Dellenbygden med omnejd

Vi har nyss blivit med fritdshus i Dellen-trakten. Undrar därför om någon kan dela med sig av tips på bra åkområden, sjöar (förutom Dellensjöarna) m.m. En specifik fråga är om det plogas några banor på Dellensjöarna eller någon annan sjö i närheten?
 
Mellan Ljusdal och Ramsjö ser vattnen roliga ut på karta, Orsjön söder om Ljusdal ser också skoj ut,

Sör- och Norrdellen ser dock ut att ha potential så det räcker ett tag.

Annars har du ju inte så långt ut till havet, om det fryser.

Förra vintern gjorde jag en tur på Söderhamnsfjärden, alldeles för mjuk is men det var riktigt varmt (och blåsigt). Ändå rätt trevligt. Finns en film för inspiration här: http://www.youtube.com/watch?v=KPiucogtm0E
 
Jag har

åkt ett par gånger på Dellensjöarna och även i skärgården utanför Hudik. Fint område. Ta kontakt med lokala skridskoåkare. Pågår nätverksbyggande vilket du kan se i en nylig tråd. Se annars www.skridsko.net

Thure
 
Familjen har en stuga vid Björsbo vid Norra Dellen. Det finns ingen plogad bana i närheten vad jag vet. Men i framtiden vill jag skaffa in en fyrhjuling och ploga en bana på några kilometer.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...