Problem med Suunto Core?

Är det bara jag som har kvalitetsproblem med min Suunto Core?

Jag är inne på min tredje Suunto Core sedan 2008. Den första hade regelbundna blackouts och batteriproblem och byttes av Suunto på garantin 2010. Den andra hade samma problem och byttes av Amer sports 2011. Den tredje har liknande problem (när batteriet inte är på topp) samt att höjdmätaren rusar och inte längre är pålitlig, redan efter 2 års användning!

Jag har inte använt klockan särskilt hårt, mest löpning och fjällvandringar med barn. Det borde rimligen inte ha påverkat klockans funktion.

Jag har kontaktat Amer Sports igen och väntar på svar. I avvaktan på svar skulle jag gärna höra om det finns liknande erfarenheter från andra användare?

I grunden är jag mycket positiv till Suunto Core och har nyss inköpt en Ambit2.

David Arnljots
 
Felande knappar

Jag satt faktiskt just och tänkte på det själv. Fick skicka in min Core på reparation efter ett år för att nedre högra knappen helt slutat fungera. Fick tillbaka den lagad och nu ett år senare har den övre högra slutat att fungera. Är inte helt övertygad om klockans förträfflighet längre, tyvärr.
 
Min mans Core drar hiskeligt mycket batteri. Men den höjdmätaren funkar bra.

Min egen Lumi är dammodellen av Core, den finns inte längre. Den har jag bytt 3 ggr pga att höjdmätaren var komplett otillförlitlig när man bär klockan på armen och är ute (svett i sensorn på baksidan?). Den rusar +/- 200 m. Och det gick ju att jämföra med Core-klockan samtidigt.
Dock finns det ingen Suunto-modell jag kan få att byta till längre eftersom Lumi har utgått, så jag har kvar den femte klockan nu, ett byte pga att armbandet krånglade.
Annat på minuskontot för Lumi är att armbandet går det endast att använda originalmodellerna av, vilka såklart är halvt omöjliga att få tag på när klockan utgått, och tyvärr är det en extremt osmart infästningskonstruktion och material som åldras och spricker.
Enda kvarvarande sätt att bära den är efter mina sista 2 reservarmband att ha den i en "originalgummikapsel" som kan hängas i snöre eller karbin. Snopet.
Suunto hade en användarsida/forum därman kunde hjälpas åt, även om de själva inte höll med mig om problemet kunde jag ju se att fler Lumi hade samma höjdmätarproblem.

I grunden är jag också positiv till Suunto, men en del har inte varit helt genomtänkt och inte heller väl utprovat under utvecklingsarbetet på min klocka!

Edit: Hittade några länkar, om du söker Suunto Core/Lumi på utsidan hittar du en del gammal info.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68988&highlight=suunto+lumi
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67034&highlight=suunto+lumi
 
När jag lämnade in min Core till Klockmaster Globen som är Suunto Service Center så skrattade han som tog emot min klocka lite uppgivet när jag beskrev att en av mina knappar slutat fungera (igen). Uppenbarligen är det ett tunt metallbläck som sitter innaför all knappar och som är otroligt känsligt för stötar. En liten smäll på en knapp kan göra att den böjs till eller går av så att funktionen i den knappen/knapparna försvinner.
Att en "outdoor klocka" som marknadsförs med bilder på folk som klättrar, hoppar på mountainbike och dylikt är så ömtålig känns som en konstruktionsmiss från Suunto.

Har dock inte haft något annat problem förutom att den slukar batterier.
 
Har också en suunto core sedan 2 år tillbaka. Den har använts skapligt hårt. Efter förstas batteri bytet så slutade höjdmätaren fungera, den pendlar mellan 7-8000 meters höjd hela tiden. Oavsett om jag ställer in referens eller hPa. Vidare slutade temp mätaren att fugnera samtidigt. Den visar 35+ hela tiden oavsett. Är jag ute i -35 och tar av klockan visar den fortfarande 35+.

Förutom det har den fungerar för mina behov. Har inte dragit något särskilt mycket batteri i mitt tycke. Satte in tredje batterier nu idag.

Men vet inte om jag skulle köpa samma igen dock. Lat som jag var skickade jag aldrig in den innan garantin gick ut. (Får skylla mig själv där).
 
Köp Casios PRG klockor så slipper ni ägna en tiondel av era liv åt att glo på en snygg icke fungerande klocka

Casio är vaccinerade mot fel och extremt pålitliga och lika snygga
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
Sokrates Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga Utrustning allmänt 2
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
brigas Led lenser problem Utrustning allmänt 6
JPPswe Problem med webbhandel? Utrustning allmänt 30
arjaeli problem med petromax 500 Utrustning allmänt 0
koskenkorva Problem med pumpfilter, Dragonfly Utrustning allmänt 0
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
seron problem med Chalwyn stormlykta Utrustning allmänt 2
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
maka Problem med ryggan Utrustning allmänt 4
Erik i dalarna Problem med sulor som lossnar Utrustning allmänt 0
stoveman Problem med Whisperlite Utrustning allmänt 4
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nj-tec Garmin Fenix 2 Vs. Suunto Ambit 3 Utrustning allmänt 4
maaacus Pace Alert Suunto Ambi2 Utrustning allmänt 1
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
a.lex Suunto Lumi Utrustning allmänt 0
matte_upp Generalagent Suunto Utrustning allmänt 3
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
niki Batteritid på Suuntoklocka Utrustning allmänt 27
owahlund Suunto X9i jämfört med X10? Utrustning allmänt 2
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Hobbes73 Suunto X6HR hittas inte av datorn... Utrustning allmänt 14
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
danne_doppsko Suunto x9i Utrustning allmänt 3
langby Suunto klockokmpass i Stockholm? Utrustning allmänt 1
Starkes pöjk Suunto T6 vs Polar AXN 700 Utrustning allmänt 5
linkis Simma med Suunto Vector? Utrustning allmänt 10
prylManne Suunto t3? Utrustning allmänt 1
Witiko Polar eller Suunto Utrustning allmänt 2
paffen Suunto X9i Bra eller Bäst?!?! Utrustning allmänt 2
tomatchili Suunto med vita siffor (negative face) Utrustning allmänt 0
Gubben på Udden Suunto X9 Utrustning allmänt 4
duelago Suunto X6HRM superduperklocka. Erfarenheter? Utrustning allmänt 2
mankan83 Fjällklocka med pulsmätning? Suunto vs. Polar Utrustning allmänt 8
CE Suunto Vector Utrustning allmänt 3
skogenskonung Suunto S6-dålig display Utrustning allmänt 2
ski3r Suunto S6 Utrustning allmänt 5
i4lean Suunto vs Polar Utrustning allmänt 6
voulep Suunto X6HR vs Polar s710 Utrustning allmänt 1
sundancekid Suunto = Prisvärt ???? Utrustning allmänt 7
wohlin Suunto Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.