Sökresultat
-
Öl i pulverform
Att slippa dricka öl är en fullgod anledning att vandra i fjällen.- ulflar
- Inlägg # 21
- Forum: Friluftsmat
-
Så kallad överlevnadsfilt?
Jag får väl spåra tillbaka till en vetenskaplig artikel som studerat olika typer av "filtar". Verkar inte vara uppmärksammad här. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:319171- ulflar
- Inlägg # 62
- Forum: Överlevnad
-
Dunsovsäckar - etiska frågor
Vad gör livsmedelsindustrin av gässen? Tvångsmatar dem så att levern ska bli fin, eller...?- ulflar
- Inlägg # 25
- Forum: Bo och sova
-
Söker en "öde ö" i svenskt vatten
När på året hade du tänkt överleva?- ulflar
- Inlägg # 29
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Stekar på fjället
En tjälknöl håller sig i alla fall ca 10 dar på sommarfjället. Om man kan hitta någon rävsäker förvaring kan den ju hållas ky ld i en sjö på nattetid n.- ulflar
- Inlägg # 4
- Forum: Friluftsmat
-
Råsto
Välbesökt. Av fiskare som flyger helikopter in i området. Finns ju en fiskecamp i råstojaure.- ulflar
- Inlägg # 4
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Turskidåkning på träskidor
Undvall, vilken längd och bredd rekommenderar du på Tegsnässkidorna?- ulflar
- Inlägg # 6
- Forum: Turskidåkning
-
Vandra från Treriksröset till Kiruna?
Från Karre går det buss till Kilpisjärvi. Vanligtvis får man sova över i Karre. Om du betraktar sik som fisk, är fisket underbart. Många och lättfångade, du behöver inte ta med dig middagsmat. Landskapet är tämligen lättgånget, på sandåsar. Kallas Sandåslandet. Mycket besvärlig vandring sista...- ulflar
- Inlägg # 5
- Forum: Expeditioner
-
Ont i knäna
Jag har samma problem med svaga muskler runt knäna i trettio år nu. Löpträning går inte längre utan jag har fått köpa en mtb för att komma ut i skogen och träna. Det har varit mycket viktigt för mig att dosera träningen rätt. För hård träning och det gör ont. Då får man ta det lite lugnare... -
Planerna för nya sylarna
Vill man bo i den här typen av hotellkomplex så finns ju många sådana i t ex Åre, dit kanju de som önskar sådana bekvämligheter åka. Lämna övriga fjällen ifred! Väldigt löjligt att prata om miljövänlighet i detta sammanhang också. Växthuseffekten håller på att ta kål på oss och då tycker STF...- ulflar
- Inlägg # 19
- Forum: Fjällvandring
-
Förstörelsen av Keb
Samerna har naturligtvis inte bott i högalpina delar av "fjällen" på vintern som t ex vid Keb fjällstation. Allvarligt talat Efred: Hur stort ego har du egentligen? Det finns ju hur många platser som helst som enskilda personer anser att de ska exploatera och tjäna pengar på, på andars...- ulflar
- Inlägg # 111
- Forum: Fjällvandring
-
Förstörelsen av Keb
De som "bor" i keb-området gör ju inte det av något annat skäl än att de arbetar med turism. Det går inte att bo i fjällen utan hjälp av motoriserade transporter. Om man hade enklare logi t ex så skulle färre kunna arbeta och behöva bo där. Och det vore ju bra för då skulle det bli tystare...- ulflar
- Inlägg # 106
- Forum: Fjällvandring
-
Hekla fireplace
Jag har ingen personlig erfarenhet, men sök i tältkåtetrådar.- ulflar
- Inlägg # 2
- Forum: Kök och brännare
-
Shimano Alfine 11 vs Alfine 8 samt för/nackdelar med cyclocross & hybrider
Ja, cykling är vanebildande, så du kommer förmodligen vilja byta upp dig så småningom. Om man vill ha en underhållsfri cykel ska man välja en med navväxel,skiv- eller trumbromsar (inkapslade) och helst även inkapslad navdynamo. Det senare förstås viktigt på vinter. En sådan cykel är problemfri...- ulflar
- Inlägg # 12
- Forum: Landsvägscykling
-
Toppstugor kebnekaise ?
Det finns tältplatser i Singivagge nedanför sjöarna, på västra sidan. Det är inte särskilt trevligt att tälta där pga slitage (skräp, skit, etc.) och ofta dåligt väder. Mycket trevligare att tälta nere i dalen. Kamvandringen är som sagt luftig och göres bäst tillsammans med guider från...- ulflar
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Göteborg-Enafors gärna Storsnasen
Storsnasen bestig enkelt söderifrån, via dalgången (Norder-Tvärån). Silverfallet är nog inte en lämplig väg med tung packning. Men det viktigaste är förstås att studera detta på en karta. en sådan måste man ha. Glöm inte kompassen!- ulflar
- Inlägg # 2
- Forum: Fjällvandring
-
Vandra med tights bra?
Lycra på fjället är alltid OK. Särskilt om du är man, 50+ med kulmage. Kolplettera gärna med åtsittande polotröja el. dyl. -
Kvalitet
När det gäller cyklar med utanpåliggande växlar, så är det ju just dessa delar som slits mest. Måste bytas ungefär lika ofta som däck.- ulflar
- Inlägg # 2
- Forum: Mountainbike
-
Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned)
I nedanstående citat kan du läsa det du uppenbarligen missat: "Vi ska förbättra förutsättningarna för fjällturismen så man känner sig trygg när man går eller åker skidor och snöskoter efter lederna"- ulflar
- Inlägg # 6
- Forum: Fjällvandring
-
Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned)
Jättebra så att det blir fler snöskotrar i fjällen för då känner vi skidåkare oss mycket tryggare. Om vi t ex skulle tröttna eller få skav sår så kan man få lift med en skoter istället. Mycket bekvämare!- ulflar
- Inlägg # 4
- Forum: Fjällvandring