Träningsupplägg långhelg

Hej,
Håller på och tränar inför Vasaloppet. Som bekant så finns inte alltför tillförlitlig snötillgång i Stockholm varför ett antal långhelger har och kommer dedikeras åt att åka norr- eller västerut.
Min fundering gäller hur man lägger upp en sådan helg. Normalt har jag då tre dagar på mig att träna. Problemet är att jag tredje (och ibland redan andra)dagen börjar känna mig ganska sliten. Denna gång vill jag träna fart men även klämma in ett långpass på 4-5 mil. För att orka genomföra långpasset bör det ligga första eller andra dagen. Samtidigt kommer jag då efterföljande dagar knappast ha något krut kvar att träna lite högre tempo.
Hur skulle ni lägga upp en långhelg (3-3,5 dagar)?

/Daniel
 
Sazat:
dangermouse; sa:
inte alltför tillförlitlig snötillgång i Stockholm varför ett antal långhelger har och kommer dedikeras åt att åka norr- eller västerut.
/Daniel

Träffa en vars släkting hade fixat en avlång relativt smal men djup "låda med vatten som kunde nå upp över axlarna på honom" och så en lösbartag stege. Uppvärmt vatten och renings filter.

Han träna iklädd badbyxor längd skidåkningens rörelser i den lådan och ibland med tyngder på sig (på armar ben rygg).
 
Kör en mil i högt tempo, drick och ät smögåsar efter det och kör sedan några mil i lugnare tempo. Se till att ha bra teknik hela tiden och inte börja gå skidor mot slutet. Staka så mycket du orkar och se till att få in tekniken på sparkstak, Vasaloppet är mest stakning och sparkstak.
 
Katarina från Dalarna; sa:
Sazat:
dangermouse; sa:
inte alltför tillförlitlig snötillgång i Stockholm varför ett antal långhelger har och kommer dedikeras åt att åka norr- eller västerut.
/Daniel

Träffa en vars släkting hade fixat en avlång relativt smal men djup "låda med vatten som kunde nå upp över axlarna på honom" och så en lösbartag stege. Uppvärmt vatten och renings filter.

Han träna iklädd badbyxor längd skidåkningens rörelser i den lådan och ibland med tyngder på sig (på armar ben rygg).
Haha, det var den mest originella träningsform jag hört talas om ;) Skämt åsido, håller med om att stakningsträning är bra, kör inte för hårt bara (för då drar man bara på sig muskelinflammationer)

//Anders
 
Ta det lugnt...

Kör inget hårt tempo på en träningshelg om det är Vasan som är målet.

Mina träningshelger i Högbo (Sandviken) bestod av:
Fredag eftermiddag/kväll: 2 mil
Lördag förmiddag: 2 mil
Lördag eftermiddag: 3 mil
Söndag förmiddag: 2 mil

Ät gott och mycket, basta, ha med varm Maxim i flaska.

Lugnt men med lite flås. Ta den platta vägen - kubba i backar har du inget för på Vasan. Se till att skaffa mil i kroppen, så den blir energisnålare i åkningen. Tekniken är extremt stor del av skidåkningen. Staka mycket. Och till sist: våga lyssna på kroppen. Säger den ifrån - vila, annars kanske det inte blir nåt Vasalopp...
 
Jag brukar köra 2,5 dagars skidträningshelg en gång per år. Då brukar jag köra enligt följande:

fredag fm: 20-25 km
fredag em: 20-25 km
lördag: 45-50 km
söndag: 20-25 km

Eftersom mängden är viktigare än tempot för mig blir det högst tempo på söndagens pass.

/Klas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.