Fredrik på Everest topp

Synd å förstöra något positivt, men han va väl inte en av dom 40 personer som gick förbi döende David Sharp???
 
Har inte läst allt som skrivits om David Sharp men har i alla fall fått intrycket att han övernattat ensam på berget och endast visade svaga livstecken. I så fall kunde nog inget göra någon skillnad.
 
Keras2006; sa:
Synd å förstöra något positivt, men han va väl inte en av dom 40 personer som gick förbi döende David Sharp???

Verkar inte som det med tanke på hur jag förstått det. Enligt Fredriks hemsida var han på 8200 m natten mellan 23-24 maj så vad jag förstått avled Sharp tidigare.

Kom igen nu Fredrik, ta dig hem helskinnad!

/Nicke
 
Tycker inte man helt plötsligt ska börja kasta skit på äventyrarna över att dom ibland tvingas kliva över lik för att nå sina mål eller lika så halv döda. Anledningen till rabaldret i år är väl helt enkelt ett ökat media övervakande som fått allmänheten att vakna till liv och börja gnälla och gny över något från en annan värld dom tycker verkar oetiskt. Inget nytt under himlen.

Stort grattis till Fredrik!
 
Jag menar inte alls att kasta skit på någon. Jag tycker det är en jättebedrift av han å bestiga berget. :)
Men jag skulle tycka det va synd om det nu va så att han hade gått förbi David Sharp. Men det är ju lätt för mig å sitta här hemma å uttrycka mig. Det är nog ofta inte riktigt som man tror.

Jag ber om ursäkt för att jag drog upp detta här. Finns ju redan en tråd om David Sharp och flera andra trådar om liknande händelser.

Ett stort grattis till Fredrik!! :cool:

//Gustav
 
barf; sa:
Tycker inte man helt plötsligt ska börja kasta skit på äventyrarna över att dom ibland tvingas kliva över lik för att nå sina mål eller lika så halv döda.

Stort grattis till Fredrik!

Va fan snackar du för skit?! Hoppas verkligen du är ironisk och att jag e dum i huvet som inte hajar det...
Ser på din profil att du e 20 år, men fan i mej om det e nån ursäkt.

/K
 
carvingkimbo; sa:
barf; sa:
Tycker inte man helt plötsligt ska börja kasta skit på äventyrarna över att dom ibland tvingas kliva över lik för att nå sina mål eller lika så halv döda.

Stort grattis till Fredrik!

Va fan snackar du för skit?! Hoppas verkligen du är ironisk och att jag e dum i huvet som inte hajar det...
Ser på din profil att du e 20 år, men fan i mej om det e nån ursäkt.

/K
Vad jag menar är att diskussionen har startat väldigt plötsligt och detta är inget nytt fenomen. Det är så dags att börja klaga nu, när det pågått i åratal.

"Kliva över lik" är ju inget att acceptera och visst måste man ha grundinställningen att det är fel. Men än så länge har väl inte länderna gjort något ordentligt åt saken på Everest och det är ju knappst något dolt problem att folk dör och behöver räddas.
Jag tycker Kina och Nepal ska ta ansvar i frågan om hur det egentligen ska fungera på berget.

Situationen har väl blivit ohuman på Everest, kör man bara vidare kommer det bli mer av detta.

Tung fråga när alla dessa intressen och pengar krockar.
 
Om man inte gör allt som är möjligt för att rädda ett liv så är man i mina ögon en ynkling.
Det finns ingen ursäkt, oavsett om den utsatte har sig själv att skylla.
 
Jag tycker snart många äventyrare måste tänka på hur dom framstår i andras ögon. Dom flesta har väl flera sponsorer, och börjar man framstå som att man kliver över lik och halvdöda personer, ja vem skulle vilja sponsra den personen?!
Finns det den minsta chansen att man kan rädda en halvdöd person, så finns det inget i världen som säger att man inte ska göra det!!

//Gustav
 
Keras2006; sa:
Jag tycker snart många äventyrare måste tänka på hur dom framstår i andras ögon. Dom flesta har väl flera sponsorer, och börjar man framstå som att man kliver över lik och halvdöda personer, ja vem skulle vilja sponsra den personen?!

Har man bestämt sig för att klättra runt pâ Everest sâ vet man mycket väl att man är ensam när man närmar sig toppen även om det finns andra personer där. Klarar mig sig inte själv sâ är det kört...


Keras2006; sa:
Finns det den minsta chansen att man kan rädda en halvdöd person, så finns det inget i världen som säger att man inte ska göra det!!

//Gustav

Hur mânga liv har du räddat idag? Skicka lite hjälp till ett u-land sâ kan du rädda mânga halvdöda personer. Personer som inte själv har valt att befinna sig i ett utsatt läge. Det brukar även gâ att bestämma âlder, kön och hudfärg pâ personen man vill rädda livet pâ...

/Stellan
 
carvingkimbo; sa:
barf; sa:
Tycker inte man helt plötsligt ska börja kasta skit på äventyrarna över att dom ibland tvingas kliva över lik för att nå sina mål eller lika så halv döda.

Stort grattis till Fredrik!

Va fan snackar du för skit?! Hoppas verkligen du är ironisk och att jag e dum i huvet som inte hajar det...
Ser på din profil att du e 20 år, men fan i mej om det e nån ursäkt.

/K

Klarar man inte klättra upp där själv sâ gâr det alltid att kasta skit pâ dem som har varit där... Det finns en gammal svensk tradition att kasta skit pâ folk som lyckas med nâgot. Sâ fortsätt med det och bevara det svenska.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Magnus H Fredrik Sträng toppade Manaslu Alpin / Bigwall 1
mo9jan Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 4
Gab83 K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande Alpin / Bigwall 48
danielfurudahl Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 3
Lolli Fredrik Ericsson toppade Gasherbrum 2 Alpin / Bigwall 1
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.