäxor då de har samma typ av plastförstärkning i sidled. Sulorna ser ju betydligt bättre ut än på vanliga skidjäxor. Fungerar de att gå i?

Skulle jag köpa sprillans nya bindningar och pjäxor specifikt för skridskor skulle jag nog köpa NNN BC, men har man Salomongrejer sedan förr så är de ju iallafall fullt användbara med gott resultat. Åtminstone så länge man åker.... :)

Jag testade förresten att dubba mina pjäxor med stålstifft, men det gick inget vidare. Sulorna är ihåliga och av hårdplast, så det finns inget material att fästa dubbarna i. Så länge de stack fram fungerade de på is, men uppe på stenar var det lika kört som vanligt.

Märkligt att det inte finns (*) lösa skydds/antihalksulor att klicka i skidskor/pjäxor.
Det skulle jag uppskatta även för skidåkning. Det kan ju vara en bit att gå till skidspåret. Antingen på hal is eller på grus eller asfalt som sliter på sulorna.

(*) ja jag vet att det finns, men det är inte direkt en produkt som hänger framme vid pjäxhyllan på varenda Intersport.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Skatepjäxor och kanske diagonalpjäxor har numera lite bättre gångsulor än tex Salomon SNS. Mina gamla Salomonpjäxor gled nästan lika bra utför som mina skidor.
Har ett par Madshus skatepjäxor för skridskoåkning och de är helt okej att gå med.

Har sett att några kamrater håller med dig. Ett annat problem är att dessa sulor samlar småstenar och annat som måste kratsas väck innan man kan få på skon i bindningen.

Thure

Ett annat problem är att dessa sulor samlar småstenar och annat som måste kratsas väck innan man kan få på skon i bindningen.
Thure

Ja, helt problemfria är de inte, men sulornas material och greppmönster brukar numera vara lika för många BC och Skatepjäxjor. Vanligtvis räcker det att knacka en skridsko mot skosulan för att få bort snö och stenar. Stenar fastnar inte lika hårt som på vandringskängor.

Så här ser det ut efter rätt många promenader numera.

Thure

Bilagor

• apic_332582_maxi.jpg
    apic_332582_maxi.jpg
    133 KB · Visningar: 370

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips