Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök?

Hej,

Jag har sökt och sökt, men finner ingenstans mått för innerdiametern på på Optimus kastrull med värmeväxlare (1,75 L). Någon som råkar ha ett exemplar och linjal i närheten? :)

Fast, vad jag egentligen vill veta är om det går att använda en Optimus Terra Xpress HE Cooking Pot grey (2018) på ett Primus Gravity III? Eller har Optimus värmeväxlaren har för liten innerdiameter för att ställa kastrullens botten mot brännaren?

Vad jag kan förstå har Primus Gravity III har en diameter på 151 mm.
Optimus kastrull har en ytterdiameter på 210 mm.

Kastrull

Mäter du mellan flänsarna så är diametern 85 mm, ytterdiametern är 135 mm

Lycka till

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Nyttan av flänsar.

Detta är inte ett svar på din fråga, men i dina kläder skulle jag skippa flänsade kastruller.
Oftast är besparingen i bränslevikt mindre än den extra vikt som flänsarna ger.
Krångligare att använda. Krångligare att diska. Dyrare i inköp.
Mina flänsade kastruller står hemma och samlar damm.
/John

Alltså, bara grytan väger 377 gr, sen brännaren 260 gr, totalt 637 gr, ändå har du inget bra vindskydd vilket sparar OÄNDLIGT mycket mer bränsle än HE-kastruller en blåsig, regnig dag.

Om du istället köper ”Världens bästa vindskydd”, Trangia 25 med deras gasbrännare, plockar ur 1 kastrull så du har en 1,75L kvar & en stekpanna på 830 gr, då har du en uppsättning som är långt effektivare än en HE-gryta med folievindskydd, bara du inte ”blåser brännaren på full effekt”, utan gasar lagom.

Vill du komma ner till 750 gr byter du ut stekpannan till deras ”durkslagslock” i plast, vill du komma ner till ca 700 gr byter du det till ett hemmameckat i tjock alufolie.

De gram du förlorar initialt på Trangia, vinner du i längden på avsevärt bättre energiförbrukning om du gasar lagom.

Locket från trangia tundra

Locket från Trangia Tundra väger 75g enligt trangias vikttabell, det säljs löst och passar till kastrullerna i Trangia 25 (1,75 l kastrullen nämnd ovan). Och passar i en packad trangia 25.
Inte riktigt lika lätt som ett alufolielock, men det ligger kvar även vid vind.

/John
ps kastrullerna från Trangia 25 kan också köpas löst och är ett bra alternativ till din brännare, om du inte vill byta ut den.

Senast ändrad:
Locket från Trangia Tundra väger 75g enligt trangias vikttabell, det säljs löst och passar till kastrullerna i Trangia 25 (1,75 l kastrullen nämnd ovan). Och passar i en packad trangia 25. Inte riktigt lika lätt som ett alufolielock, men det ligger kvar även vid vind.

/John

Tack! Hade ingen aning, så Tundralock är beställt. Gjorde en gång ett SUL-kit i folie men gav upp, det funkar helt enkelt inte för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips