Ämne: etrex 32x
Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-04, 09:22
m71 m71 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av L.A. Visa inlägg
m71: tack för svar! Är helt grön på detta med gratiskartorna. var inne och tittade på norska sida. Är det bara att tanka ner enl. intruktionerna och sen har man en karta som ersätter Garmins topo? Då är det ju ett bra alternativ, kan ju köpa till senare om man vill. Liten fråga varför har du båda?
Är det en 20x du kör?
När är det bra att kunna köra från internminnet?
Hittar 30x till bra pris på trekkinn(spanien) några erfarenheter?

Hej,

mitt inlägg blev nog lite rörigt. Jag har bytt ut min gamla Vista Hcx mot en 30x. Vad jag menade med att nämna 20x var att jag hellre skulle välja den med en bra karta än en 32x med en "sämre". Ifall du letar efter något så billigt som möjligt tänkte jag. Jag ville ha barometern så därför köpte jag en 30x.
Det är bara att tanka ner en fil från frikart.no och lägga på ett minneskort i gps:en. I gränssnittet finns ett menyval där man kan välja vilken karta man vill visa. Garmins karta fanns förinstallerad så jag har helt enkelt bara låtit den finnas kvar. Utöver den har jag alltså Open Street Map från frikart.no och friluftskartan TOPO (alltså inte den som följer med gps:en utan den man får köpa för 1500-1800 :- ungefär).
Jag använder båda för att jag tycker att osm-kartan visar gatnät och bebyggda trakter bättre än friluftskartan.
Jag vet faktiskt inte vad fördelen med att ha kartan på internminnet skulle kunna vara men gissar att det har att göra med att det är enklare för Garmin att skicka med karta som är förinstallerad på internminne än att skicka med ett minneskort.

Har ingen erfarenhet av trekkinn, verkar vara lite blandade omdömen på nätet. Jag köpte min hos Cyberphoto när de hade en kampanj nyligen. Kostade 2020:- eller något sådant.
Svara med citat