Erfarenheter av Artisant 5G

Kan vara en intressant kajak, men förefaller att vara ovanlig.

Har någon provat den och kan kommentera manövrerbarhet och egenskaper i grov sjö?

undrar

Staffan

Du kommer knappast att få många svar. Jag har bara sett en sådan i Finland och det finns säkert färre i Sverige. En kompis har dock en sådan, så jag kan kommentera lite vad jag sett och uppfattat. Den är snabb och kursstabil, men kan ändå svänga, trots att den inte är en brittisk playkajak. Initialstabiliteten är lite livligare, men knappast nämnvärt annorlunda än i min Skim Beaufort. Lägre än i en flatbottnad playkajak, dock. Sittbrunnsöppningen är för kort om man är över medellängd, vilket också gör att man inte kommer bakåt med ryggen för rollar. I grov sjö beter den sig bra enligt vad jag sett från min kajak.

Kan ju vara en bra kajak om det är en sådan du vill ha, men bör nog provas. Själv är jag t.ex inte så förtjust i Artisan Millenium, som ju var en av de bästa kajakerna för tjugo år sedan, utan föredrar lite modernare skapelser av brittiskt stuk.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret !

Jag har haft både Artisan 2000 och Millennium tidigare och hoppades på att en del klassiska brister var avhjälpta men tydligen är det fortfarande en hög baksarg i sittbrunnen trots att de säger sig ha sänkt den något. Fick även veta att den inte rider så bra över vågorna utan att fören gärna går in.

Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips