Långa kast med låg vikt

Min erfarenhet har varit att fisken har ett annorlunda beteende i strömmande respektive stillastående vatten. I strömmande vatten finns ju strategiska ståndplatser medan fisken verkar "gå på stråk" i stillastående vatten. Min ursprungliga fundering gällde just stillastående vatten eller stora höljor som är mer eller mindre stillastående.

Så det är en helt annan diskussion att fiska i strömmande vatten och har man en liten å framför sig behöver man förstås inte kunna kasta långt. Även i stillastående vatten varierar behovet att av kunna kasta långt mycket mellan olika vatten och tider på dygnet.

Men i sommar står jag återigen vid en fjälltjärn och ser grov fisk vaka ut mot tjärnens mitt. På fötterna har jag kängor - stövlar/vadare ligger hemma - de var för tunga att bära milsvitt över fjället. Jag läser vattnet som följer - jag här, små vak inom kastlängd, stora vak långt därborta, jag kasta längre - ugh!

(jag lade ner flugfisket när jag upptäckte hur mycket mer och större fisk jag fick med spinn - bli inte upprörda nu ...).

Jag tror jag hittat vad jag söker - "Trout rods". Tydligen finns speciella spön för att fiska med spiro/sbiro/bombette/bombarda/saltarello etc. (http://www.pechetruite.com/bombette/bombette-e.htm, http://www.kurresfiskeshop.se/TIPS/bombardafiske.htm). En del av dessa spön används också för matchmete (tack för tipset). Tillräckligt likt spinnfiska och långa spön för lätta beten. Borde kunna funka.

Använder 0.15 flätlina. Ska nog gå ner i diameter vid nästa linbyte.
 
vidiami; sa:
jag lade ner flugfisket när jag upptäckte hur mycket mer och större fisk jag fick med spinn - bli inte upprörda nu

Alla blir ju saliga på sin tro som det heter och du upprör nog knappast någon för att du valt bort flugspöt :cool: Men om själva storleken på fångsten styr ditt val av redskap så kan du ju lika gärna spränga med dynamit i sagda sjö ;)
 
öringen; sa:
När frågan ändå är uppe och aktuell: vad ska jag köpa för UL-grejer, spö + rulle till sambon? Specifikationer vi är ute efter:

- Teleskop, 30-40 cm packat
- Max 500 kr

skit i det, köp ett 4-delat flugspö istället.. lär frugan att flugfiska
 
logiskt

Alla blir ju saliga på sin tro som det heter och du upprör nog knappast någon för att du valt bort flugspöt :cool: Men om själva storleken på fångsten styr ditt val av redskap så kan du ju lika gärna spränga med dynamit i sagda sjö ;) [/QUOTE]

(lite mer av samma logik applicerat på flugfiskare: om det viktiga är att få flugfiska, kan du ju lika gärna fiska på en gräsmatta ...?)

oavsett fiskemetod (inom rimliga gränser) är den största spänningen hugget - och vad som hugger.
 
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
När frågan ändå är uppe och aktuell: vad ska jag köpa för UL-grejer, spö + rulle till sambon? Specifikationer vi är ute efter:

- Teleskop, 30-40 cm packat
- Max 500 kr

skit i det, köp ett 4-delat flugspö istället.. lär frugan att flugfiska

Ja, egentligen borde jag väl känna mig mer eller mindre tvingad till efter den här tråden ;) Men nu är det så turligt bevänt med det hela att det är faktiskt hon själv som bestämmer vad hon vill fiska med vettu och hon vill ha spinn :)
 
ping; sa:
Jag har inga problem att hiva iväg ett 8grams drag 80m,men som sagt,det är inget självändamål.Det bästa UL-spö jag använt är Berkeley Troutbaiter 9',det tillverkas inte längre,fråga vilken modell som har ersatt det,störtskönt.Att kasta långt handlar mest om teknik,men en tunn lina (Läs Fireline) och bra spöringar hjälper.En genväg är att tynga draget,ett par hagelskott på en bit stålwire är väl det enklaste.


peter


En gång tog jag en röding som var 130 cm precis vid strandkanten.
 
crazy; sa:
ping; sa:
Jag har inga problem att hiva iväg ett 8grams drag 80m,men som sagt,det är inget självändamål.Det bästa UL-spö jag använt är Berkeley Troutbaiter 9',det tillverkas inte längre,fråga vilken modell som har ersatt det,störtskönt.Att kasta långt handlar mest om teknik,men en tunn lina (Läs Fireline) och bra spöringar hjälper.En genväg är att tynga draget,ett par hagelskott på en bit stålwire är väl det enklaste.


peter


En gång tog jag en röding som var 130 cm precis vid strandkanten.

Världsrekord???

När storfiskar´n talar om...


peter
 
crazy; sa:
ping; sa:
Jag har inga problem att hiva iväg ett 8grams drag 80m,men som sagt,det är inget självändamål.Det bästa UL-spö jag använt är Berkeley Troutbaiter 9',det tillverkas inte längre,fråga vilken modell som har ersatt det,störtskönt.Att kasta långt handlar mest om teknik,men en tunn lina (Läs Fireline) och bra spöringar hjälper.En genväg är att tynga draget,ett par hagelskott på en bit stålwire är väl det enklaste.


peter


En gång tog jag en röding som var 130 cm precis vid strandkanten.

Mellan ögonen?
 
gundj; sa:
crazy; sa:
ping; sa:
Jag har inga problem att hiva iväg ett 8grams drag 80m,men som sagt,det är inget självändamål.Det bästa UL-spö jag använt är Berkeley Troutbaiter 9',det tillverkas inte längre,fråga vilken modell som har ersatt det,störtskönt.Att kasta långt handlar mest om teknik,men en tunn lina (Läs Fireline) och bra spöringar hjälper.En genväg är att tynga draget,ett par hagelskott på en bit stålwire är väl det enklaste.


peter


En gång tog jag en röding som var 130 cm precis vid strandkanten.

Mellan ögonen?

Asså, den var 130 cm vid strandkanten, när den simmade längre ut i sjön blev den 100 cm :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...