Alpin / Bigwall Go big!

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-06-01, 18:09
bigfoot bigfoot är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Sen är det väl ganska få som tävlar i apparatdykning: UV-orientering är en ganska liten sport.
Det är väl ganska få som "tävlar" i Everest-bestigning också? Vilket förvisso väcker den motiverade frågan hur man skulle definiera "eliten".

Angående UV-orientering, så finns det tydligen mer motionärsinriktade verksamheter även där: http://skargardsstiftelsen.se/ ... d-pa-bjorno/
Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 11:40
JohanKris JohanKris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mike C Visa inlägg
Inte förstår jag diskussionen. De som reglerar flödet på Everest får mer cash om de
A: Lyssnar på alla lysande förslag här och unfuckar Everest nu.
B: Fortsätter som de gör nu.
en frågeställning på ett forum har från sällan till mycket närmare aldrig påverkat saker likt detta och de som framför sin åsikt är väldigt medvetna om det. Ett forum är mer om att framföra åsikter än att skapa en riktig förändring. Du säger här bara det helt uppenbara, att de inte kommer att utföra en förändring så länge de tjänar pengar på hur saker och ting är nu. Detta i en klassisk sorts forum-inlägg: "Det är ingen ide att diskutera detta för det påverkar inte vad som händer"
Det är sant, men går helt emot vad som är funktionen av ett forum. Forum är för diskussion, så det är onödigt att säga åt folk att det är onödigt att diskutera.
Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 04:49
johnliungman johnliungman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av GustavOh Visa inlägg
Alltså, jag håller egentligen på sätt och vis med David. Jag skulle föredra att Everest fick vara just så svårtillgängligt och utmanande som det en gång var.

Men jag har två invändningar, en principiell och en praktisk:

Den principiella handlar om med vilken rätt jag, David eller någon annan i den här tråden sätter spelreglerna för en bergstopp mellan Nepal och Kina? Vi skulle ju aldrig acceptera att byråkrater i Katmandu eller Peking förbjuder motorbåtstrafik i stockholms skärgård, eller bestämmer att riktiga kajaker endast får ha skädda, inte roder.

Det finns faktiskt människor för vilka dom här frågorna handlar om vardagliga levnadsvillkor, inte om sportslig etik. Deras åsikter väger oändligt mycket tyngre än våra.

Den praktiska handlar om att puristerna är i hopplös minoritet. Jag vet att David brinner för sportsligt rena bestigningar av Everest, Full respekt för den som brinner för en fråga och kämpat mot hopplösa odds, men jag ser den kampen som just hopplös. Turisterna är för många och för välbeställda. Money talks.

En fortsatt kamp mot nedskräpning på berget kan lyckas.

En kamp för mänskligare villkor för sherpas och annan lokal arbetskraft har en chans att ledan någonvart.

Men en kamp för ett sportsligt rent Everest? Nä. Tyvärr.

Bra poänger! Möjligen kan man invända att det är rika västerlänningar som står för pengaflödet, dvs de är kunderna. Då spelar de värderingar som västerländska klättrare har och sprider roll. Vi kan inte diktera något, det är självklart. Det hindrar inte att diskussionen kan vara betydelsefull!

Sent from my iPad using Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 10:17
0020 0020 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Jag betraktar syrgas som ett läkemedel som har bra effekter på rätt indikation.

Att undvika hjärnskador och död ser jag som en bra anledning att använda syrgas.

Thure
;-)
Behövs inte sägas mer
Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 22:43
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av bigfoot Visa inlägg
Det är väl ganska få som "tävlar" i Everest-bestigning också? Vilket förvisso väcker den motiverade frågan hur man skulle definiera "eliten".

Angående UV-orientering, så finns det tydligen mer motionärsinriktade verksamheter även där: http://skargardsstiftelsen.se/ ... d-pa-bjorno/
När vi ändå lämnat 8800+ möh och hamnat på minus så innehöll friluftsfrämjandets tidning nr 2-2016 en lista med 5 områden med snorkel-leder i Sverige: Kosterhavet, 7 i Gbg skärgård, Nättarö i Sthlm skg, Kollevik i Karlshamn och Lysingsbadet i Västervik men nu borde vi kanske posta i dykforumet istället.

/Patriksom provat den i Kollevik
Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 07:19
E9climbing E9climbing är inte uppkopplad

Spiken i kistan!

Cory Richards

3 June · ·

"I believe there is no such thing as an unsupported climb of ‪#‎Everest‬ by its normal routes. A climber can choose not to hire Sherpa, but they still utilize the Sherpa and western guide power of other teams.

All the "unsupported" climbers I saw on the North Side utilized rope-fixing, trail breaking, rescue infrastructure and tents (sometimes wth permission, sometimes without) placed by Sherpa of other teams. @adrianballinger I choose to acknowledge this support, and by paying for it supporting the Sherpa community with safe and high paying jobs.

The Sherpa team we worked with, part of the @alpenglowexpeditions team, worked, played and laughed with us throughout the season. 3 summited, and the 4th, Palden Namgye, turned around at 8500 meters to support Adrian's descent. Thank you Panuru, Mingma, Palden and Pasang! ‪#‎everestnofilter‬ ‪#‎everest2016‬"
Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 09:47
Mike C Mike C är inte uppkopplad

Spiken i kistan? Så Everest kommer att bli un-fucked nu? Man får gratulera då, bra jobbat!
Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 10:32
AriGold AriGold är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mike C Visa inlägg
Spiken i kistan? Så Everest kommer att bli un-fucked nu? Man får gratulera då, bra jobbat!
Han menade nog snarare tvärtom...
Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 10:43
Mike C Mike C är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
Han menade nog snarare tvärtom...
Jag såg absolut ingenting i det som var på något sätt annarlunda än hur det var varit länge... Sista spiken i kistan var slagen för många år sen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.

Logga in

Tips!