Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-27, 11:53
egideonsson egideonsson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av maswan1 Visa inlägg
Först: Tack! Mårmaområdet är ett av de områden jag har gått igenom i [delvis] dåligt väder och gärna vill spendera mer tid att utforska.

Jag vill också lägga in ett till tips om tältplats, kanske lite avsides, men ändå inte mer ca 2km in till Mårmaglaciärens kant - platt, grönt, och (när vi var där) torrt annat än precis närmast vattnet:

Bifogad fil 13749

Det är alltså längst in i Leavasvaggi, ungefär där bäcken gör en 90-graders krök. Toppen 1468 är mitt i bilden. Vi tältade antingen precis där fotografen står, eller på nästa plätt framme till höger.

Kontrasten att gå från platt grönt i en vid dal och sedan in i Mårmas sten och is var slående när man kom från det hållet.

Sedan kom sakta regnet och vi gick över Mårmapasset i regn och ca 50 meters sikt. Det är nog inget jag kan direkt rekommendera. Vi var 90 grader fel och på väg upp mot 1641 när vi grävde fram kompassen ut packningen. Att finna bra vägar genom blockhavet på vägen ner med begränsad sikt gick rätt dåligt också.
Lyfter den här tråden, då jag mest troligt kommer passera området i Augusti i sommar. Jag kommer troligen närma mig Mårma från öster, och försöker reka var sista möjliga tältplats är i Leavasvaggi. vad jag förstår så är det här du rekomenderar? Om jag uppfattat saken rätt vore det ju alldeles förträffligt, de flesta rekomendationer jag sett är nere vid sjön 1066.
Svara med citat