Göra egen footprint

Ett duschdraperi kanske kan funka. Kostar inte många kronor och kanske även kan användas som regnponcho.

edit. Nej funkar ju inte alls!...var tvungen att testa hur bra det stod emot vatten och och det gjorde det ju inte annat än duschstrålar i 10 min. :)
 
Själv har jag klippt till bubbelplast, och det fungerar utmärkt! Finns att få på möbelaffärer. Väger inget och kastas i avsett kärl efter användandet. Avsevärt bättre än byggplast.
Samma här :).
Blir dessutom både varmare och mjukare att sova på, så den lilla extravolymen uppvägs med råge av att man klarar sig med ett tunnare/lättare liggunderlag.
 
Tyvek?

Jag gjorde ett i tyvek till mitt Veloce.

Det verkar fungera som det ska och blev väldigt lätt, men har inte satts på prov tillräckligt mycket ännu för att jag ska kunna säga om det jag vunnit i vikt jmf med original-footprint motiverar den sannolikt något sämre funktionen.

Hur som helst är tyvek ett material som kan vara värt att titta på även för egentillverklad footprint och googlar man lite verkar det vara många som provat.

Instruktionen jag följde:
http://kandtadventurizing.wordpress.com/2014/05/27/diy-tyvek-tent-footprint/
 
Senast ändrad:
Jag gjorde ett i tyvek till mitt Veloce.

Det verkar fungera som det ska och blev väldigt lätt, men har inte satts på prov tillräckligt mycket ännu för att jag ska kunna säga om det jag vunnit i vikt jmf med original-footprint motiverar den sannolikt något sämre funktionen.

Hur som helst är tyvek ett material som kan vara värt att titta på även för egentillverklad footprint och googlar man lite verkar det vara många som provat.

Instruktionen jag följde:
http://kandtadventurizing.wordpress.com/2014/05/27/diy-tyvek-tent-footprint/

Tyvek homewrapp verkar riktigt bra.

Fråga: Hur fick du tag på det?
 
Kör med tyvek här med...funkar klockrent, dock ej klippt efter tält/tarp ännu.
Och det blev lite vått plus en hel del kondens pga detta...så jag har höjt min kompetens av att läsa denna tråd då jag inte fattade hur kondensen blev så riklig;)
14997536431_a58f2041fa_b.jpg
[/url]20140822_185240 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

Jag slaktade en myggbivy gjord av tyvek för detta golv då jag inte var nöjd med köpet...om ni undrar vart jag har fått tag på detta. Lite konstigt att man kan köpa detta på alla hornbachliknade affärer i USA med inte i swedala?
 
Håller verkligen bubbelplast. Går inte "bubblorna" sönder första gången man lägger sig i tältet?
Några går sönder här och var varje natt, men tillräckligt många är kvar för att helheten skall fylla sin funktion i ett par veckor. Det finns ju lite olika sorter, mer eller mindre styva/tjocka/hållbara, men jag använder den vanliga sladdriga.
Tar det inte stor plats i packningen?
Gick och vägde+mätte. De ca 2 kvm jag behöver till mitt tält väger ca 120 g och rullas ihop till en cylinder med måtten hxd=50x12,6 cm, dvs ca 6,25 liter.
I praktiken viker jag plasten så den stämmer i bredd med mitt liggunderlägg (50 cm) och rullar ihop dem i samma rulle. Extratjockleken på det "paket" jag rullar blir då lite drygt 6 mm.

Eftersom jag därmed kan ta med min 8 mm Multimat (175 g) i stället för min 20 mm Z-lite (380 g), är både totalvikten och totalvolymen rena vinsten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.