Sökresultat
-
Tråd för klimatdebatt
Har aldrig hört någon, på endera "sida", som kallar planterad skog för urskog. Vad är syftet med det?! Problemet är väl snarare att det fortfarande skövlas av den lilla urskog som vi fortfarande har kvar.- HPT
- Inlägg # 83
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Vissas utgångspunkt är att vi i Sverige är så pass bra och obetydliga att vi inte behöver göra något. "Det får någon annan fixa!", låter det som. Men för att följa Parisavtalet, som vi har skrivit under, så behöver vi göra jättemycket. Men Parisavtalet är kanske bara en konspiration, eller...- HPT
- Inlägg # 81
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
... "– En förklaring till att storstadsborna har högst utsläpp är att de mest utsläppstunga industrierna i Sverige finns i de städer som Jordbruksverket klassar som storstäder."- HPT
- Inlägg # 75
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Läste du något annat än rubriken på artikeln? För där framkommer nämligen en lite mer komplex bild. Till exempel: Har du någon förklaring till varför småstadskommunerna är mest klimatsmarta? – En förklaring till att storstadsborna har högst utsläpp är att de mest utsläppstunga industrierna i...- HPT
- Inlägg # 66
- Forum: Miljöpåverkan
-
Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"
Den gängse, breda forskningsbilden, är ju annars att vi befinner oss i ett pågående massutdöende med stora negativa konsekvenser både för natur, djur och människa. Bara för att det blir fler fåglar i fjällen (pga att habitaten förändras!), eller att vandringssäsongen blir längre, eller att det...- HPT
- Inlägg # 58
- Forum: Miljöpåverkan
-
Lågintensiv träning.
Med risk för att framstå som OT och lite petig. :) Van der Poel tränade definitivt inte bara lågintensivt. Jag vet att många har fått för sig det, men det är inte hela sanningen. Kortfattat delade han upp sin träning i perioder med olika fokus. Visst, en stor del av det var för honom bland...- HPT
- Inlägg # 34
- Forum: Träning och hälsa
-
Lågintensiv träning.
Variation/balans är såklart det bästa.- HPT
- Inlägg # 10
- Forum: Träning och hälsa
-
Lågintensiv träning.
Träningslära är väl alltid intressant!? Det handlar ju om allmän hälsa, aktivitet, välmående, att ha kraft och ork att kunna företa sig det man vill i livet och att åldras på ett sunt sätt. Klart att inte bara högintensiv träning är optimalt. Det har ingen påstått. Men, ALLT blir...- HPT
- Inlägg # 8
- Forum: Träning och hälsa
-
Lågintensiv träning.
Blir nyfiken på vad du har testat tidigare!? En stor volym med lugn uthållighetsträning kan väl aldrig vara dåligt för vanlig/normal fjällvandring, inklusive lite mer ansträngande prestationer. Om du sedan lägger till lite backträning/korta intervaller och kanske lite längre intervaller i form...- HPT
- Inlägg # 4
- Forum: Träning och hälsa
-
Lågintensiv träning.
Ja, det beror väl på vad du vill få ut av din träning, tänker jag. Lågintensiv träning (i pulszon 1-2 där man över tid bara drar på sig lite trötthet/mjölksyra) bedrivs på en ansträngningsnivå som möjliggör att du är aktiv i flera timmar, upp till en hel dag, beroende på din uthållighet och...- HPT
- Inlägg # 2
- Forum: Träning och hälsa
-
Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"
Jo, men över några decennier så har 0,5 dagar om året blivit (beroende på plats) upp emot tre veckor. Att mäta enskilda år är ganska ointressant, det är ju trenden över ett lite längre tidsspann som visar på mer pålitliga trender och då är det märkbart! Det tror jag väl iaf att vi kan vara...- HPT
- Inlägg # 26
- Forum: Miljöpåverkan
-
Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"
Snötäckets varaktighet har minskat mer än maximala snödjupet Mellan de två normalperioderna 1991-2020 och 1961-1990 har antalet dygn med snötäcke minskat med drygt 20 dygn i Götaland och Svealand, med cirka 15 dygn i södra Norrland och knappt 5 dygn i norra Norrland. Förändringarna är...- HPT
- Inlägg # 22
- Forum: Miljöpåverkan
-
Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"
Perspektiv är alltid bra! Blir därför nästan lite komiskt när du glömmer att nämna de två sista styckena i artikeln från Historiska museet som du länkar till. Koldioxidnivån är idag den högsta på flera miljoner år, med en markant uppgång från 1800/1900-talet fram till idag (ökar fortfarande). Om...- HPT
- Inlägg # 16
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tälta i Uppsala län
Mmm, det är en fin sida. Men det känns som att mycket fokus ligger på naturreservat (som ofta har restriktioner beträffande camping), leder och grillplatser där... Och det är säkert bra och fint, inte minst om man vill trängas med andra människor. ;)- HPT
- Inlägg # 4
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Tälta i Uppsala län
Hej! Känner inte specifikt till Uppsala, men jag och många andra här (tror jag) brukar använda Min karta på Lantmäteriets hemsida för dylik rekognosering. Där ser du tydligt sjöar, vägar, skog, naturresevat, tomtgränser, bebyggelse mm. Med lite träning så kommer du att hitta fina ställen på det...- HPT
- Inlägg # 2
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Övervikt i knivslidan?
Har ingen aning om vad du syftar på, men jag har oerhört svårt att tro att du skulle bli anklagad/åtalad/dömd för brott mot knivlagen förutsatt att du inte bär kniven öppet och kan förklara/motivera varför du har den med dig. Inte ens en jägare eller hantverkare, behöver, eller har rätt, att...- HPT
- Inlägg # 45
- Forum: Utrustning allmänt
-
Övervikt i knivslidan?
Det är väl inte särskilt svårt eller oklart. Stoppa undan kniven (ha den inte öppet/synligt) och se till att få ett kvitto.- HPT
- Inlägg # 43
- Forum: Utrustning allmänt
-
Två män hittade döda i tält i Kebnekaise
Jo, om tobaksrök bara hade innehållit CO så hade det kanske funkat på samma sätt i teorin/praktiken. Men tobaksrök innehåller ju tusentals andra mer eller mindre giftiga ämnen och gaser som påverkar hjärta, lungor och andra organ/kroppsfunktioner negativt. Inte minst skadar det lungorna.- HPT
- Inlägg # 40
- Forum: Säkerhet och räddning
-
Två män hittade döda i tält i Kebnekaise
Helt rätt att de använder det som ett test för att mäta effekten av ett höghöjdsträningsläger. Men det finns andra sätt att mäta det på också. Det är inte alla cykelstall som använder sig av den metoden, då det handlar om dyr utrustning. Inte särskilt konstigt om studierna är få då det är en...- HPT
- Inlägg # 39
- Forum: Säkerhet och räddning
-
Två män hittade döda i tält i Kebnekaise
Mycket tragiskt oavsett vad som har hänt. Vissa förstå sig på:are menar att kolmonoxidinandning kan användas som ett sätt att bloddopa sig. Detta genom inandning på ett kontrollerat sätt, med en specialbyggd maskin. I små, kontrollerade doser, tolkar kroppen det som att den har syrebrist...- HPT
- Inlägg # 34
- Forum: Säkerhet och räddning