Tälttur i Lunndörrsfjällen

Vi planerar för en tälttur på ca fem dagar och ett område som lockar är Lunndörrsfjällen. Har tidigare gått från Tossåsen samt från Vallbo till Lunndörrsstugan men nu åker tältet med och jag skulle gärna hålla mig kvar i Lunndörrsfjällen, alternativt ta sig lite österut mot Anarisfjällen.

En första tanke är att utgå från Tossåsen för att ha hyggligt nära upp till högre mark men finns alternativ till detta så tas förslag gärna emot:)

Någon med tälterfarenhet av området kring Lunndörren och övriga dörrar i området? Fina tältplatser? Besvärligt vatten? Branta stup och framkomliga passager?

Tossåsen, Lill lunndörren, Storådörren, Trånndalen, Lunndörrstugan, Tossåsen tycker jag är en mycket fin tur och lagom för fem dagar.

Jag har gått den två gånger sent på hösten och då inte haft något problem med högt vatten. Lill lunndörren är ganska brant sista metrarna när man kommer söderifrån och har för mig att jag fick använda händerna någon gång. Inga problem om okej väder dock. I höstas gick jag på kammen ovanför, mellan Lill lunndörren och Lunndörrspasset. Det var mycket häftigt. Planerar att komma tillbaka och gå kammarna mellan alla dalarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tossåsen, Lill lunndörren, Storådörren, Trånndalen, Lunndörrstugan, Tossåsen tycker jag är en mycket fin tur och lagom för fem dagar.

Jag har gått den två gånger sent på hösten och då inte haft något problem med högt vatten. Lill lunndörren är ganska brant sista metrarna när man kommer söderifrån och har för mig att jag fick använda händerna någon gång. Inga problem om okej väder dock. I höstas gick jag på kammen ovanför, mellan Lill lunndörren och Lunndörrspasset. Det var mycket häftigt. Planerar att komma tillbaka och gå kammarna mellan alla dalarna.

Den rundan ser riktigt fin ut! Ungefär hur lång skulle du säga att den är från start till mål? Har kikat på karta och det ska väl inte vara några problem att hitta fina platser för tältet däruppe.

Ett alternativ är att utgå från nordsätern. Därifrån går det en stig upp till kalfjället strax söder om storådörren. Dock är de sista 2 km av vägen lite dålig men går att köra om du inte har en allt för låg bil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips