Artisan SC vs Artisan Millenium

Är det någon som har erfarenhet av båda nämnda kajaker. Jag har själv en Artisan SC men har börjat flura lite på en Artisan Millenium......
På vilket sätt skiljer sig dessa kajaker?

En annan sak:
Jag har tänkt sy eget kapell och undrar om någon vet var man kan köpa trelagers Gore-tex, eller liknande trelagers väv?, (helst inom Nordens gränser).
 
Millenium är en nyare variant på Artisan som du kanske vet.

Millenium är något lägre och är mer lättsvängd / mindre kursstabil än Artisan.

Sittbrunnen skiljer sig, framförallt på Millenium med stora öppningen där den har mera stöd för låren. Fast öpnningen är lång så får man mycket bra stöd för låren. Inte endast knäna får kontakt vilket man kan få ont i knäskålarna om man tex rollar mycket eller behöver stöd.

Nytt extra fikaskott. Kanske kommer på artisan oxå.

Sittsen skiljer sig. Något flatare och bekvämare tycker jag. Den sitter oxå lägre och kajaken känns stabilare då oxå.

Prova dom i vatten innan du bestämmer dej. Artisanen skulle jag bara välja om man e riktigt stor i kroppen.

Millenium passar även för stora paddlare men Artisanen är ännu rymligare.

Själv är jag 182 och väger ca 85 kilo och Millenium känns fortfarande rymlig.

Så själv tycker jag bättre om Millenium.
 
lite till

Även Millennium finns med liten sittbrunn.

Den största skillnaden förutom volymen är att Millennium är mer flatbottnad och initial-stabil än 2000, naturligtvis på bekostnad av slutstyvheten.

/Staffan
 
Jo visst.

Men jag tyckte faktiskt att jag fick ett bättre stöd i Millenium med stora öppningen. SC kommer stödet på knäna och i LC över en längre bit på låren. Men det är ju smaksak såklart.
 
Artisan 2000 kontra Millennium

Millennium är inte en ny Artisan 2000, utan en helt
ny konstruktion.Den är 3 cm kortare 1 cm smalare
helt nytt skrov med egenskaper som bättre grund-
stabilitet,kraftigare slutstyvhet,mindre lovgigig,
och mycket lätt svängd.Helt ny sitts och ny sittbrunns
design.Den största likheten förutom för namnet är
däksline fästena.Den är lite nättare än 2000 så
är du stor och vill packa mycket så är 2000 en
mycket bra kajak.
 
Gore-Tex

Detta kanske inte är till mycket hjälp, men... I utemagasinet vet jag att de har skrivit om en "tygaffär" i Örebro, som säljer alla möjliga sorters friluftstyger, inkl. Gore-Tex. Har själv tänkt kolla upp det, men det har inte blivit av än.
 
Goretex väv

Hej, neddan följer det du söker, hoppas jag.
Passa dig bara så att du får det du har beställt och även betalat för. Själv betällde jag goretex väv därifrån förra året. När jag nu skulle använda det var det definitivt inte den väv jag hade beställt och betalat för. Kräv att få med armerad tejp och inte bara det enkla smältlim jag fick med.
Lycka till med ditt kapell. Hör gärna av dig så jag får reda på om det gick bättre för Dig.

BJM:s & See Me

Adressuppgifter:
BJM:s & See Me
Törng. 36, 703 63 ÖREBRO Tfn/Fax 019-611 79 82

MVH
Kenneth
 
Vist .

Dom tog däcksbeslagen,skädan och luckorna från
Artisan 2000, så vist är Artisan Millenniumen
en utveklad 2000.
Om man kan säga att en Volvo S80 är en utvekling
av Volva duet så vist Millen är en ny 2000.
 
Du överdrivet rätt mycket.

Men visst, det låter ju skoj.
Jag skulle nog likna då Volvo 240 mot Volvo 740 istället. (artisan är dock större än Millenium)

Däcket är mycket likt en Artisan. Sänkt så klart = mindre vindfång.

M är oxå mer bananformad så att den är mer lättsvängd.
Men den påminner väldigt mycket annars i gången i sjön med Artisan.

Och Kajaksport hade nog inte döpt den till Artisan Millenium om man inte har nåra likheter ifrån Artisan.
Vivianne heter tex bara Vivianne eller ??

Ny sits och den sitter lägre vilket oxå ökar stabilitetskänslan.

Ny sittbrunnsöppning.
 
Äntligen

Äntligen lite debatt på det här stället igen. Alla paddlare verkar ha tinat upp ur vinterdvalan...
 
Mer känsla...

Den nya modellen från KS vid namn 'millenium' saknar väldigt mycket av det som den gamla artisanen hade... I den nya modellen slipper man klosskänslan. Istället så har närheten till vattnet blivit väldigt mycket bättre med dess lägre fribord och diskretare akterparti.

En fin kajak med gott om packutrymme, fikaluckan skulle man kunna klara sig utan. Ett plus är att den är förberedd för att sätta roder på vilket kan vara bekvämt att ha monterat vid sned medsjö när vågorna växer till sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.