Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-13, 20:02
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Jag hade gjort tvärtom mot undvalls råd, dvs gå på Nallo 2. Mest för att du skriver att du vill använda det tre säsonger och då uppskattar jag möjligheterna i Nallo att effektivare kunna reglera temperatur och drag. De uppdragna sidorna på Anjan i kombination med stora meshpartier som inte kan stängas till (som på Nallo eller de andra 4-säsongstälten) medför att tältet kan upplevas dragigt kalla och blåsiga dagar (inte helt ovanligt på kalfjället). Är det något jag personligen inte gillar så är det kalldrag, så mitt val är Nallo2 vilket innebär att jag är beredd att bära den lilla extra vikten som jag kan skyffla av på andra prylar. Att du dessutom kan köpa tältet billigare begagnat är ju ytterligare ett bra argument
Utan att ha några åsikter i tältfrågan så backar jag SMUX 100% vad gäller att undvika kalldrag. Livet kan vara ganska miserabelt när man ligger i tältet på kalfjället i nollgradigt regn, stark vind och fuktig efter en lång dags vandring när regnet gått genom kläderna. Då är man glad att ha ett så vindtätt boende som möjligt, man fryser så det räcker ändå...
Det är detta som fått mig att tveka kring att köpa tarptent, helsport och andra lättviktstält i halvmesh.
Svara med citat