Sökresultat
-
Bajskortet
Det är så kul. Men jag tror att jag klarar det. Några har pratat om 3-dagars kursen via STF. Då är en fråga ingår det middagar? (litet surt skämt, men kan kan inte rå för). Men kortet är väl föra att informera om allvaret om att inte smutsa ner med bajs och toapapper överallt. Utan man ska...- Chrille74
- Inlägg # 27
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Kan man inte åka tåg till fjällen längre?
Jag har också läst om det att de ska köpa in nya vagnar och lok och det står på flera ställen bl a på Trafikverket. Men de kommer att levereras 2030. https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/sveriges-nya-nattag/- Chrille74
- Inlägg # 61
- Forum: Fjällvandring
-
Problem med solbränna (Alperna)
Tack för svaren! Nu har jag fått en hel del tips. När man är ute hela dagarna i solen så kan man smörja sig flera gånger och ev. skydda med kläder. En slags hatt ska jag nog skaffa mig. -
Problem med solbränna (Alperna)
Jag blir jämt bränd av solen när jag åker utomlands eller åker mot solen och så, även också vandrar länge i solen. När jag var i Norge förra året och vandrade så blev jag väldigt bränd av solen i vaderna, då när det var värmebölja där. Vet inte vad jag gör för fel. Finns det en guide hur man... -
Mindre ryggsäckar och lättare.
Tack för svaren! Jag har läst på det där om tältplatser i området jag ska till. Jo, de är begränsade, men de finns och vet ungefär var de finns. Jag har hittat en ryggsäck på 65 liters som inte väger så mycket och inte är så dyr heller. Så jag har beställt den. Jag tror att det kommer att bli... -
Jotunheimen 6-dagar
Jag gjorde den rutten fast tvärtom. Började i Gjendesheim med att ta båten ända till Gjendebu och den dagen spöregnade det så det var nog inte roligt att fortsätta att vandra. Så jag stannade där och nästa dag var det fint och kom nästan till Spieterstulen. Där blev jag trött och tältade. När...- Chrille74
- Inlägg # 9
- Forum: Fjällvandring
-
Mindre ryggsäckar och lättare.
Är det stor skillnad mellan ryggsäckarna. Som 65 liters, 70 liter eller 80 liters. Jag har kollat på en del sidor och jag har sett ryggsäckar där på 65-70 liters och väger lika mycket som min 85 liters. På min vandring tänker jag nog ta min 80 liters ryggsäck. Jag funderar på att vandra i... -
Kan man inte åka tåg till fjällen längre?
Det verkar sådär att nattågen förändras och i min mening lite sämre än förut. Just i skrivande stund funderar jag att åka till Alperna istället. Visst kan det vara mer folk, men det finns vyer där med.- Chrille74
- Inlägg # 46
- Forum: Fjällvandring
-
Vandra själv eller i sällskap
Jag klara att vandra själv. Ibland är det klokt och njutbart att vandra med en till person. Jag har oftast vandrat själv. I jobbiga situation har jag fått råd och fått hjälp av andra. Likadant tvärtom. Har hjälpt andra också. En gång träffade jag en person från Nya Zeeland. Han var duktig, men...- Chrille74
- Inlägg # 15
- Forum: Fjällvandring
-
Tråd för klimatdebatt
Nu har vi en tidig värmebölja där ingen säger något och bara njuter av solen och ska bli brända och värma sig. Inget fel, men det kan vara de som krigar som gör fel. När jag växte upp så trodde jag att det var fred och alla snackade om fred. Det är det inte. Nu krigar ryssarna och USA, dom säger...- Chrille74
- Inlägg # 714
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tips på aktiviteter i Jotunheimen med omnejd
I Spiterstulen där man kan bestiga Galdöpiggen, där kan man vandra till Glittertind (Norges näst högsta berg) sen kan man om man har med sig stjärtlapp åka en mycket lång backe ner till Glitterheim där finns en hytte där det serverar dom goda öl och har restaurang och där man kan ligga över. Jag...- Chrille74
- Inlägg # 4
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Nedskräpning?
Jag har också hört något. Men då var det att allt som inte hör hemma i landet eller regionen i naturen får man inte slänga. Som bananer växer inte i Sverige, det fick jag inte slänga i busken. Det kan vara besprutningen eller mikroorganismer som inte hör hemma i flauran. Sen kan man visst slänga...- Chrille74
- Inlägg # 27
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
2117 of Sweden tält
Jag minns också att jag när jag skulle börja fjällvandra för många år sedan, då gick jag direkt in till närmaste Intersport och det verkade vara regntåligt och tvåmannatält. Ja några preferenser kanske det fanns att klara fjällen. Jag använde det i flera år. Efteråt när jag köpte ett nyare tält...- Chrille74
- Inlägg # 11
- Forum: Bo och sova
-
Nattåg till Kiruna/Abisko
Men troligtvis så blir det så att för dom ska norr om Boden med nattåget måste byta tåg där tidigt på morgonen för att de ville hinna med att städa vagnarna innan det ska tillbaka.- Chrille74
- Inlägg # 4
- Forum: Fjällvandring
-
Fjällvandra 2026
Jag brukar ha svårt att bestämma mig vad jag ska hitta på inför kommande semester. Nu har jag två alternativ. Jag längtar tillbaka till Sarek igen och funderar på att vandra från Saltoluokta och komma tillbaka dit igen. Då vandra upp vid Slugga och sen vika ner mot Rapadalen och gå hela låga...- Chrille74
- Inlägg # 14
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Jag gissar ryggsäcken är en bit från Nallostugan och det är sjön Reaiddavaggi vi ser.- Chrille74
- Inlägg # 19,682
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa bajset
Jag har sett också sådana stora blajor och stora kottar som älgarna brukar göra invid ett område. Jag trodde då att det var att älgar trivdes där. Men då var det en tidig vår. När knappt all is och har töat bort. Har för mig att jag läste lite om det. Att de kan lägga stora blajjor och sådana...- Chrille74
- Inlägg # 7
- Forum: Vilda djur
-
Gissa position
Kan det vara någonstans vid Stora sjöfallet? Tror ändå att det lutar mot Kungsleden eftersom du sa något om Gröna bandet.- Chrille74
- Inlägg # 19,591
- Forum: Fjällvandring
-
Nedanför Låddebakte
ja, tack för alla svar jag har fått. Det är intressant. Har funderat på att gå där länge. De senaste åren har jag vandrat i Norge istället. Nu funderar jag ibland på att vandra i Sarek igen. Blir sugen av alla bilder och berättelser jag ser på bla Youtube. Jag kan förstå tystnaden av att...- Chrille74
- Inlägg # 4
- Forum: Fjällvandring
-
Tråd för klimatdebatt
Jag tror att det är svårt för dom som bara vill ha vindkraft nu. Nu när det fryser på i Sverige så fryser älvarna i norr och det blir mindre elkraft där. Sen så fryser t o m vindkraftsverkens vingar. Så de behöver kanske borstas av eller något. En del tror att vindkrafyen sprider plaster och...- Chrille74
- Inlägg # 388
- Forum: Miljöpåverkan