Ryggsäck på MTB?

Det är säkert en jättefin ryggsäck. Men det som stör mig är priset och vikten.

Haglöfs FLOW L, 23 liter, 1250 gram, 1100kr
Haglöfs Tight M, 25 liter, 640 g, 600 kr

Visst, Tightserien är inte kända för bra ventilation men det är halva vikten och halva priset. Det bör inte vara något problem att hitta en välventilerad ryggsäck som väger under 700 gram.

Klarar du dig på 18 liter är kanske Lundhags - Velox 18 ett alternativ
18 liter, 700 gram, 809-860 kr
 
Viktigast är ju att den sitter tight på ryggen och inte hänger och flänger. Säga vad man säga vill om Haglöf Tight, men nog sitter den tight alltid. :)
/Niklas
 
Fundera på en ramväska istället. Det gäller att sänka tyngdpunkten samt att kunna svettas med ryggen.
Det blir ganska svårt att få hitta en ramväska med en packvolym likvärdig en ryggsäck, och då försvinner dessutom alla möjligheter att ha vattenflaskor där. Att ha dom bakom sadeln är inte smidigt, där har man bara backupflaskorna när man behöver 4 flaskor med sig. Dessutom är min erfarenhet att man har bättre kontroll med en lätt cykel och ryggsäck än tvärs om.
 
Hokker med "Hoztic" om att större ramväskor inte funkar för cykling över stock och sten. Knappast vattenflaskor heller för den delen. Här är det istället lättviktspackning i en tight rygga och helst camelback, som gäller för maximal framkomlighet..

Den enda ramväske-modellen som rekommenderas för seriös mtb torde vara en sådan här http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ArtikelNr=50423 - förutsatt att det inte sitter någon dämpning i vägaren!
/Niklas
 
...
Den enda ramväske-modellen som rekommenderas för seriös mtb torde vara en sådan här http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ArtikelNr=50423 - förutsatt att det inte sitter någon dämpning i vägaren!
/Niklas

Har man en cykel med tillräckligt utrymme i ramtriangeln så är en fullstor ramväska definitivt att föredra. Vikten kommer lågt ner i cykeln och man kan ha ganska mycket i en sådan ramväska innan cykelns egenskaper påverkas. Samma vikt i en ryggsäck påverkar balansen mycket mera. De flesta heldämpade cyklar har dock inte tillräckligt utrymme i ramen för att det ska vara vettigt.

Nu handlar det ju också om vad man gör med cykeln. Vill man bara ut i skogen och hoppa på bakhjulet över stockar har man nog så lite i sin ryggsäck att det inte har någon betydelse. För lite längre utflykter kan det dock vara värt att minska på vikten i ryggsäcken eller kanske till och med lämna bort den.
 
Har man en cykel med tillräckligt utrymme i ramtriangeln så är en fullstor ramväska definitivt att föredra. Vikten kommer lågt ner i cykeln och man kan ha ganska mycket i en sådan ramväska innan cykelns egenskaper påverkas. Samma vikt i en ryggsäck påverkar balansen mycket mera. De flesta heldämpade cyklar har dock inte tillräckligt utrymme i ramen för att det ska vara vettigt.

Nu handlar det ju också om vad man gör med cykeln. Vill man bara ut i skogen och hoppa på bakhjulet över stockar har man nog så lite i sin ryggsäck att det inte har någon betydelse. För lite längre utflykter kan det dock vara värt att minska på vikten i ryggsäcken eller kanske till och med lämna bort den.

Tja, kör man långa turer över stock och sten (typ vandringsleder och dylikt), så vill jag i alla fall ha själva cykeln så lätt som möjligt och följaktligen ha all packning på ryggen.

Vägcykling är ju en helt annan femma.
/Niklas
 
Tja, kör man långa turer över stock och sten (typ vandringsleder och dylikt), så vill jag i alla fall ha själva cykeln så lätt som möjligt och följaktligen ha all packning på ryggen.

Vägcykling är ju en helt annan femma.
/Niklas

Personligen vill jag gärna ha så lite packning som möjligt på ryggen då jag kör långa turer över stock och sten på vandringsleder och liknande. Visst har jag kört med ryggsäck också, men kör hellre utan. Kolla här för en veckolång tur med enbart en liten kameraväska på ryggen ställvis krävande terräng.

Med detta vill jag bara påpeka att ryggsäck inte är den enda sanningen, utan att det också finns andra alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtbsmuffe Ryggsäck för längre turer Mountainbike 13
honkydory Ryggsäck + MTB = Der Bergmönk Mountainbike 3
XPAT Ryggsäck Mountainbike 6
nille RYGGSÄCK Mountainbike 6
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.