Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter

Har skaffat mig en pulsklocka som jag använder regelbundet vid träning. Av allt som jag hittills läst om pulsbaserad träning så ska pulszonerna baseras på procent av maxpuls (jag kör latvarianten, 220-ålder). Igår läste jag en en artikel där man även väger in vilopulsen (Maxpuls-minpuls)*arbetsbelastning-minpuls eller nåt i den stilen. Detta ger ju generellt lite högre pulszoner. Är det någon som kan reda ut detta? Ha det.
 
Vilopulsen ska man inte ta hänsyn till (kanske Karvonens formel du såg?). Hjärtats pumpvolym vid viloläge är inte maximal, och därför är det svårt att använda vilopuls tillsammans med maxpuls för beräkningar av lämpliga intervall.

Bättre då med maxpuls. Det bästa resultatet får du naturligtvis om du kan köra ett maxpulstest.

/Håkan
 
Testa maxpulsen

Utan att du vet om din maxpuls och också gärna mjölksyratröskeln är pulsbaserad träning helt bortkastat.

Om du kör efter "lat-varianten" är risken för fel lika med hur stor som helst. exemplet som jag brukar dra är mellan mig och min sambo (vi är lika gamla) och den skiljer ca. 35 slag per min mellan oss.

Angående pulszoner är det minst lika idiotiskt att fökja några kurvor i böcker eller tidningar. Dessa pulsgränser är individuella! Beroende på träningstatus och genetik. Kom även ihåg att även maxpulsen förändras med träningstatus vilken man inte trodde förr. Jag själv faller mycket mer än 1 slag per år som är det normala (man får hoppas man inte blir för gammal :) )

Om du vill ha någourlunda bra pulsgränser rekomenderar jag Polars 6 skaliga modell eller ännu hellre svenska skidförbundets modell som bygger på 4 nivåer.

Lätt försklaring bygger SSFs skala på följande rekomendationer.

A1 (alla pulsvärden upp till aeroba trökeln (första avikelsen från det rätlinjera sambandet syreupptagning-hjärtfrekvens)

A2 mellan aeroba och strax under anaeroba tröskeln

A3 runt anaeroba tröskeln

An över anaeroba tröskeln ( här är pulsen ganska ointressant, man brukar ange mmol laktat istället.)
 
Karvonens formel

Beräkningsmodellen med vilopuls kallas Karvonens formel och det verkar som om de flesta som är lite insatta sågar den metoden. Däremot har jag inte fått något svar på varför formeln har blivit så spridd. Nästan alla enklare texter och hemsidor som beskriver pulsträning tar ju upp Karvonen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.