Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille

Jag måste erkänna att jag har varit lite otrogen och lyssnat och läst lite på happymtb. Var säker på en SCOTT Scale 50 26-tummare för 13000 med bra spec men har nu ångrat mig.

Just nu ligger den här bra till: http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/29-pro-terrangcykel-12-1077779 Specen är grymt bra vad gäller framdämpare, bromsar och växlar för 10900 kr.

1077779_0.jpg


SCOTT tar ca 15000 för något liknande. 29" kändes väldigt maffigt på ett bra sätt medan 26" kändes som en gocart och för framåtlutat (kanske speciellt för SCOTT Scale).

När jag kollade på den på XXL så hade den inte remote lockout, kanske var en monteringsmiss. Jag skulle inte vilja vara utan RL. Finns en fokus med liknande spec för 10kkr. Själv köpte jag och frun Trek 6300, valde mellan Scale 50 och den och tyckte att Treken kändes tryggare i skogen vid provkörning. På grusväg och landsväg föredrog jag Scotten. Nackdelen jfr med Focus Grand Canyon och den på XXL är den något högre vikten, enklare gaffel och XT/Deore istället för SLX/Deore.
 
Gaaah, jag blir snart tokig. Vill ha en cykel NU men går ju aldrig att bestämma sig. Jag blev lite hooked på 29" faktiskt men är inte 100% låst vid det. Scalen hade ju allt men den kändes lite aggresiv/framåtlutad på något sätt redan på gata. 29:an av Scott för 11000 har en betydligt sämre gaffel som jag inte vill ha. Kändes mer som att man satt "i" cykeln istället för på, på ett bra sätt. Nä, kan nog inte köpa någon hoj imorgon - om inte White har sån där pop-lock på styrstammen (ser INTE ut som att den har det på bild...). En kollega på jobbet tyckte också att det måste/vill man ha.

När jag kollade på den på XXL så hade den inte remote lockout, kanske var en monteringsmiss. Jag skulle inte vilja vara utan RL. Finns en fokus med liknande spec för 10kkr. Själv köpte jag och frun Trek 6300, valde mellan Scale 50 och den och tyckte att Treken kändes tryggare i skogen vid provkörning. På grusväg och landsväg föredrog jag Scotten. Nackdelen jfr med Focus Grand Canyon och den på XXL är den något högre vikten, enklare gaffel och XT/Deore istället för SLX/Deore.
 
Gaaah, jag blir snart tokig. Vill ha en cykel NU men går ju aldrig att bestämma sig. Jag blev lite hooked på 29" faktiskt men är inte 100% låst vid det. Scalen hade ju allt men den kändes lite aggresiv/framåtlutad på något sätt redan på gata. 29:an av Scott för 11000 har en betydligt sämre gaffel som jag inte vill ha. Kändes mer som att man satt "i" cykeln istället för på, på ett bra sätt. Nä, kan nog inte köpa någon hoj imorgon - om inte White har sån där pop-lock på styrstammen (ser INTE ut som att den har det på bild...). En kollega på jobbet tyckte också att det måste/vill man ha.

Tyckte själv att 29er i den prisklassen blev lite för stor kompromiss. Aggressivitet är inget jag uppskattar i skogen. 11k köper dig inte en ny hoj med luftdämpare i reba-klass och pop-lock i vanliga affärer. Recon silver air som sitter på våra 6300 är ju dryga kilot tyngre.
 
Jag skrev nog fel, det var 26" som kändes för framåtlutad medan 29" kändes OK. Det blev idag en ytterst lätt begagnad Scott Scale 29 Elite: http://www.cykloteket.se/scott-scale-29-elite-mtb/17739/produkt.html (ca 15 mil och kvitto från Cykloteket som det står 2:a april på).

Bra pris, med racerdäck och slang som jag sätter på min hybrid och oanvända skogssulor samt tre slangar (en i låda). Jag är minst sagt supernöjd! Nu känns det som att jag inte kompromissade alls med någon del, förutom priset. Gav lite mer än jag tänkt för en MTB från början.

802140.jpg
 
Funderar på att köpa en fulldämpad all mountain från USA medans dollarkursen är låg. Även om det blir 25% tull så blir det "billigt"
 
F*n vad roligt det är att köra i skogen! Spåret i Ursvik är lite för lerigt för min smak på vissa ställen (lerfest enligt de som håller lite ordning). Mesta delen av slingan är kanon. Får springa uppför iböand och vågar inte alla nerförsbackar än pga "stök", mycket hala rötter och stenar. Man blir lite mer uppmärksam med SPD-pedaler istället för plattisar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
pirx billig hoj med vingligt hjul Mountainbike 8
capman Bra, Billig MTB för nybörjare Mountainbike 5
Pott Billig återförsäljare av giant i EU? Mountainbike 12
highlandpark billig mtb = skräp? Mountainbike 13
Vandrare Billig framgaffel Mountainbike 2
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.