"Värdefullt vetande inför Kebnekaise"

Jag och en jämnårig kamrat har någon gång under veckan tänkt bestiga sydtoppen på Kebne. Har bla. lite funderingar kring underlaget på "toppglaciären", så här års.
Klarar du dig med grovmönstrade kängor el. bör man ha broddar etc. för att inte riskera "döds-fall". Utgick först efter att man borde klara sig med grovmönstrade kängor samt stav & ev. rep mellan sig. Men för att repet skall ha någon funktion vid ett ev. fall, måste du ha broddar /och el. isyxa !

Finns det några mkt. branta-riskabla passager uppåt Sydtoppen?? Har bara genomfört 2-3 fjällturer och hoppas genom detta inlägg få värdefulla tips. Har läst många tips och rekommendationer hos Stf etc.

/David N
 
Hej,

Jag var på toppglaciären i veckan och då var där mycket halt och isigt - och en del tokar som halkade omkring på toppen i gympaskor. Kan inte för mitt liv förstå att där inte händer fler olyckor - branten mot Björlings glaciär är ju ganska luftig...

Ta alltså med eller hyr stegjärn, isyxa och ett rep. Plus allt det vanliga (ordentliga kängor, regnställ, matsäck, extra tröja osv.).

Även om det finns flera leder upp till Sydtoppen är det fr.a. Västra Leden och Östra Leden som verkar användas. Östra Leden är inte svår men innehåller en kort glaciärvandring och enkel klättring. Den gås förslagsvis med de duktiga STF-guiderna, för ca 400 kr inkl. utrustning.

Västra Leden är en ren vandringsled upp till toppen, även om den är en ansträngande sådan (12-14 timmar t.o.r.). När vi gav oss iväg från Kebnekaise i lördags hade det snöat på Vierranvarre (= det berg du måste över via Västra Leden) och många vände tillbaka efter den otäcka kombinationen rullgrus & snö, som de då mötte på Vierranvarres sydostluttning.

Det verkar finnas en tendens hos en del här på Utsidan att bagatellisera Östra Leden, eller toppturen överhuvudtaget. Det tycker jag inte man ska göra, med tanke på att det händer dödsolyckor i Kebnekaisemaissivet då och då.

/Mats
[Ändrat av eyck 2004-08-16 kl 19:39]
 
Isigt på toppen

Jag är nyss hemkommen från Kebnekaise (i morse) och tydligen är det ren is på sydtoppen, vilket innebär att stegjärn i princip är ett måste. Jag och min bror försökte nå toppen via den västra leden, men vände pga dåligt väder. Känns trist, men berget står kvar och trots att det är ledat så är det inte en plats att chansa på...
Lycka till och god tur!
Hälsningar Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.