Metanol/Rödsprit?

Så även jag. När Trangia släppte sin första gasbrännare under senare halvan av 80-talet testade jag denna och har aldrig ens övervägt att byta tillbaka och att elda med sprit igen.

Alla campingkök är kompromisser. Vilka egenskaper som är viktigast kan variera.
Spritkök (av trangiatyp) är driftssäkra men knepiga att reglera effekten på, låg effekt vid sträng kyla, kan sota.
Gaskök är lättreglerade men har problem vid sträng kyla. kan vara onödigt utrymmeskrävade vid kortare turer. En trasig o-ring kan göra köket obrukbart. Om man inte vet hur mycket gas det är kvar i patronen måste man ta med en extra eller skrota den med gas kvar i.
Bensinkök bra vid kyla, god reglerbarhet, risker med statisk elektricitet vid bränslehantering/bränsleläckage, många konstruktionselement och packningar som kan fallera.
Fotogenkök, bra vid kyla, säkrare bränslehantering än bensin, vid läckage/spill kan packningen stinka LÄNGE, många konstruktionselement och packningar som kan fallera.

Att snacka om vilka av dessa som är moderna/gammalmodiga är inte givande. Samtliga konstruktioner har mer än 100 år på nacken. Det har tillkommit nya konstruktionsmaterial och nya tändanordningar, men driftssäkerheten har inte förbättrats.
Amundsen hade med sig primuskök till sydpolen. Det är inte helt säkert att något av dagens campingkök skulle hålla lika bra .... eller fungera över huvudtaget i dom temperaturerna.
 
Isopropanol

Jag fick fatt i en flaska "labbsprit" och förivrad såg jag framför mig en vacker sotfri förbränning i spritbrännare och vid förvärmning av diverse fotogenkök. Men jag kan härmed upplysa att denna sotar något mer än vanlig T-röd...begriper inte riktigt varför och gitter inte just nu att ta reda varför..
Tenol är det som sotar minst av de jag provat hittills...

Kan också tipsa om de små Soya-behållarna som är formade som små fiskar som man ofta får när man beställer/köper Sushi-takeaway. De innehåller 18 ml och är lämplig att hålla en liten mängd förvärmningssprit. Detta kan vara behändigt att ha till exempelvis det lilla Svea 123 köket om man inte vill använda bensin till förvärmningen..
 

Bilagor

  • Sprit_Prp.jpg
    Sprit_Prp.jpg
    249.4 KB · Visningar: 2,422
  • Fisk.JPG
    Fisk.JPG
    134.8 KB · Visningar: 1,714
Det är ju isopropanol !! - ytterligare en kolatom i molekylen gör att det förbrukar ännu mera syre i förbränningen.

Metanol har 1 kolaton, Etanol har 2 kolatomer, isopropanol har 3 kolatomer...

Att det sotar beror på att i förbränningsytan på lågan så förbrukar kolet så mycket syre att det blir lokal underskott och i sin tur bildar sot - det är också detta som gör att lågan lyser gult.

metanol innehåller så mycket syre i sig själv (OH-gruppen) gentemot mängden kol och luften att det brinner med nästan osynlig låga och helt sotfri.

Etanol har mer kol och brinner med mer underskott, har ibland gula lågspetsar och därmed ger sot om det brinner mot kall underlag som gryta - med lite metanol iblandat så ligger man precis under den gränsen att det brinner med gula lågor.

isopropanol, isopropylhalkohol eller 2-propanol (kärt barn har många namn) har så mycket kol att det brinner med en närmast oljeaktig karaktär - och själva isopropanolen är också närmas oljig i karaktären som vätska och nästan smörjande i jämförelse med etanol och framförallt metanol som kan betraktas som 'torr'

skall isopropanol brinna blått så måste bränsleångan förblandas med luft innan förbränningzon - precis som propan/butan och de tyngre bränslerna av samma orsak att med förbränningen direkt mellan ren bränsleånga mot luft så blir det en zon där det brinner med kraftig underskott av syre och det bildas sot och högre halt av CO .
 
Trangia själva har ju bestämt sig genom genom att sälja gasbrännare/multibrännare med nya kök, att då diskutera en 60 år gammal sotande lösning visar väl på hurpass konservativt det här med eldning i kök är?

Jag har bestämt mig sot tillhör en gammal tid.

Men ron och filosofeandeutrymmet kring en liten eld kan inte överskattas. Så visst behövs plastpåsar, stålull och grönsåpa hemma.

Giftiga bränslen hör hemma i ett lab och inte nära maten.

Lightdan skrev ovan att rödsprit fungerade väl jämt, i skrotlådan på förrådet fanns kilon med spritbrännare som kloggat igen, krossats och läckte i koppdelen, men så hade de oxså varit med ute på övningar. Alla behandlar inte utrustningen efter dess viktighet.

go tur

Att klara att få stopp på en brännare genom oförsiktig användning eller våld är ju inga problem, oavsett vilket bränsle den drivs på.
Testet innefattade montering, bränslefyllning, förvärmning, tändning, reglering, släckning, rengöring och demontering av brännare, i den mån det var applicerbart på den aktuella brännaren som testades.
Detta var fälttest, inte i laboratorie.
Alltså testades inte energiåtgången heller.
Bara förmågan att få sin brännare startad och laga mat/koka vatten under olika förhållanden, med brännaren behandlad enligt instruktionerna.

Här klarade spritbrännarna alltså att laga mat oavsett förhållanden, regn, minusgrader, värme, högt över havet mm om och om igen.

Så det är kanske inte bara konservativt att fortsatt ha en spritbrännare i tillägg till andra brännare, men att spritbrännare funnits och fortfarande finns efter mer än 100 år med utveckling av alternativ visar bara att de fortfarande fungerar, och i vissa avseenden till och med överträffar de modernaste alternativen.
Det spelar ingen roll hur konservativ man är, är en ny lösning bättre på alla sätt använder man ju den, utom kanske vid nostalgitillfällen.
 
Varför det kan det inte bara ses som en produkt och funktionsupplysning?

Halaj!

För att det är fullständigt OT.
Om jag i ett bilmekforum ställer frågan: hur justerar jag ventilerna på min SAAB?
Så blir jag inte det minsta hjälpt av svaret: köp en Volvo istället. SAAB är kass.

Finns det en enda tråd om spritkök där inte någon gasfetischist oombedd kommer in och lyriskt berättar om gasens förträfflighet? Jag tror inte det.

//T
 
I trangiakök har jag provat många varianter av sprit som påstås vara sotfri.
Den här har funkat bäst av de jag provat.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Bioetanol-36584/
Ren etanol och ren metanol sotar givetvis inte men de är knepiga att få tag på.
Metanolen är dessutom giftig och absorberas via huden.
Man kan ju också acceptera att spritkök sotar och skydda sig mot sotet med en plastpåse runt den sotiga kastrullen.
Jag är intresserad av alla typer av campingkök och provkör dom gärna även när inte en utflykt är aktuell. Föreslå gärna nya kök att prova men försök inte att få mig att göra mig av med ett gammalt.

Den måste jag prova, den var ju väldigt mycket billigare än Tenol också!
 
Nja, som vår vän xxargs konstaterade tidigare så indikerar gula lågor kolförbränning vilket slukar syre, som alltså inte finns i tillräcklig mängd just där - vilket ger lokalt oförbrända rester... Borde alltså sota mot en kall kastrullundersida.
Biltema anger 80% etanol - vad är då de återstående 20% (förutom bitrex eller nåt annat sånt där 'drick-inte-det-här' -skit)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.