Vintertätning och liggunderlag

Avklippt sovsäck lät lite intressant kan du utveckla ?
vad klippte du i och hur ?

För övrigt vad menas med vintertätning ???

15mm tjockt cellplast underlag funkar fint för mig och det är nog inte -20grader i snön underifrån vill jag tro.

Om man ser till att täta över bröstet med en dunjacka etc så kommer det inte ner mycket fukt i sovsäcken det är min erfarenhet, använder en gammal Carry Combi när det är kallt. Andas inne i säcken men brukar orientera hålet framför munnen, ca 5 cm i diam.

/Mattias
 
Re: Luftfuktighet

ulfgum; sa:
Undvall sa att det inte går att få högre luftfuktighet än 100%. Det stämmer inte, i alla fall inte utan att man preciserar lite. Den ABSOLUTA luftfuktigheten kan inte överstiga 100%, det är sant, men den RELATIVA (och det är den som är intessant i sammanhanget) kan det, och det ganska rejält också. Det är då vi får kondens.
Öhhh???
Det där blev defintivt inte rätt! Den _relativa_ luftfuktigheten kan _aldrig_ överstiga 100%. Det har att göra med att relativ luftfuktighet anger hur mycket fukt luften innehåller i förhållande till hur mycket den maximalt kan innehålla vid en given temperatur.
Om temperaturen stiger så kan luften innehålla mer fukt men den relativa luftfuktigheten kommer naturligtvis aldrig att kunna överstiga 100%.
 
Får nog hålla med Mr Granlund. På grund av hur termen definieras är det inte möjligt att få högre relativ luftfuktighet (eller relativ ånghalt som det numera mer korrekt kallas) än 100 %.

Den absoluta luftfuktigheten är en termologi som jag inte känner igen, men en sådan storhet borde väl mätas i gram per kubikmeter snarare än i procent!?!

För övrigt vill jag bara tillägga att jag en gång språkade med en snubbe i Alaska som för att spara vikt som i sitt dunställ på vinterturer. Sen om jag minns rätt hade han med sig en tunn sommarsäck som han använde som täcke.
 
Re: Lättvikt.

mad as ice; sa:
Vid kortare "mildare" turer har jag sovit i en avklippt sovsäck och med dunjackan på. Funkar bra i tält och snöka. Mössa och huva är självklart ett måste i det läget..

Har aldrig sovit med dunjacka & elefantfotsvarianten (halvsäck) men både den och täcke-varianten (till ett varmt liggunderlag) står högt upp på att-pröva-listan.
Finns ju en hel del varianter på detta tema. Inte minst Nunatak har ju gjort sig kända för att sälja lösningar inom detta segment:

raku2-green-total-view.jpg


akula-sleep-position.jpg


http://www.nunatakusa.com/sleeping_bag_info.htm

Andra:

Big Agnes http://www.bigagnes.com/pop-basystem.html

Rab Quanrum Top http://www.rab.uk.com/pages/sleeping/sleep_products/intro_quantum.html

Spännande!!!

/ G
 
mattiasj; sa:
Avklippt sovsäck lät lite intressant kan du utveckla ?
vad klippte du i och hur ?


/Mattias

Exakt som på bilden. Klippt helt enkelt av sovsäcken (provade på en slite, man är ju inte gjord av pengar) en bit ovan midjan. Sydde sedan in en resor så den tajtar lite. Pula ner jackan innanför resoren och godnatt.

//Mattis.
 
En möjlighet som jag har funderat på när det gäller just halvsäck (/elefantfot) är att ha den som innersäck (ihop med dunjackan) på vintern. Finns nog en del vikt att spara på det.

Har du testat det Mattis?

/ G
 
undvall; sa:
Den absoluta luftfuktigheten är en termologi som jag inte känner igen, men en sådan storhet borde väl mätas i gram per kubikmeter snarare än i procent!?!
För tydlighetens skull...
- Absolut luftfuktighet anger den totala massan vattenånga i en given volym luft. Den absoluta luftfuktigheten anges i g/m3 (gram/kubikmeter).
- Specifik luftfuktighet är kvoten av massan vattenånga och den totala massan luft. Den specifika luftfuktigheten anges i g/kg.
- Relativ luftfuktighet (Rf) är kvoten av ångtrycket och mättnadsångtrycket vid den aktuella temperaturen ifråga.
 
Ansiktsmask med värmeväxlare

Kanske en ansiktsmask med värmeväxlare kan vara ett bra alternativ till att andas i sovsäcken. Om den fungerar nästan lika bra som i reklamen är det nog vettigt när det är kallt och torr luft när man ligger i sovsäck. Inget för den som är klaustrufobisk kanske.
psolar-mask.jpeg

http://www.psolar.com/index.html
hyfsat billig, man kanske skulle testa..
 
Relativ luftfuktighet

Den absoluta luftfuktigheten mäts inte i %, och den är inte intressant när det gäller kondens, eftersom kondens uppstår när den relativa luftfuktigheten överstiger 100%. Om den inte gjorde det,.. tja, då hade vi inga problem. Och om jag minns rätt från de föreläsningar i meteorologi som jag bevistat och de meteorologiböcker jag läst (men visst är minnet lite knackigt) kan den också i vissa extremfall stiga ganska rejält över 100%.

Men det som är intressant i sammanhanget är det som Undvall sade, om jag förstod rätt, nämligen att kall luft som värms upp i lungorna blir torrare (relativt) vid uppvärmningen och därmed tar upp mer fukt från lungvävnaden, än vad varm luft (från sovsäckens inre) skulle göra. Därmed ökar mängden vattenånga i tältet. Jag har aldrig vid tältning, vare sig på sommaren eller vinter, upplevt kondens i sovsäcken som ett problem. Kondens i tältet däremot... Den kalla tältväven är precis den typ av kondensationsyta som gör att fukt kondenseras, och när det sedan "snöar" inne i tältet blir sovsäcken fuktig.
 
Thermarest och kyla

Har nyligen skaffat ett Thermarest expedition, och lurar litegrann på en sak. På deras hemsida kan man i FAQ:en läsa följande:

"What are “R-values”?
R-values are a measure of insulation and are based on a mattress being fully inflated. The higher the value, the warmer you will sleep. For a higher R-value, fully inflate your mattress."

Okej... Lite luddigt tycker jag, eftersom det inte anges några skillnader mot de andra modellerna, och inte ens ett spann mellan vilka temperaturer det kan förväntas funka bra som isolering. Finns det någon här som vet hur mycket det skiljer mellan modellerna?
 
Jo men visst, du har till 100 % greppat det som jag försökte säga med mitt lilla resonemang. Men som alltid är det väldigt svårt att hålla koll på alla faktorer som påverkar resultatet när man pratar om friluftsliv.

Bara för att det logiskt sätt borde vara bra att andas inne i sovsäcken och bara för att en annan person med en annan sovsäck har gjort detta med framgång, innebär det tyvärr inte att det funkar lika bra för alla. Men som jag skrev tidigare är detta ett mycket intressant koncept som jag helt klart ska prova på.

Sen vill jag bara passa på att slå ett litet slag för användandet av fuktspärr inne i sovsäcken som helt klart borde minska risken för att andas inne i sovsäcken skulle leda till några negativa överraskningar.
 
Re: Relativ luftfuktighet

ulfgum; sa:
......Jag har aldrig vid tältning, vare sig på sommaren eller vinter, upplevt kondens i sovsäcken som ett problem. Kondens i tältet däremot... Den kalla tältväven är precis den typ av kondensationsyta som gör att fukt kondenseras, och när det sedan "snöar" inne i tältet blir sovsäcken fuktig.
Hur mycket vattenånga andas vi ut under en natt, en halvliter, en liter? Om den vattenångan leds ut genom sovsäcken och det är mer än 30 grader kallt ute kommer den att frysa inne i säcken när vattenångan närmar sig säckens yttre delar. På utsidan av sovsäcken och en liten bit in i säcken är det då minusgrader. Det blir ett problem.

Läs den här tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18050&pagenumber=1

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 9
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.