Stavträning inför Vasaloppet

Hej!

Jag undrar om någon har något tips om hur man ska träna med stavar inför vasaloppet. Här i Göteborg finns ju inte så himla mycket snö alltid...

Som det är nu har jag provat att springa 5-10 km och sedan köra intervallträning uppför en backe med stavar. Backen tar ca 1.20-1.30 att "hoppspringa" uppför och man är rejält flåstrött när man kommer upp. Nedför går jag, ca 2.30, för att sedan göra detta fem ggr. Trött blir man garanterat men är det rätt träning för ett vasalopp?

Mvh,
Martin
 
Det som kan bli lidande är träningen för att dubbelstaka (vilket är en stor fördel om du kan göra under stora delar av Vasaloppet), men det är himla svårt att träna med stavar utan skidor på snö eller hjul. Träna gärna mage, rygg och axlar för stakningens skull.
 
Stavgång

Saxat från Vasaloppets hemsida:

"Prova då gärna att gå stavgång i en slalombacke eller annan längre backe. Ta ett par stavar som är lite kortare än de du har till klassisk skidåkning och spring-gå uppför backen på ett sätt som liknar klassisk skidåkning. Detta är mycket effektiv träning."

Så du verkar rätt ute...

Annars är rullskidor oslagbart. Eller en resa hit till Östersund, här kör vi på snö...

/Örjan
 
Det finns en sorts gummisnoddar med riktiga stavhandtag på som du kanske kan få tag på?

Då kan du ju stå hemma och köra dubbelstakning så mycket du vill trots att det inte finns någon snö.

Har sett dem flera gånger på Fliesbergs i Mora
 
hanspers; sa:
Det finns en sorts gummisnoddar med riktiga stavhandtag på som du kanske kan få tag på?
Personligen så tycker jag att en s.k. Skipsnodd fungerar tillräckligt bra. Jag försöker träna litet grand med min varje dag. Det bästa är dock att ge sig ut på rullisarna så länge det inte finns snö.
 
Åk rullskidor ! Det är den träninig som liknar mest på vanlig skidåkning. Du kan träna vanlig stakning men även dubbelstakning og diagonal även om de två sistnämda känns lite ovana i början. Bor du i Blöteborg så ta en tur upp i Värmland eller ännu häftigare till Oslo.

Oslo, Hollmenkollen og Oslo vest-, øst og Nordmark erbjuder som mest över 110 mil !!! skidspår sammanhängande. Det är otroligt fin kvalitet på spåren och känslan/stämningen ute i skogen är fantastisk. Du möter alla stilar från 80-åringar med senaste topputstyr till filosofer i jaens,jeansjacka och basker med en zigg i munnen på väg in till någon hytta för att ta en öl. Toppklass !!!
 
haskell; sa:
Personligen så tycker jag att en s.k. Skipsnodd fungerar tillräckligt bra. Jag försöker träna litet grand med min varje dag. Det bästa är dock att ge sig ut på rullisarna så länge det inte finns snö.

Personligen tycker jag att Skip Snodden (sic!) är rätt kass. Svårt att få någon stakningsliknande rörelse, mycket beroende på att belastningen är omvänd jämfört med riktig stakning. D v s lätt i början och tungt i slutet. Då kör jag hellre i en hiss på gymet, där belastningen mer liknar stakningen. Men prova för all del, den kostar inte så mycket och är bättre än ingenting.

Jag kan också rekommendera styrketräning för mage, korsrygg, skulderbladets muskulatur och triceps, d v s de muskler som används mest vid dubbelstakning.

Stavgång är nog bra, se till att ta i ordentligt med armarna bara. Annars är ju givetvis rullskidor det bästa träningen (näst efter riktiga skidor förstås!). Blir det is kan man ge sig ut på skridskor och staka. Det gäller att vara uppfinningsrik i brist på snö.

Peter
 
Köp "staffanexpandern" snoddar med stavhantag,
e-post finns i vasaloppstidningen, hittar du den inte så skall jag leta upp adressen.
själv kör jag 1 gång/veckan med expandern trots att
jag åker minst 100 mil rullskidor.
Detta för att få upp styrkan att staka även när det
är riktiga motlut.
 
Tack för alla svar!

Det känns som om de flesta rekommenderar rullskidor som det bästa alternativet, men det får bli nästa säsongs inköp. I år får det bli alternativ träning enligt det jag beskrev ovan, då det inte förkastades helt iallafall, samt hoppas på en vit vinter. En och annan tur till mer snösäkra delar av skandinavien kommer det också bli.

//Martin
 
TBy; sa:
Det som kan bli lidande är träningen för att dubbelstaka (vilket är en stor fördel om du kan göra under stora delar av Vasaloppet), men det är himla svårt att träna med stavar utan skidor på snö eller hjul. Träna gärna mage, rygg och axlar för stakningens skull.

Träna armens baksida (triceps) också! De musklerna är mycket viktiga vid stakning. Jag kan återkomma med fler träningstips när jag kan dra fler slutsatser från min forskning (som handlar just om stakåkning).
/pimmen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.