Artisan Millenium gentemot VKV

Är det någon som har erfarenhet av Artisan Millenium?
Håller den bra kvalitet? snabb?
Hur är den i jämförelse med VKV Offshore eller Måsen Elite.
Tack på förhand!
 
Artisan Millenium

Jag paddlar Artisan Millenium och har provat det mesta.
Och då menar jag inte korta "bryggtester" utan längre turer med tuffare väder.

Dock endast kort tur med Elite. Offshoren har jag testat längre och är stadigare och lite långsammare.
Det är dock först när man paddlar hårdare som man märker att Eliten är snabbare. Jag skulle doch hellre ta Offshoren då den är stadigare vilket är bra då vi ofta har kallt i vattnet. Jag vinterpaddlar mycket oxå.

Om man jämför farten så skulle jag oxå prata om lättdrivenhet vid ekonomipaddling så är alla tre av dom nämda lättdrivna. Toppfart vinner så klart Elite.
Men hellre stadig o trygg med hyffsad lättdrivenhet än rankare o snabbare.
Dock tilläggas igen att både Millenium o Offshore är snabbare/mera lättdriven än många andra långfärdskajaker på marknaden.

Millenium har inte funnits så länge men den e ju som Artisan(Kajaksport) och då e de hög kvalitet. Endast dom första Artisanarna va inte bra men det är många år sen.
Det enda som jag inte gillar med Kajaksport är den stora gummiluckan där bak. Den kan va lite knepig att få på vintertid jämfört med dom runda.
Jag beställde dock min med rund där bak istället. Den räcker i storlek samt har man ju totalt fyra luckor på Millenium.

Kan annars bara säga positivt om Millenium + att den är snabbare i motsjö en Måsen då Måsen stampar.
Måsen kan va roligare i medsjö men beror oxå på att den har roder. Millenium är förberedd för det om man vill ha roder.
Det är mera kontakt med kajaken och havskajakskänsla i Millenium än Offshoren. Extremt bra kontakt mellan lår o kajak. Dessutom så sitter man extremt bra.
Brallar det i ordentligt sitter jag hellre i Millenium. Med eller utan packning så är Millenium inte rankare än Offshore. Jag upplever Millenium som trygg.
Mest lättpackad e väl Offshoren då den e helt ren på insidan och har lite större volym men i Millenium får jag ner allt jag behöver o lite till.

Summering;

Millenium vinner !
Snabb så det räcker.
Sjösäker.
Vacker.
Bästa luckorna på marknaden.
Hög kvalitet.

subjektivt så klart ! Testa själv ! Hyr !
Sitt så länge du kan i kajaken. Man ska kunna sitta utan att få ont. Helst hela dagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.