Hur mycket minne behövs?

Funderar på att skaffa en GPS att ha lite för kul skull och för att kunna hitta om det blir oväder på fjället. Har tänkt att ladda in Friluftskartan och jag undrar hur mycket minne som krävs för att få in en del av Garmins Friluftskartan-serie? Räcker de 8mb som finns i etrex Legend?
 
Det beror på hur långt du har tänkt att gå innan du ska tanka i nya kartor... ;)

Friluftskartan är uppdelad i enheter/kartutsnitt om ca 55x30km som man tankar över, man kan alltså inte välja terrängutsnitt helt fritt. Jag har inte friluftskartan över fjällvärlden, men i Götaland går varje 55x30km enhet på mellan ~0,5 MB och ~2,3 MB, beroende på hur mycket detaljer det finns i utsnittet - stora vattenytor är givetvis resurssnåla. Totalt för "mitt" område - Friluftskartan Område 9 - finns 52 sådana enheter på totalt ~71 MB. Den snålaste enheten med rimligt mycket landområden i verkar ligga på strax över 1 Mb. Härnere kan man alltid räkna med att få in minst fyra enheter, dvs en fyrkant om 110x60 km. Har man tur kan man klämma in sju enheter.

Frågan är väl om du ska satsa på Legend/friluftskartan-kombon, både karta och GPS börjar ju bli lite gamla vid det här laget. Kanske ska överväga en annan modell?


Hoppas det hjälpte, eller åtminstone att du nu är undrande på ett högre plan... :)


[Ändrat av Sarvi 2005-03-13 kl 20:30]
 
Tack för svaret. Det var hiskeligt vad minne det krävs, eller rättare sagt, hiskeligt vad GPSerna har minne i underkant! Jag menar hur svårt kan det vara att klämma in en hårddisk på några hundra meg när man i en liten mp3-spelare kan ha flera gig?

Vad menar du med att Friluftskartan börjar bli gammal, det finns väl inget alternativ?
 
Kartorna i södra sverige tar mer plats pga vägar, byggnader mm.

Ett område som omfattar halva padjalanta, hela sarek samt kungsleden upp till keb, keb med omnejd bort till nikka tar 5Mb, Så i fjällen kommer man ganska långt med några MB.

Jag tror att om man enbart använder sin GPS till vandring så klarar man sig med ganska lite minne. Jag skulle titta på en Legend C om jag var dig. Fäegskärm är klart värt pengarna om något. 24MB minne kommer man långt med.
[Ändrat av niben 2005-03-14 kl 21:25]
 
hansthomas; sa:
Vad menar du med att Friluftskartan börjar bli gammal, det finns väl inget alternativ?

Nej till Garmins produkter så finns det ju tyvärr inte det. inte om man vill ha en karta för fritidsliv.
det finns dock bilkartor och sjökort.
jag kan inte svara för om de är bra eller inte, jag köpte friluftskartan, men efter det så känns det som att kvaliteten var så dålig att jag inte vill lägga mer pengar på min garmin. det kanske ändras får man väl hoppas iaf.

friluftskartan jag köpte för några månader sedan är inte direkt uppdaterad nyligen. vägar mm som ändrde sträckning för 3-4 år sedan är inte ändrade på min karta.
cyckelvägar som ligger fel med upp till 50 meter.


om du har en PDA så finns gröna kartan och ett antal andra kartor/sjökort att ladda ner från lantmäteriverket.
för typ
1500 = typ gröna kartan
900 = typ sjökort
600 = typ fjällkartan

visst finns det brister med det systemet såsom alla andra system.. men kartorna är riktigt bra..
 
det beror desutom på hur man tänkt använda GPSén.. Jag valden en Etrex Legend med 8Mb för att jag anser att skärmen på de modellerna är för liten för att en karta i GPSén skall komma till sin rätt, med en större skärm så blir GPSén för stor för min smak.. Näää, det jag sökte var en lätt, tålig och enkel GPS som jag använder antingen med min laptop i bilen, eller med en papperskarta i andra handen.. men som sagt, det beror på hur man tänkt använda den.. jag funderade mykke innan jag valde, rekomenderar att du gör det samma, det e rätt mykke pengar..
 
hobbes; sa:
det finns dock bilkartor och sjökort.
jag kan inte svara för om de är bra eller inte, jag köpte friluftskartan, men efter det så känns det som att kvaliteten var så dålig att jag inte vill lägga mer pengar på min garmin.
Vägkartorna är bra med god täckning och noggrannhet. Sjökort är däremot tveksamt att använda på en handhållen enhet då man inte får tillräcklig överblick på en så liten skärm.

Friluftskartan är den allra mest utskällda kartprodukten till Garmin. Den har fått kritik för innehåll, noggrannhet och utseende.
 
hansthomas; sa:
Funderar på att skaffa en GPS att ha lite för kul skull och för att kunna hitta om det blir oväder på fjället.

som du beskriver det... jag hade ungefär samma grundförutsättningar som du.. jag har alltid pappers-karta och kompass med, jag ser GPSén som ett komplement... man gör waypoints när man tar rast o.s.v.. ett sätt att öka säkerheten ytterligare. ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Store Mycket nöjd med HTC P3300 Navigering 2
fson Trögt med mycket kartdata i 60 CSx? Navigering 6
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
jonasolof FriPro För litet och för mycket information i skikten Navigering 7
yoggi2k Hur mycket info från GPS? Navigering 4
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Dalmasen Kartor till SD-minne Navigering 2
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
nkj minne garmin Legend Cx Navigering 1
Finnwoodman Minne i Garmin 276c Navigering 2
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
greenjuice Problem m MapSource trots gott om minne Navigering 8
hake Minne i Garmin GPSmap60CSx Navigering 57
HN 60c med för litet minne ? Navigering 6
troell MINNE kvar i 60C Navigering 1
Iba Hur långt räcker Garmin 60 CS minne Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
bengtbrask Alternativ till SD minne Navigering 6
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
patrikdiver Minne? Navigering 2
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
storspov Ladda minne i Legend/Vista Navigering 15
Felkodningen ett minne blott ? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.