Kost- och träningsupplägg inför långa lopp

Jag ska springa Göteborgsvarvet (21 km) om cirka en månad. Det är första gången jag springer ett såpass långt lopp. Jag har tränat inför det sedan årsskiftet, tränade förstås innan också, men inte lika fokuserat på löpning. Sedan årsskiftet har jag sprungit 8 km 3-4 ggr i veckan och nu på sluttampen har jag lagt in ett längre pass i veckan där jag springer runt 15 km. Eftersom jag inte är någon träningsexpert vet jag inte om mitt upplägg håller.. finns det något jag borde ädra på?? Dessutom undrar jag hur man ska äta inför loppet, hur långt innan måste man börja ändra sina kostvanor och bunkra energi, om det ens behövs..???
Tacksam för alla tips jag kan få!
 
Ändra inte kosten

Hej!

Mitt råd är att inte ändra kosten om du inte experimenterat med det förut. Det är trots allt bara 21 km och det behövs inte någon extrem kolhydratsladdning inför det. Det är nog större risk att du får problem om du mixtrar med maten än vad sannolikheten är att du springer enormt mycket snabbare m h a specialmat.

Självklart bör du inte äta kolhydratsnål mat utan ät pasta, ris eller liknande. Skippa specialpulver, godisladdning m m. Det finns bara risk för att du blir dålig i kistan om du inte provat det tidigare.

Lycka till.

Peppe
 
Intervallpass

Kör ditt 8km-pass i intervaller 1km gånger8.Spring varje kilometer lite fortare än du brukar.Lägg in ett sånt pass i veckan..och du kommer att öka din kapacitet på många sätt.
Kom bara ihåg att 21km är mycket längre än 8,så ta det lungt första halvan..
 
Ditt tips kom i senaste laget för Göteborgsvarvet ;)
Jag hoppas att det gick bra för Annie. Om det gjorde det så kanske hon kan ha nytta av det inför nästa lopp. Det brukar ju av någon underlig anledning bli så att man fortsätter år ut och år in (eller iallafall med viss regelbundenhet) när man en gång börjat med något... :)
 
21 km rikare!

Ja, så var det gjort....
Eftersom det var första gången jag sprang ett så långt lopp visste jag inte riktigt vad jag kunde förvänta mig av min prestation, men hoppades att det skulle gå lite bättre än vad det egentligen gjorde.

Passerade halvvägs med en mellantid på 58 minuter vilket var hyfsat enligt mitt upplägg... men efter 17 km klappade jag ihop totalt, i slutet av Berzeligatan upp i den lilla backen mot stadsbiblioteket var jag redo att dö! Det var en hemsk känsla, hade liksom inget kvar att ge.. så sluttiden blev 2.10, vilket jag inte var nöjd med alls, men som sagt, det var första gången så det ska nog bli bättre tills nästa år, speciellt när jag fått ett nytt tips av Robert inför nästa säsong!
Tänkte öka distansen på mina pass, träna på milen istället för 8an, lägga in lite intervallpass och fler riktigt långa pass.... hur lång tid innan ska man börja lägga in de riktigt långa passen? eller borde man kanske köra regelbundet långa pass även om man inte just nu tränar för ett långlopp??
 
Re: 21 km rikare!

AnniePalstam; sa:
Tänkte öka distansen på mina pass, träna på milen istället för 8an, lägga in lite intervallpass och fler riktigt långa pass.... hur lång tid innan ska man börja lägga in de riktigt långa passen? eller borde man kanske köra regelbundet långa pass även om man inte just nu tränar för ett långlopp??
Kul att du vill fortsätta med löpningen!

Ett tips till (marathon.se har som sagt goda råd):
Först distans, sen snabbhet!

Distanspassen är grunden till all långdistansidrott. Man måste bygga upp uthålligheten under lång tid, och inte öka längden/mängden alltför snabbt.

Snabbhet kan man däremot "skärpa till" relativt snabbt. Satsa på långdistans under höst och vinter, lägg in snabbhetsträning i februari och öka successivt mängden snabbhetsträning tills tävlingssäsongen börjar.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Blodvärde och järn. Kost??? Träning och hälsa 18
umevargen Nattarbete och kost Träning och hälsa 7
Rodluvan Träning och kost Träning och hälsa 5
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
dangermouse Träningsupplägg långhelg Träning och hälsa 5
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
EleonorH Träningskompis i Göteborg inför Klassikern Träning och hälsa 0
fishermnsphoto Inför GB-varvet Träning och hälsa 0
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
Gaion Träning inför Vasaloppet Träning och hälsa 4
äventyrförlivet "Värdefullt vetande inför Kebnekaise" Träning och hälsa 2
Segment Träning inför klassikern? Träning och hälsa 2
Linda-lo Träning inför klättring? Träning och hälsa 2
martinj Stavträning inför Vasaloppet Träning och hälsa 9
Jokk Träning inför toppturer Träning och hälsa 2
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
puffinus inför paddelsäsong Träning och hälsa 2
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.