Teorier om isläggning

Den varma vintern denna säsong gör att isläggningen inte följer det vanliga mönstret. I vilken ordning sjöarna lägger sig beror förstås på många faktorer som storlek, djup, flöden, höjd över havet mm.
Idag besökte jag två närliggande sjöar av ungefär samma storlek där den ena var åkbar med ca 6 cm kärnis och den andra i stort gick helt öppen.
Fakta om sjöarna kommer här:

Sjö A
Höjd över havet 74 meter
Area (ha) 6 ha Vattenvolym 0,15 milj. kubikmeter Maxdjup 6,8 meter
Den teoretiska omsättningstiden för sjöns vatten uppskattas till 1,3 ggr/år.

Sjö B
Höjd över havet 81 meter
Area (ha) 7 ha Vattenvolym 0,042 milj. kubikmeter Maxdjup 11,8 meter
Den teoretiska omsättningstiden för sjöns vatten uppskattas till 1,3 ggr/år.

Fundera en stund på vilken av sjöarna du tror var åkbar? Se bild.
Svaret kommer längre ner....

cpic459d5a541c25a.jpg


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




Sjö A var åkbar idag och sjö B hade lite is bara i södra viken.
jag har ingen erfarenhet av just dessa sjöars normala isläggning men jag tror att vanliga vintrar så lägger sig dessa två samtidigt.
Vad tror ni?
Varför ligger bara den ena?

Sjöarna heter Trehörningen och Långsjön och ligger i Hanveden på Södertörn.
Uppgifterna är hämtade från kommunens hemsida men jag ifrågasätter lite om vattenvolymen verkligen är korrekt angiven.

Sven Kronfjäll
 
Min teori...

Jag tror, utan att ha all vetenskap bakom mig, att sjö A frös tidigare då sjö B innehåller ej cirkulerat vatten (varmare än +4 grader, 6-7 grader ??) på djup kanske runt 7-8m. Detta gör att B inte frusit medans A, som ju cirkulerat färdigt, under senaste veckan erhållit kallt avrinningsvatten från ytan på B som då kanske legat mellan 4-5 grader och som i sjö A fått möjlighet att ligga kvar vid ytan för ytterligare nedkylning. Samma vatten (4-5 grader) har i sjö B hela tiden viljan att söka sig mot botten där ju varmare (och lättare) vatten legat.
Frågor: vad finns för tilrinning till sjö B?
Hur starkt är flödet från B till A
Kommentera är ni snälla...
 
Re: Min teori...

exjan; sa:
Frågor: vad finns för tilrinning till sjö B?
Hur starkt är flödet från B till A
Kommentera är ni snälla...

Ingen tillrinning till sjö B markerad på kartan.

Flödet mellan sjöarna är relativt litet.
Sjö B har sankmark både norr och söder om i sjöns förlängning medan sjö A har skog runt om.

Men volymen för sjö B uppges bara vara 1/3 av vad sjö A har vilket jag inte får att stämma med djupen.
Det tyder ju på att sjö B ska vara grund.
 
Re: Re: Min teori...

Sjö B har sankmark både norr och söder om i sjöns förlängning medan sjö A har skog runt om.

Men volymen för sjö B uppges bara vara 1/3 av vad sjö A har vilket jag inte får att stämma med djupen.
Det tyder ju på att sjö B ska vara grund.

Håller med om att det rimmar dåligt med tanke på djupet at det skulle vara mindre avtten i B. Om vi släpper ut de vildaste tankar... med tanke på sankmarken, kan det vara så att metangas i betyande mängd har med tillfrysningen att göra??
Kul spörsmäl, vi tycker oss även här i va Värmland se annorlunda och ologisk tillfrysning på vissa ställen mot erfarenheter från tidigare år.
"Ur led ä..."
 
Decimalfel

Det som skulle stödja min teori skulle vara att en tjänsteman på ?miljöförvaltningen/naturvårdsverket?? satt deciamlkommat fel och att det handlar om 0,42 istf 0,042??
 
Re: Decimalfel

exjan; sa:
Det som skulle stödja min teori skulle vara att en tjänsteman på ?miljöförvaltningen/naturvårdsverket?? satt deciamlkommat fel och att det handlar om 0,42 istf 0,042??

Ja ett decimalfel verkar troligt.
Medeldjupet för sjö B blir endast 0,6 m då man räknar med 0,042 och 6 m om man räknar med 0,42. Sjön verkade rätt djup.

Sjö A får ett medeldjup på 2,5 m vilket också verkar rimligt.
 
Solinstrålningen på sjö B är säkert större än på sjö A p g a sjöarnas utsträckning och skogskantning av sjö B.
 
gundj; sa:
Solinstrålningen på sjö B är säkert större än på sjö A p g a sjöarnas utsträckning och skogskantning av sjö B.

Den här vintern är det ofta fri himmel och stor utstrålning som byggt på de befintliga isarna här i Stockholmstrakten. Där det finns skyddande träd har det oftast istället blivit landlöst.
 
Fick bekräftat från Huddinge kommun att uppgifterna är felaktiga beträffande Långsjön (B).
Se mailet nedan för korrekta uppgifter.
--------------------------
Hej!

Du verkar ha rätt i din iakttagelse. Storleksuppgifterna o dyl är tagna från äldre rapporter. Det verkar som att det redan i den första rapporten har uppstått ett decimalfel.

Således stämmer Trehörningen med 60000m2 x medeldjup 2,5 m = 150 000 m3=>0,15 milj m3


Långsjön blir istället 70 000m2 x medeldjup 5,6 m = 392 000 m3 =>0,39 milj m3 => cirka 0,40-0,42 milj m3 beroende på vilka siffror som har använts.

Tack för din iakttagelse!
-------------------

Jag förmodar att huvudanledningen att sjö B går öppen just nu är större djup och större vattenvolym.
 
Analogt med Söderbysjön/Dammtorpssjön

där Dammtorpssjön normalt lägger tidigare och har is som går upp tidigare än Söderbysjön. Söderbysjön djupare typ sprickdalssjö medan Dammtorpssjön mera typ grund rund sjö. Bägge ligger i skogsterräng.

I år har det varit stora vattenflöden vilket gett lite onormal läggning av flera sjöar.

Vid läggning vid stora vattenflöden blir det ofta snabbare läggning där det är tillflöden av kallt ytvatten via åar etc. som stillnar där ytan blir större.

Thure
 
Lammsjön/Kvarnsjön ett annat likande sjöpar

thureb; sa:
där Dammtorpssjön normalt lägger tidigare och har is som går upp tidigare än Söderbysjön. Söderbysjön djupare typ sprickdalssjö medan Dammtorpssjön mera typ grund rund sjö. Bägge ligger i skogsterräng.

Lammsjön och Kvarnsjön är ett annat liknande sjöpar - de ligger strax väster om södra delarna av Sillen. Kvarnsjön är den djupare av de två och lägger sig alltid senare - däremot går de två sjöarna upp på våren ungefär samtidigt. Vill man åka på bägge blir det en skogspromenad på 600 meter mellan sjöarna - det går dock ingen stig emellan utan man får gå i terrängen, över en liten ås.

Nu i julhelgen var Kvarnsjön lite väl tunn på stora delar, medan Lammsjön utan problem bar nästan överallt.

Lammsjön är en populär premiärsjö i den delen av Sörmland, medan Kvarnsjön är mindre känd: det har hänt mig flera gånger att det varit gott om folk på Lammsjön medan vi varit helt ensamma på Kvarnsjön en liten stund senare. De flesta åkare på Lammsjön som jag pratat med har varit omedvetna om att det ligger en lite större sjö (Kvarnsjön) inom bekvämt gångavstånd från Lammsjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blasse w Isläggning snart? Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.