Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan.

kan skydda mot kallt vatten men har en del nackdelar framför allt om det är varmt i luften kallt i vattnet och aktiviteten är så stor att del blir svårt med avkylningen av huden.

Man kan t ex tänka sig att mannen dog av en hjärtattack. En sådan kan framprovoceras lika gärna av överhettning / vätskebrist som av nedkylning.

Du lyckas få igång en diskussionstråd genom att provcera lite Teknikern men vänta dig inte alla alla skall ställa upp reservationslöst på ditt påstående.

Sällskap, vägval, kajakval, kondition, näringsbalans, trötthet, alkohol mm har väl så stor betydelse för riskstorlek som torrdräkt våtdräkt eller andra klädval. Valet av mössa har stor betydelse.

Thure

Vad har du att dela med dig kring när det gäller valet av mössa?

--- Mats ---
 
Har läst nån gång att 50% av kroppsvärmen går ut från huvudet! Vet inte om detta stämmer fortfarande! Kan tänka mig att en neoprenhuva kan göra gott på vintern!
Använde en sån när jag höll på med triahtlon för ett antal år sen när det var kallt i vattnet!
Annars kan väl en mössa av ull/ylle oxå funka!

/Janne
 
Man kan t ex tänka sig att mannen dog av en hjärtattack. En sådan kan framprovoceras lika gärna av överhettning / vätskebrist som av nedkylning.
Thure

Det är sant, nedkylning är visserligen både vän och fiende. Hypotermi kan framkalla ett hjärtflimmer men kan även skydda hjärnan från skador orsakade av syrebrist.

Bra information om drunkning finns på:

http://www.omdrunkning.se/

Här hittar man bla information om reflexen "gasping" som man kan drabbas av om man ramlar i kallt vatten, till skillnad mot "okända reflexer" som nämns i tråden, så är den känd.
 
Har läst nån gång att 50% av kroppsvärmen går ut från huvudet! Vet inte om detta stämmer fortfarande! Kan tänka mig att en neoprenhuva kan göra gott på vintern!
Använde en sån när jag höll på med triahtlon för ett antal år sen när det var kallt i vattnet!
Annars kan väl en mössa av ull/ylle oxå funka!

/Janne
Neoprenehuva är jätteskönt även på hösten när det regnar och blåser. Eftersom jag har fast huva så används den ju flitigt och det är ingen nackdel som jag upplever det att ha fast huva.


För övrigt släpper jag diskussionen nu för jag har ju tydligen fel i det mesta jag skrivit så fortsätt paddla i långfillingar och ylletröja ni, ni ångrar er väl när ni ligger i spa´t och fryser.


Over and out.
 
Handlar det inte om att helt enkelt vara redo (som scouterna brukar säga)? Försöka förutse alla möjliga/omöjliga scenarion, väga dem mot risken att de skall inträffa och sedan anpassa aktivitet och utrustning därefter? Problemet är väl snarare att det är något var och en måste göra själv, man väljer ju alltid om man vill lyssna på någon annans råd, hur goda de än må vara.

Torrdräkt vid paddling i insjö känns dock lite som en excess (havet är en annan sak). Jag har paddlat mycket (alla årstider) men hittills inte sett något behov av det. Däremot ser jag alltid till att ha en en plastpåse med en liten flaska T-dojja (7 cl) och en tändare i i innerfickan för att snabbt kunna få upp en eld om olyckan skulle vara framme... Och självklart är material som ull och fleece att föredra (vrid ur - värmer igen). Flytväst brukar ju också vara bra att ha...
 
Mössa det "intelligenta" plagget

är lätt att variera isolationen med.

Neoprenhuva är mycket effektiv och kan tas på när man är eller är på väg att bli kall t ex av översköljande sjö. Enkel badmössa av gummi är också skön att ha t ex under en hjälm vid forspaddling i kallt vatten. Vid många vattenaktiviteter brukar jag ha en goretexmössa eller goretexhatt där man kan varierar isolationen genom öronlappar och eller extramössa under.

En neoprenhuva torde vara smart att ha som komplement till en torrdräkt. Torrdräkter har ofta latexmuddar som är känslig för belastning och felaktigt handhavande.

Jag antar att många fasta huvor på torrdräkter kan tas av och på beroende på behov även om man behåller resten av torrdräkten på?

Thure
 
Inte mössa - mössor!

Vad har du att dela med dig kring när det gäller valet av mössa?

--- Mats ---

Som varande gles i pälsen (läs flintskallig) sedan 25-årsålderna är jag något av en auktoritet (må vara självutnämnd) på mössor...:)

Som Thure redan antytt gäller det ju att ha ett helt batteri av huvudbonader, för olika ändamål. Man ska skydda sig mot kyla, väta och dessutom solen. Neoprenhuvor vid våtpaddling, kapuschong/huva på torrdräkten/paddeljackan, fleecemössor i olika tjockleksgrad (temperaturen regleras till stor del med val av mössan), brättade hattar typ Melittafilter vid solsken, sydvästliknande hatt för regn, keps med skärm vid motljuspaddling...
Och så alltid ha med ett par i reserv.... Halva min packning är huvudbonader. Personalen på friluftsbutikernas mössavdelningar slickar sig om munnen när dom ser mig komma in genom dörren

Mitt största problem med huvudbonader är inte att hitta dom eller att få dom att fungera - det är omvärldens negativa reaktioner på den estetiska aspekten. Min favoritmössa vid regn är en sydväst i GoreTex . Hustrun och barnen säger att visst får jag ha den om jag vill, men då kommer dom att välja en annan Ocean att paddla på.

Jens
 
A good head

is selldom given.... Det krävs kunnskap, förnuft och omdöme. Uppenbart är att vi alla brister lite här och där emellanåt. Men brister vi i alla tre så blir det snabbt livsfarligt! Oavsett sysselsättning.
//J
 
För övrigt släpper jag diskussionen nu för jag har ju tydligen fel i det mesta jag skrivit så fortsätt paddla i långfillingar och ylletröja ni, ni ångrar er väl när ni ligger i spa´t och fryser.

Kära Teknikern. Det vill gärna bli antigen allt, eller inget? Din input om torrdräkt är välkommen, men det finns ju just gråskalor... Häng kvar i diskussionen, du får ju både ge och ta tänker jag.

Om du räknat med ett förbehållslöst hyllande av dina torrdräktstankar har du väl varit en smula naiv...

Det finns som redan påpekats gott om andra aspekter på "säkrare" paddling än bara klädsel. Och det finns en hel del kloka och halvkloka lägen mellan tjockfleece/torrdräkt och långfillingar/ylletröja...

Och slutligen: "Graspreflexen" är verklig. Kanske även för dig om du har otur. Oavsett torrdräkt eller ej.
 
Okej, jag är med i diskussionen igen. Jag har just nu upplevt en välkänd reflex när jag just servar bilen och den heter "svordomar och tillmälen" och är väldigt välkänd när det gäller moderna bilhelveten.


Jag menar inte att "allt eller inget" är det rätta, paddlar man nära land så man bottnar så finns ju ingen anledning till panik om man skulle gå runt men är man på väg mellan öarna och har en längre sträcka att paddla så är man väldigt illa ute om man får göra en wet exit och inte kommer i kajaken igen.

Illa ute kan man även vara på ganska grunt vatten för jag har själv sett en kille få kramp och sjunka där vattnet gick till halsen på honom. (Ja, han överlevde för kompisen drog upp honom illa kvickt.) Efter den erfarenheten finns inget "antingen eller" för mig, ska jag "leka vattenlekar" (paddla, dyka, simma, vada, vindsurfa, åka långfärdsskridskor mm.) så finns för mig inget annat alternativ än torris med underställ och gärna torrhandskar också om det är vinter och kallt.

Jag vill kunna lägga mig på rygg och pusta ut om jag så ligger i en vak, jag är ju inte nån ungdom längre.
 
Om du vill ha en mer verserad diskussion än i denna tråd tycker jag att du ska propagera för (eller föreskriva) torrdräkt vid långfärdsskridskoåkning! (Lycka till! :))

Annars håller jag med dig till delar. Torrdräkt höjer dramatiskt säkerheten vid paddling i kallt vatten - oavsett allt annat. Självklart bör man fortfarande ta andra hänsyn och använda sig av sitt yppersta omdöme.

Jag tror inte heller att torrdräkt är en strikt nödvändighet för acceptabelt säker paddling. Vad acceptabel risk är kommer ALLTID att vara subjektivt.
(Jag klättrar också, och anser att jag inte håller på med riskabel klättring. Jag inser emellertid att vissa andra klättrare inte tycker att min klättring är av säkraste slaget - medan andra tar större risker som jag tycker är "önödiga". Jag vill vidare påstå att detta skulle gälla nästan hur jag än valde min säkerhetsnivå...)

Vad jag tycker är värt att notera, är att komfortkraven i kanoten - under paddling i princip inte har någon som helst koppling till behovet av skyddande klädsel vid någon form av plurrning. Det är två skillda behov, och hur mycket komfortbehovet i kanoten än skulle öka - så blir fortfarande behovet av skyddande klädsel i vattnet helt oförändrat.

Med andra ord kan man inte välja en klädsel om är mer anpassad till aktivitetsnivån under paddling (läs tunn ventilerande klädsel) utan att det går ut över säkerheten.
 
Det kanske är dags att Socialstyrelsen tillsätter en utredning i ämnet (ni kommer väl ihåg 6-8 brödskivor om dagen... ;-).

Om man letar efter det absolut säkraste paddlingsbara flytetyget så borde surfskin ligga nära. Kika på den här sekvensen arrangerad förra vintern:

http://surfskisweden.blogspot.com/2008/02/surfski-rtt-skert-att-paddla.html

Fundera sen på att tippa med en havskajak, wet-exit, blåsa upp flottör, arrangera paddel och flottör, krypa upp och vrida sig ner i kanoten, pumpa kanoten, fästa kapellet, försöka få loss paddeln bakom ryggen (utan att tippa igen), få loss flottören från paddeln (utan att tippa igen), stuva undan flottören (utan att tippa igen) och börja paddla igen. Hur lång tid tog det att läsa det här stycket? Hur lång tid tar de att göra allt? Vad har du på händerna när du tippar? Jag tror att neoprenhandskar i hyfsad tjocklek är det enda som håller händerna så pass rörliga att man klarar av ovanstående manövrer i vattentemp < 10°.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.