Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-04, 10:03
maswan1 maswan1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Anders_sthlm Visa inlägg
Vill man inte tälta utanför Mårmastugan, för att den känns spökig, finns det faktiskt ganska fina tältplatser nedanför Mårmaglaciärens jättemorän på den gamla kåtaplatsen ungefär på 1300 meters höjden. Det är ett litet deltaland där med gräs, ungefär 300 meter om stigen.
För den äventyrslystne som mer söker exklusiva tältplatser än kilometrar, finns en hel del fascinerande platser.
Först: Tack! Mårmaområdet är ett av de områden jag har gått igenom i [delvis] dåligt väder och gärna vill spendera mer tid att utforska.

Jag vill också lägga in ett till tips om tältplats, kanske lite avsides, men ändå inte mer ca 2km in till Mårmaglaciärens kant - platt, grönt, och (när vi var där) torrt annat än precis närmast vattnet:

Namn:  IMG_4971.b.jpg
Visningar: 2373
Storlek:  72.3 KB

Det är alltså längst in i Leavasvaggi, ungefär där bäcken gör en 90-graders krök. Toppen 1468 är mitt i bilden. Vi tältade antingen precis där fotografen står, eller på nästa plätt framme till höger.

Kontrasten att gå från platt grönt i en vid dal och sedan in i Mårmas sten och is var slående när man kom från det hållet.

Sedan kom sakta regnet och vi gick över Mårmapasset i regn och ca 50 meters sikt. Det är nog inget jag kan direkt rekommendera. Vi var 90 grader fel och på väg upp mot 1641 när vi grävde fram kompassen ut packningen. Att finna bra vägar genom blockhavet på vägen ner med begränsad sikt gick rätt dåligt också.
Svara med citat