Duktig på hur isläggning sker fysikaliskt?

Hur isläggningen av en sjö går till är naturligtvis beroende av många olika faktorer som vind, djup, temperatur, nederbörd, klart eller molnigt osv. Jag undrar ändå hur man kan förvänta sig att den sker. Är det någon som har några tumregler? T ex "1cm per dygn och 10 minusgrader i en sjö som är 10 m djup vid klart väder och vindstilla." Det vore intressant att veta även om inte sådana regler undantar ansvaret för att kolla hur isen faktiskt ser ut!

Nu har vi haft kallt väder i ett par veckor och jag bor nära en sjö (Östra Nedsjön i Bollebygd/Härryda) som idag som första dag är är helt isbelagd (dock med mycket tunn is i i vissa delar). Under julhelgen har vi dock kunnat åka långfärdsskridskor på havet utanför Marstrand.

Vi har observerat Ö Nedsjön under flera dagar och sett att när isen lagt sig återstår små "vakar" c:a 20 cm i diameter där det ser ut som det "bubblar". Idag när isen lagt sig och vi jämfört dessa vakar har de c:a 1-2 cm is jämfört med omkringliggande 6 cm. Vad jag förstått är Ö Nedsjön en källsjö. Har dessa "vakar" något med detta att göra eller är det annat fenomen?
Tacksam för såväl vilda spekulationer som expertutlåtanden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kallkällor

Det är troligt att hålen/den tunna isen över hålen orsakas av kallkkällor under vattnet. Ett annat skäl kan vara metangasutsläpp. Gå in på www.sssk.se/ordbok och sök på kallkälleis eller metangas.
Karin H.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips