Artisan (Kayaksport)

Guest

Gäst
Provpaddlade idag en Artisan från Kayaksport under ett par timmar. Jag tyckte den kändes bra att paddla förutom att den var något svårsvängd...vilket i sin tur bidrog till att man som mindre erfaren paddlare fick jobba lite hårdare. Nu paddlade jag med skädda men undrar lite hur roderlösningen är till Artisan. Detta borde vara en bättre lösning till denna kajak tycker jag!?

Berätta gärna lite om era erfarenheter när det gäller Kayaksport Artisan med roder eller skädda. Om ni paddlat med roder så är jag intresserad av att veta hur kvalitén på detta är. Dessutom..hur är stödet? Man vill ju ogärna göra roderutslag vid varje paddeltag.. :)

Sist men inte minst: Vilket pris ligger Artisan på? Med skädda? Med roder?

Tack så länge alla Artisan-paddlare!!

MVH
Jonas
 
Artisan

Vi har två Artisan med skädda men utan roder i klubben (Sibbo kanotklubb) http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/
och de hör definitivt till de mera populära kajakerna genast efter Nordkapp.
Jag har själv paddlat en hel del med Artisan och tycker att den är helt bra (själv äger jag en Aquila).
En kompis har en Artisan Millennium, dvs. den senaste modellen, med både skädda och roder. Han är helt nöjd. Han använder skäddan till att ställa in kajakens huvudkurs i förhållande till vindriktningen och använder rodret enbart till att styra med. Pedalerna/fotstöden är helt OK, det går bra att ta stöd ordentligt utan att det påverkar rodret.
Priset i Sverige skall jag inte säga någonting om men i Finland kostar den ca. 9000 mk.
 
Artisan

Tja!

Jag köpte en beg. Artisan 2000 för, vill jag minnas, 11000:- med skädda.
Jag upplever den som lite tungrodd, kanske, lite svår att styra...Men jag är inte så erfaren.
Min första riktiga tur var Gotland runt förra sommaren med min flickvän, som har en Artisan Millennium (skädda) Den köptes av Marstrands kajak, för ca 16500:-

Men vi är väldigt nöjd. Man kan packa rejält med grejer!
Men även vi har funderat på ett roder

adam
 
Artisan

Efter några år med en Artisan SC 2000 är jag nu ägare till en Artisan LC Millennium. 2000 modellen behöver hellre ett roder än Millennium, speciellt tungt lastad är 2000 svårsvängd.
Den nya Artisanen tycker jag inte behöver något roder.
Roderverkan på svimarodret är ok, men inte lika effektivt som på tex. VKV kajaker.
Kontakten med kajaken är bra i den större LC sittbrunnen tack vare de ingjutna vingarna.
Efter att paddlat Artisan Millennium i två år ser jag bara fördelar med den nya modellen, om man inte behöver den lite större volymen i sittbrunnen.
 
Stor?

Där sade du något!

Jag är 185cm/90kg så Artisan 2000 sitter jag fint i.
Men jag tror att de öviga modellerna är lite små för mig...


adam
 

Guest

Gäst
Låter bra det där!

Jag är 183/94..så en Artisan Millennium är då i teorin en passande kajak för oss lite större paddlare!?

Jag har dock hört att den är lämplig för "starka" paddlare. Vad menas med detta? Har även hört att den ska vara snabb. Men snabb har ju oftast inte så stor betydelse för långpaddlaren...så jag undrar också hur pass lättdriven den är/hur mycket energi det går åt i "normal" långpaddlingfart!?

Och så var det där med svängandet. Är Millennium mer lättsvängd än föregångaren 2000? Klarar man sig gott med enbart skädda?

/ Jonas
 
Artisan Millennium vs. 2000

Tja, jag har ju inte paddlat någon av dem så värst mycket, men på rak arm så måste jag säga att jag personligen tycker att Artisan Millennium är bättre än Artisan 2000 på de flesta punkter inkl. kursstabilitet och manövrerbarhet. Dessutom så uppfattar jag Artisan Millennium som mer slutstabil än 2000.

Alla Kajaksportkajaker är ganska lättdrivna.

Det bästa är ju alltid att provpaddla och bilda sig en egen uppfattning. Om alla tyckte som jag så skulle ju knappast 2000-modellen existera... ;)

Seakayaker Magazine har testat Artisan Millennium:

http://www.gokajaksport.com/Pages/reviews3.html
 
Artisan Millenium

Jag har nu paddlat två somrar med min Artisan Millenium och är mycket nöjd. Jag har också hunnit med ett par veckolånga turer med full packning. Ju mera man lastar Artisanen dess bättre blir den. Luckorna är faktiskt t.o.m. lufttäta så man kan packa allting löst, dvs. utan vattentäta säckar, vilket är en stor fördel.
Jag har faktiskt både skädda och roder. Jag använder skäddan för att ställa in kursen och rodret vid behov. Kajaksport har ett nytt roder på kommande nu i höst. Det nya rodret kan fällas upp på akterdäck vilket är en fördel jämfört med det nuvarande. Stolen görs i tre storlekar. Både min fru (som också har en likadan kajak) och jag är normalbyggda; jag är 187/90. Trots det bytte vi till stolar av storlek L. Med de ursprungliga stolarna, M, domnade benen ibland. Det är nu ur världen.
Artisan Millenium är en helt ny modell och inte enbart en "vidareutveckling" av tidigare modeller. Det man eftersträvat är bättre hanterbarhet och bättre egenskaper i hög sjö.
 
Starka paddlare ?

I Milleniumen liksom många kajaker behöver man inte
styrka utan paddlings teknik.
skeddan anväds vid behov att stabilsera kajaken på
den kurs i förhållande till vindriktningen.
När jag paddlar Millen så använder jag skeddan mycket
sparsamt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.