Färdplan på nätet

Hm, och vilket problem löser varianten du rekomenderar? Som man dessutom kan ha så många andra invändningar mot så jag avstår från att ta upp dem här.

Just det argumentet, att inte kunna trycka på en knapp känns lite som att argumentera mot bilbälte med "om jag krockar, bilen börjar brinna och jag har brutit armarna så blir det svårt att öppna bältet och då kanske jag brinner inne".

Men, OM du nu är så illa däran att du inte kan trycka på en knapp på en SPOT/EPIRB så utgår jag från att du med det menar medvetslös. Och eftersom vi nu pratar kajak så är ju risken att du ligger i vattnet och ja, då lär du ju ha problem. Frågan är om det gör så mkt till eller från om någon börjar leta efter dig om ett par timmar när du flutit medvetslös i vattnet under tiden...

Men, för ALLA andra tillfällen, när du faktsiskt klarar att trycka på en knapp alternativt bara vill att någon/några ska kunna följa din färdplan då torde väl en SPOT eller liknande maskin lösa situationen betydligt bättre...

Rikard, om du tittar på Örjans ursprungsfråga igen så handlar det inte bara om paddling utan all typ av friluftsliv. Tänker till exempel på de gångerna som man kryper i grottor. Om en sten skulle ramla ner och blokera ingången så blir man fast. Behöver inte alls vara skadad själv utan bara att man inte tar sig ut. Kryper du dessutom med din sambo så är risken att någon ska börja efterlysa er de närmaste dagarna kanske rätt liten.

Hej!
Inte alldeles knutet till paddling kanske men:
Jag brukar se till att någon vet var jag tar vägen när jag är ute på solotripper i naturen.
Man kan ju bryta ett ben, skjuta sig i foten med bössan eller blåsa iland på ett skär.
Då kan det vara bra om någon vet var dom ska börja leta.
Nu tycker jag att det börjar bli tjatigt att messa eller ringa nån kompis så fort jag ska ut.
Vore det inte händigt med en plats på nätet där man kunde skriva in en enkel färdplan?
Eller finns det redan?

//Örjan
 
Rikard, om du tittar på Örjans ursprungsfråga igen så handlar det inte bara om paddling utan all typ av friluftsliv. Tänker till exempel på de gångerna som man kryper i grottor. Om en sten skulle ramla ner och blokera ingången så blir man fast. Behöver inte alls vara skadad själv utan bara att man inte tar sig ut. Kryper du dessutom med din sambo så är risken att någon ska börja efterlysa er de närmaste dagarna kanske rätt liten.

Precis, och en lösning i dess enklaste form utan gadgets.
Om vi tänker lite utanför vår egen prylfixerade box så vore det bra vem som helst kunde använda detta.
Jag skulle till exempel vilja att min 72-årige far berättade om han är ute och lägger nät eller plockar trattkantareller i oktober.
Det är ju faktiskt oftast såna som kommer bort och orsakar räddningspådrag.

//Örjan
 
Senast ändrad:
I trygghetsnarkomanernas värld,,,,

Är man, som jag, i 99 fall av 100 ensam med det man företar sig så får man fråga sig "kommer nån att hitta mig om jag gör si eller så och det går åt pipsvängen?" Svaret är ganska givet för min del, bara hästen skulle sakna mig och grannarna först efter några dar. Därför låter man bli att försätta sig i situationer man inte klarar ut själv och hur sjuk man än blir (inte skadad) så kan man nästan alltid ta sig till ett läge där man får mobiltäckning.

1000 spänn om året för ännu en elektronisk leksak tvärvägrar jag att gå på. Hade prylen och tjänsten varit gratis är det inte säkert att jag skaffat den ändå.
 
Om man vill lämna en färdväg är det redan så enkelt det kan bli... väl?

Enklast är väl att rita in rutten på en scannad karta som man mailar till en anhörig, som sedan kan maila denna vidare till polisen vid behov.

Vill man ha det online på nätet kan man skapa ett konto på google och sedan lätt som en plätt rita in rutten på maps.goole.com och maila kartan som en länk till anhörig.

Enklare kan det väl inte bli?
 
Senast ändrad:
Inga anhöriga

Om man nu, som jag, inte har några anhöriga kvar i livet och inte umgås med grannar speciellt mycket (dom skulle iallafall glömma när jag åkt och när jag ska vara tillbaks) är det ju inte genomförbart.


Hela den här iden faller på att den dels kostar pengar och dels drar en kostsam administration om den ska kunna användas "i alla lägen", både av dom som har pengar och av oss med väldigt begränsad budget.
 
Alaskafärdplanen

Så här gör jag: Här är färdplanen, dessutom en lista över våra tältplatser. Ett snabbt och ett långsamt alternativ. Dessa har US Coast Guard och vår svenske koordinator. Där finns oxå vår ERP (Emergency Response Plan) och vår lista med adresser till anhöriga. Vår spotsändare sänder 0k kl 8 varje morgon. Det finns också en Spothemsida där man kan följa vår färd.

Allt är gratis utom Spotgrejerna men kräver dator så den investeringen får man ta.

Filerna måste unzippas först. Sen är det bara att klicka. Vi åker på måndag. Det blir häftigt.
 

Bilagor

  • alaska09.zip
    7.2 KB · Visningar: 150
Livrem och hängsle

är vad det egentligen handlar och och kommersiell sida av saken. Tror inte på den. Vi vet att nödsamtal har behandlats som inte nöd, för att tekniken har ropat varg för många gånger. Även vid samtal til 112 förekommer detta, (i o f s inte konstigt med hänsyn till hur många falska och fyllesamtal de mottager).
Att tro att en pryl till och ett abonemang till ersätter sans och vett, ändamålet med en tur 1 timme eller 1 år är att komma hem och kunna berätta om det...., är urbota dummt och ogenomtänkt. Riktiga färdmeddelanden på bergsanläggningar, till anhöriga eller postade i förväg till den Polismyndighet som koordinerar är inget konstigt och har fungerat väl i många år.
Men tro inte att en ny födkrok kan ersätta vett och förnuft.....
IMHO tror jag inte ens på ide'n.
 
är vad det egentligen handlar och och kommersiell sida av saken. Tror inte på den. Vi vet att nödsamtal har behandlats som inte nöd, för att tekniken har ropat varg för många gånger. Även vid samtal til 112 förekommer detta, (i o f s inte konstigt med hänsyn till hur många falska och fyllesamtal de mottager).
Att tro att en pryl till och ett abonemang till ersätter sans och vett, ändamålet med en tur 1 timme eller 1 år är att komma hem och kunna berätta om det...., är urbota dummt och ogenomtänkt. Riktiga färdmeddelanden på bergsanläggningar, till anhöriga eller postade i förväg till den Polismyndighet som koordinerar är inget konstigt och har fungerat väl i många år.
Men tro inte att en ny födkrok kan ersätta vett och förnuft.....
IMHO tror jag inte ens på ide'n.

Ett lite mer nyanserat resonemang borde du väl klara av? Jag kan inte se att någon här hävdar att man ska ersätta vett och förnuft med en elektronisk nödsändare. Se det som ett bilbälte, abs, antisladd eller airbag. En extra säkerhet men inget som ersätter vett och förnuft och inget som garanterar din säkerhet. Tycker du att du kör så säkert att du inte behöver bilbältet är det ditt beslut och inget jag lägger mig i. För egen del använder jag bilbälte men ännu ingen elektronisk nödsändare.
 
Är man, som jag, i 99 fall av 100 ensam med det man företar sig så får man fråga sig "kommer nån att hitta mig om jag gör si eller så och det går åt pipsvängen?" Svaret är ganska givet för min del, bara hästen skulle sakna mig och grannarna först efter några dar. Därför låter man bli att försätta sig i situationer man inte klarar ut själv och hur sjuk man än blir (inte skadad) så kan man nästan alltid ta sig till ett läge där man får mobiltäckning.

1000 spänn om året för ännu en elektronisk leksak tvärvägrar jag att gå på. Hade prylen och tjänsten varit gratis är det inte säkert att jag skaffat den ändå.

Du får ursäkta men är det inte du som hetskt brukar förespråka torrdräkt även för de varmaste sommardagar? Känns det inte då lite som att kasta sten i glashus att utmåla nån annan som trygghetsnarkoman? :)

Själv lägger jag mig inte i om någon vill använda torrdräkt eller nödsändare, båda kan rädda liv under vissa förutsättningar. Ingen av dem är en garanterad livförsäkring och ingen ersätter inte sunt förnuft.

Själv äger jag ingen nödsändare men dock en torrdräkt som jag använder när jag så finner lämpligt. Var och en måste själv göra en avvägning om vad som är lämpliga säkerhetsåtgärder och acceptabla risker.
 
Du får ursäkta men är det inte du som hetskt brukar förespråka torrdräkt även för de varmaste sommardagar? Känns det inte då lite som att kasta sten i glashus att utmåla nån annan som trygghetsnarkoman? :)

Själv lägger jag mig inte i om någon vill använda torrdräkt eller nödsändare, båda kan rädda liv under vissa förutsättningar. Ingen av dem är en garanterad livförsäkring och ingen ersätter inte sunt förnuft.

Själv äger jag ingen nödsändare men dock en torrdräkt som jag använder när jag så finner lämpligt. Var och en måste själv göra en avvägning om vad som är lämpliga säkerhetsåtgärder och acceptabla risker.

Visste inte ens den här typen av pryl redan fanns, bara att tekniken fanns. Efter att ha läst tråden kände jag att tankarna som dyker upp är rätt typiska. Tveksamhet till något som är ovanligt, en benägenhet att fundera igenom de situationer när denna nya pryl inte kommer att vara bra nog, och en tendens att hellre vara tveksam på grund av de fallen, än att tro på nyttan av alla fall prylen kan lösa för alla de fall där man inte ser annat än att den hade kunnat fungera.

Trots att jag också paddlar mycket i torrdräkt (öppnade den tråden separat) kan jag inte se annat än att just denna pryl är utanför det område som jag har nytta av, så jag kommer troligen inte att ha en sådan under den närmaste tiden. Jag har i likhet med andra nästan alltid en telefon med mig, men den kan inte användas för att berätta var jag är, även om tekniken för att kunna göra det redan finns.

Kan dock inte låta bli att också minnas att för deolyckor som varit och som dikuterats i dessa forum har jag upplevt att samstämmigheten oftast varit stor. De blir allvarliga mestadels för att den som drabbas inte hade förväntat sig olyckan just då på det sättet och därför inte var förberedd. Det är sällan enormt otroliga händelser som lett till olyckorna, bara följderna som blir stora då det kommer utan tillräcklig gardering.

Även om filmen någon postade med en späckhuggare som landar på kajaken nog kan ses som så otroligt att det inte är rimligt att vara förberedd... :)

--- Mats ---
 
Men hallå

Teknikern skrev: Är man, som jag, i 99 fall av 100 ensam med det man företar sig så får man fråga sig "kommer nån att hitta mig om jag gör si eller så och det går åt pipsvängen?" Svaret är ganska givet för min del, bara hästen skulle sakna mig och grannarna först efter några dar. Därför låter man bli att försätta sig i situationer man inte klarar ut själv och hur sjuk man än blir (inte skadad) så kan man nästan alltid ta sig till ett läge där man får mobiltäckning.

1000 spänn om året för ännu en elektronisk leksak tvärvägrar jag att gå på. Hade prylen och tjänsten varit gratis är det inte säkert att jag skaffat den ändå.

Självklart skall du inte gå på nåt du inte vill ha. Det är inte konstigt att du får vara ensam 99% av tiden så kategorisk och negativ som du är. Jag svarade på en fråga om färdplanering och beskrev hur vi löst det eftersom vi skall paddla i vildmark utan VHF eller mobiltäckning. Jag har testat grejerna under våren och sommaren och det funkar fint. Att du bara paddlar i storstan, där det finns mobiler, och saknar släktingar eller vänner ger dig inte rätt att kategoriskt såga andra lösningar. Du har ingen täckning för att kalla andra "Trygghetsnarkomaner" bara för att du är en enstöring utan socialt nätverk.

Vi har rätt många därhemma som vill veta att vi mår fint och mobilerna funkar inte ens i Sitka.Detta funkar för oss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Helt utan färdplan. Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.