Sökresultat
-
Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa
Generellt är ju balansplatta bra för "allt". Gillar själv den uppblåsbara jag har, den tippar inte lika hårt och mycket som en del rena vick-brädor gör. Kombineras sedan med att flytta runt andra benet och överkroppen åt olika håll och samtidigt hålla balansen. Pröva gärna blunda emellanåt. En...- Tetraone
- Inlägg # 8
- Forum: Fjällvandring
-
Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter?
Bra ide, sådana rör hade jag faktiskt kunnat fixa själv, men det blir onödigt tungt och ändå mycket svagare än riktiga tältstänger. Jag har faktiskt inte tänkt på att jag skulle kunna göra något temporärt om jag behöver dem innan jag skaffat riktiga stänger - bättre än att spänna fast...- Tetraone
- Inlägg # 6
- Forum: Bo och sova
-
Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter?
Verkar helt kört att hitta något passande någonstans i Europa överhuvudtaget... Inte en enda av de jag frågat runt om i olika länder har någon sådan här dimension. Easton svarade god dag yxskaft när jag frågade efter ställen i Europa som har stänger från dem, och hänvisade till en firma i USA...- Tetraone
- Inlägg # 4
- Forum: Bo och sova
-
Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter?
Tack! Har skrivit och frågat dem. Hoppas de har något motsvarande, helst inte alltför många gram tyngre. Jag har hittat flera ställen som säljer tunnare böjbara stänger, som används till tunneltält och liknande, men ingenting med så pass stor diameter. Hittade just extrastänger till Hilleberg...- Tetraone
- Inlägg # 3
- Forum: Bo och sova
-
Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter?
Köpte nyss ett tält från usa där man använder vandringsstavarna för att sätta upp det, lite som ett ryggåstält, men av någon anledning eller ren dumhet så lade jag inte till några lösa stänger som behövs då man inte har med sig stavar, t.ex. vid cykelturer. Originalstängerna är Easton aluminium...- Tetraone
- Tråd
- Svar: 6
- Forum: Bo och sova
-
Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭
Helt vid sidan av frågan om midjebälten, så vill jag tipsa om klövjeväskor för hundarna. Om ni ska på flerdagarsvandring så kan de helt klart bära vikt motsvarande sin matranson, och oftast lite till. Flera vänner och bekanta har berättat om hur bra det har gått att få hundar att gå med...- Tetraone
- Inlägg # 7
- Forum: Fjällvandring
-
Recept på UL frukost
Lajjan, är du helt på det klara med att om det är låg vikt du är ute efter så är det ett högt fettintag du måste sikta på? Det finns liksom inget annat sätt.- Tetraone
- Inlägg # 21
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
veven låser sig
Treväxlade nav är generellt väldigt robusta och driftsäkra, går nästan aldrig sönder. Men om jag tolkar det du skriver som att växellägena för tvåan och trean går i, men att navet då låser sig helt, då är antagligen navet faktiskt trasigt. Fast det låter konstigt att ettan fortfarande fungerar...- Tetraone
- Inlägg # 5
- Forum: Landsvägscykling
-
Slang kränger av däck!
Han jag citerade syftade på att det finns olika tabeller med rekommenderade fälg och däckkombinationer, och att tabellen säger att man för den däckdimension som TS har enligt första inlägget, bör man använda en fälg med 23 mm:s innermått. Det har dock väldigt liten praktiskt betydelse, vilket...- Tetraone
- Inlägg # 14
- Forum: Landsvägscykling
-
Slang kränger av däck!
Under sisådär tjugo år eller mer hade alla mtb:s 45-50 mm breda däck på 17-19 mm:s fälgar, så något större problem är det inte...- Tetraone
- Inlägg # 12
- Forum: Landsvägscykling
-
Recept på UL frukost
Om du vill spara vikt så långt det går måste du äta mycket fett. Satsa på ghee eller kokosfett att klicka ner eller bre på vad du än äter för övrigt. Ghee passar till allt, kokosfett till det mesta...!- Tetraone
- Inlägg # 16
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Tillverka sin egen energibar!?
^^Jag gjorde faktiskt pemmikan för några år sedan. Där snackar vi energibars...! Inget sött överhuvudtaget, extrem hållbarhet, maxad energitäthet och fullt näringsvärde. Hade lätt kunnat tänka mig att mest bara käka det under en vandring utanför lederna, otroligt effektiv föda. Då prövade jag...- Tetraone
- Inlägg # 37
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Väder Abisko - Nikk juli?
det _kan_ vara så att det under hela veckan är strålande solsken med en lätt bris som håller myggen borta, och man gärna går i shorts och t-shirt, och med ordentlig solfaktor i nacken. Nej, allvarligt - det enda man kan räkna med är myggen... I år var/är det inte mycket snö uppe i de områdena...- Tetraone
- Inlägg # 2
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Regn- och ovädersbilder från fjällen?
Tack! Äntligen - lite bilder där man kan föreställa sig fukten och kylan som kryper in under kläderna. Verklighetens klibbande svett blir en bonus. Jimmys och ksell:s bilder tycker jag ser extra påtagliga ut.... Vad gäller Sarek så tänker jag bara på två kompisar som var där en dryg vecka, och... -
Regn- och ovädersbilder från fjällen?
Suck... Jag skulle helt enkelt gärna vilja se bilder från fjällturer med regn och rusk. Antagligen är det brist på dem för att det är så mycket roligare att visa på det bra och trevliga, men kanske också därför att man dels inte rör sig ute lika mycket som när det är fint, dels har fuktkänslig... -
Regn- och ovädersbilder från fjällen?
Försöker googla fram bilder som visar regn och rusk från fjällvandringar, för att visa en kompis jag ska ut med att det inte alltid bara är fint väder och fantastiska panoramor när man är ute, men det visade sig vara svårt. Ska man gå efter bildstatistiken uppskattar jag att det faktiskt är bra... -
Stöld i fjällen?
Det var i stuga/huslänga av något slag där vi skulle sova, inne i köksdelen. Var väl någon stackare som hade varit ute länge som gick igenom vår packning för att se vad vi kunde ha för gott med oss.- Tetraone
- Inlägg # 35
- Forum: Fjällvandring
-
Stöld i fjällen?
Snubblade över den här gamla tråden, men kan tillföra att jag själv blivit bestulen på en flaska vin jag hade med till Kebne fjällstation. Hade lämnat packningen där vi skulle sova, minns inte var, och flaskan var borta när vi skulle laga till mat lite senare på kvällen.- Tetraone
- Inlägg # 33
- Forum: Fjällvandring
-
Vindjacka och löparställ - samma sak?
Jag funderade på ett R90-ställ som ju är klassikern, men tog XR-varianten istället, just därför att den hade hellång dragkedja. Jag tror de båda ställen är ganska likvärdiga annars. Jag kan rekommendera stället helt klart, det märks att det är en utprovad produkt, inget som kommit till vid en...- Tetraone
- Inlägg # 12
- Forum: Lättpackning
-
Sova utan att frysa.
Jag tror fuktspärrspåsar blir det nya svarta inom lättviktspackning...! ;) Det blir vinster både för natten och under hela tiden man är ute om det fungerar, och det betvivlar jag inte att det gör. Direkt mer värme i förhållande till vikten från början, och sovsäcken håller sig torrare under...- Tetraone
- Inlägg # 56
- Forum: Lättpackning