Nattarbete och kost

Hej.

Har nu bestämt mig för att ta mig i kragen och få ordning på vissa saker i mitt liv iallafall. Ska börja träna mer regelbundet och även se över min kosthållning. Mitt problem är ju att jag jobbar treskift... Dag och kvällsjobben är inga problem att hantera, men nätterna ställer ju till det en aning. Arbetar ofta tre nätter i rad i omgångar varvade av vanliga dags/eftermiddagsturer.

Dessa nätter rubbar ju dygnsrytmen rätt ordentligt. Är det någon här som har tips råd erfarenhet av hur man bäst lägger upp sina måltider när man arbetar nätter? Ska man lägga middagsmålet mitt i natten? Hålla sina normala matrutiner och försöka sova mellan måltiderna?

/Ulf
 
umevargen; sa:
Dessa nätter rubbar ju dygnsrytmen rätt ordentligt. Är det någon här som har tips råd erfarenhet av hur man bäst lägger upp sina måltider när man arbetar nätter? Ska man lägga middagsmålet mitt i natten? Hålla sina normala matrutiner och försöka sova mellan måltiderna?

/Ulf

Jag har i många år jobbar skift/natt och natt och det finns väl inge grymma råd.. Det jag mådde bäst av var att äta som vanligt på dagen och på natten så åt jag endast grönsaker och frukt, var försiktig med frukten för man e mer känslig i magen på natten.. Jag åt mycke rotfruktssoppor på natten, varmt och snällt mot magen.. På dagarna så åt jag exakt samma tider oavsett skift för att få kontinuitet för kroppen..
 
Har jobbat natt mellan söndag och måndag i sex år nu, och jag kan bara hålla med vad Patric skrev "...det finns väl inge grymma råd..."
Själv så åt jag någon form av lunch under natt timmarna till en början men slutade med det efter nått år. Nu för tiden så är det frukt som gäller (och tyvärr en hel del kaffe). Känner mig klart piggare i veckorna nu för tiden, dessutom så har vikten påverkats positivt, eller ska man säga negativt om man åsyftar en viktminskning?... ;)

Antagligen så är det bästa tipset att inte jobba natt, men man har väl inte alltid så mycket till valfrihet i den frågan...

/Jesper
Som endast har tre nattskift kvar innan han slutar på jobbet Tjo-ho!!!
 
Föreläsning

jag har också jobbat samma slags skift som du beskriver i ett antal år. Nu har jag precis vidareutbildat mig och då hade vi en föreläsning om just kost med Marie Broholmer. Hon rekommenderade att man under natten äter lättare mat som magen enkelt kan ta hand om. Kött går bort! hellre yughurt och frukt. Marie är Marie Broholmer Marie är nutritionist med idrottsnutrition som specialitet. Hon har även skrivit nån bok om du vill fördjupa dig ytterliggare. Jag tror den finns att beställa på http://www.sisuidrottsbocker.se Lycka till!
 
Natt?

Jag har arbetat natt i många år och jag har vänt på dygnet helt, för de som arbetar konstant natt tror jag det är det bästa, men när du varierar så är det ju en anna sak.

Ett BRA tips kommer här:
Torbjörn Åkerstedt är en professor som forskar om sömn han arbetar på Karolinska institutet i STHLM.

Han har gett ut en del böcker i ämnet.
BLA:
"vaken på udda tider" (best nr 88530264) & (ISBN 91-88530-26-4) går att köpa från "Arbetsmiljöfonden" via facket

Se till att dom beställer den åt dig om den inte finns på expeditionen där står allt om att arbeta skift.

MVH
Kim
 
Håll vanliga tider!

Jobbade skift i somras och höll vanliga tider för mat. Dvs efter avslutat nattskift 06.15 frukost, sömn till runt 11.30 lättare lunch träningspass med start någon timme efter lunchen och sedan sömn mellan 18 och 20. Middag precis innan jag gick till nattskiftet som började 21.30.

Under natten så åt jag precis som tidigare skrivit ytterst lite, möjligen någon macka till lättare fika runt 00.00. För "bukfylla" och mattnadskänsla drack jag drickyoghurt till som var snällt mot magen och fetsnålt....

Den stora positiva vinsten med träning kombinerat med skiftarbeta är ju att man med hjälp att träningen kan få kroppen trött för att kunna "stödsova" på udda tidpunkter för att på så sätt hålla kvar dygnsrytmen! (Hoppas du förstår det där även om det lät flummigt!) :)

Lycka till med träning och jobb!

/Martin
 
Halloj!
Jag jobbade skift en sommar för några år sedan. Jag såg till att äta när jag var hungrig, jag vet inte hur bra det är men det funkade under de månader jag jobbade.

Däremot var det stora problemet de sociala livet. Det blev kanske 4-6 timmars sömn om dagen när jag jobbade natt för att jag skulle kunna träffa kompisar, sticka iväg och bada och dylikt.
Det gjorde mig till den hårda och coola människan jag är idag ;)

Det var jäkligt jobbigt kommer jag ihåg, det var inte värt de extra pengar jag tjänade.

/nisse
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.