Lucka i nya Epic V10 Sport

Jag har, inspirerad av Anders Karlsson, dragit i en lucka i nya modellen av Epic V10 Sport. Här hittar man Anders fina beskrivning på den gamla modellen:

http://surfski.nu/2012/08/01/montering-av-lucka-i-surfski

Luckan är samma som Anders, en Viking 125mm som kostar 139 kronor. Planen var från början att dra i en 150mm lucka, men i och med den nya avfasade kanten på båten blir det svårt. Då måste man börja skära i skumkärnan i mitten. Jag köpte även hem en välvd variant av luckan, men den platta passar bättre.

Här finns lite fler bilder på hela operationen:

http://sdrv.ms/1646fE8
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    18.4 KB · Visningar: 814
  • 6.jpg
    6.jpg
    19.9 KB · Visningar: 876
  • 7.jpg
    7.jpg
    20.9 KB · Visningar: 845
  • 12.jpg
    12.jpg
    23.3 KB · Visningar: 755
  • 13.jpg
    13.jpg
    20.4 KB · Visningar: 760
  • 14.jpg
    14.jpg
    16.3 KB · Visningar: 829
Schnyggt

Ser ju bra ut Håkan :)
Är du riktigt listig sätter du på kupolmuttrar på de genomgående skruvarna, så skadar gängorna inte dina vattentäta påsar och annat, och under en kupolmutter fäster du en tunn lina som sedan också fästs i luckan... en droppe epoxi i hålet i mitten funkar, så stannar den med båten.
Ses på Orust Runt :)
 
Efter att ha provpackat en enda gång kom jag direkt fram till att det är alldeles för fippligt att trycka grejor genom lättningshålen i skumkärnan i mitten, det kommer jag svära på varenda gång jag packar. Så det fick bli några timmars arbete till och en lucka även på andra sidan. Hålen påverkar inte stabiliteten i skrovet något alls vad jag kan känna, det är 6 cm mellan dem och större delen av det är limmat/fäst mot skumkärnan i mitten. Luckorna i sig är riktigt stabila.

Nu även med kupolmuttrar, tack för tipset!
 

Bilagor

  • 20.jpg
    20.jpg
    25.3 KB · Visningar: 816
  • 21.jpg
    21.jpg
    33.8 KB · Visningar: 742
Väldigt inspirerande!
Erfarenheter så här ett år senare? Håller luckorna tätt? Några effekter på hållfastheten? MVH, /Lasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.