Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-27, 19:53
Ryggsäcken Ryggsäcken är inte uppkopplad

Och hur gick det med maten och stugvandringen längs Padjelantaleden

Tänkte säga några ord om hur det gick med matplaneringen på vår stugvandring. Kan kanske hjälpa någon i framtiden.

Vi hade med oss all frukostmat, all lunchmat (mat som kunde ätas utan kök) och kvällsmat för sex dagar. När vi var framme i Ritsem var nästan all mat slut.

Om jag fick planera allt på nytt skulle jag ta med mindre pasta, potatismos o.d., choklad och knäckebröd och i stället köpa längs vägen. Jag skulle kanske också banta ner kvällsmaten till fyra-fem portioner.

Vad jag absolut skulle släpa med mig igen: osaltade nötter

Under vandringen funderade jag på om jag hade kunnat låta bli att ta med mat överhuvudtaget och köpa allt längs vägen. I teorin (och i praktiken) hade det varit möjligt, men på vissa platser hade det inte varit så roligt.

De flesta "butiker" var öppna 8-10 på morgonen och typ 16 eller 18 till 20 på kvällen. Upplevde att det var enkelt för oss stugvandrare att hinna köpa vad vi ville, men kan tänka mig att det kan vara svårt för dem som kommer förbi att tajma rätt. Ibland stängde stugvärden tidigare.

Matsituationen såg ut så här när vi vandrade (veckorna 33 och 34):

Kvikkjokk (mat i restaurang, bra utbud i butiken)
Njunjes (vet ej)
Tarrekaise (litet men vettigt utbud för frukost/lunch/middag)
Såmmarlappa (bra utbud för frukost/lunch/middag)
Tarreluoppal (konstig butik med typ en påse, en burk av varje, inklusive julskum och påskgodis ; kändes som en krimskramaffär men det fanns något till kvällsmat samt glödkakor)
Duottor (vet ej); vi köpte glödkakor
Staloluokta glödkakor och rökt röding till försäljning. Parfas kiosk med bra och vettigt utbud för alla måltider och mellanmål. Köpte ägg (!).
Arasluokta: Fiskaren var ute på vift så ingen rökt röding när vi var där, men de hade olika slag av djupfryst renkött så fråga efter det. Visst kostade det, men oj så gott! Också butik med litet smått och gott.
Låddejåhkå: Vandringens tråkigaste utbud. Allt var slut. Kvar fanns typ potatismos och havregryn.
Gisuris (vet ej): köpte glödkakor.
Ritsem: hade inte läst ordentligt. Trodde att vi kunde avsluta vandringen med renstek och rödvin i restaurangen men de hade ingen restaurang eller något café överhuvudtaget. Men en bra butik med mat till både frukost och middag.
Svara med citat