Sökresultat
-
Tights & mygg
Fick just svar från hon som hade en recension på sin blogg (ovan): "Hej Johan, Så länge man är i rörelse är myggen sällan ett problem, men jo om man står stilla uppe på ett myggigt fjäll händer det att dom tar sig igenom de stretching partierna, dock ej förstärkningarna. I övrigt väldigt...- Tetraone
- Inlägg # 17
- Forum: Fjällvandring
-
Tights & mygg
Någon måste väl ha prövat de här tajtsen nu under sommaren där det varit mygg? Är nyfiken på hur de står emot myggangrepp. Har bestämt för mig att just Fjällräven tidigare alltid skrev ut om plaggen var myggsäkra eller inte. G-1000 vävarna var tydligen så pass tätvävda att de stod emot mygg...- Tetraone
- Inlägg # 15
- Forum: Fjällvandring
-
Packlista - Lättpackning
Gjorde äntligen en prototyp på min isolerade lättviktsmugg... 34 gram, 3,5 dl. En honungsburk med 13 mm rörisolering och liggunderlag runt om. Har inte kollat isolerförmågan, men jag räknar med att den är markant bättre än vilken dubbelväggig mugg som helst (alltså en vanlig plastmugg, inte en...- Tetraone
- Inlägg # 249
- Forum: Lättpackning
-
Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007)
Jajamän, det är den! Synd att upplösningen var så dålig på de där bilderna. Jag upptäckte i helgen att man kunde få ihop den som axel-/budväska vilket var det smidigaste sättet att bära den på vad jag hittills upptäckt. Det var några små hårda plattor i axelremmarna som fick mig att titta...- Tetraone
- Inlägg # 21
- Forum: Transportera
-
Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007)
Den här tråden är ju inte ens tio år gammal, så den blir bra att skriva i. Upptäckte att jag hade en sådan här Next-ryggsäck, och den satt ju riktigt, riktigt dåligt ända till jag av någon outgrundlig anledning fick för mig att korsa axelremmarna framtill, då satt den tvärtom riktigt bra. Men...- Tetraone
- Inlägg # 19
- Forum: Transportera
-
Snöläge Laponia.
Fast å andra sidan kan det vara riktigt avslappnande och trevligt att bo några dagar bredvid en brusande jokk...! :) Har en kompis som gjorde något liknande för ett par år sedan. Han hade planerat en längre skidtur solo, men snösmältningen kom igång väldigt tidigt då, så han blev kvar en vecka...- Tetraone
- Inlägg # 56
- Forum: Fjällvandring
-
Påfyllningsbara klämtuber för mat?
Ifall någon är intresserad har Outnorth fått in Relags 200 ml klämtuber igen: http://www.outnorth.se/relags/klamtub-2-pack- Tetraone
- Inlägg # 18
- Forum: Friluftsmat
-
tallbarksextrakt tillverkning?
Spännande... Den röda drycken gjord på tallbarksextrakt verkar vara helt proprietär och uppfunnen under 60-talet. Ingenting traditionellt överhuvudtaget, om jag fattar det rätt. Uppfinnaren, Kari Herttua, berättar att han reste runt i Finland och samlade information från olika "helare", och...- Tetraone
- Inlägg # 8
- Forum: Friluftsmat
-
Packlista - Lättpackning
Ja just det, man kan kanske använda öglorna direkt för gummikord - ska kolla på det. Kardborre eller blixtlås i nederdelen vill jag definitivt ha iallafall - vill inte hålla på och trilskas med knutar och snören om jag vaknar mitt i natten och behöver stänga till fotboxen. Angående koppen...- Tetraone
- Inlägg # 132
- Forum: Lättpackning
-
Packlista - Lättpackning
Den ska ha vattenfrånstötande dun och extra fyllning, och så ska jag själv sy i hällor med gummikord utefter långsidorna, och kardborreband så att man snabbt och enkelt enkelt kan få ihop en fotbox. Garantin ryker antagligen, men att beställa en färdig från usa blir mycket dyrare. Muggen är ett...- Tetraone
- Inlägg # 129
- Forum: Lättpackning
-
Packlista - Lättpackning
Här satte jag ihop en uppdaterad packlista för mig själv och en vecka, där jag kan se hur vikten skulle bli om jag tänkte till lite med maten och skaffade de grejer jag planerat - ett enmanstält och en lättare ryggsäck framförallt. https://lighterpack.com/r/pwlzv Vad gäller köksutrustningen...- Tetraone
- Inlägg # 127
- Forum: Lättpackning
-
Verktyg och första förband vid fjällvandning
Här är några länkar till en artikelserie på cykelsajten happyride.se, där man tar upp första hjälpen och akutsjukvård i fält. https://happyride.se/2015/09/09/forsta-hjalpen-for-cyklister-del-1/ https://happyride.se/2015/09/18/forsta-hjalpen-for-cyklister-del-2/ Utifrån de artiklarna blir det...- Tetraone
- Inlägg # 61
- Forum: Utrustning allmänt
-
Tre veckor ensam i fjällen (sommar)?
Nu är jag själv ingen fiskare, men en bekant till familjen som verkligen är det berättade en gång att den enda fiskeutrustning han hade med sig vid fjällvandringar var en ölburk med linan lindad kring. Det är många år sedan jag träffade och pratade med honom, men jag har bestämt för mig att han...- Tetraone
- Inlägg # 34
- Forum: Fjällvandring
-
Packlista - Lättpackning
Mycket bra att kunna hitta packlistor samlade, alltid får man någonting att fundera över. https://lighterpack.com/r/3tudvg Här är min från förra årets vandring på sex-sju dagar och två personer. Maten i listan delades alltså på två, men vi köpte frystorkat och lite annat på några ställen efter...- Tetraone
- Inlägg # 122
- Forum: Lättpackning
-
Hjälp med gaiters
Blir man fuktig av svett under typ galondamasker märker man nog ingen större skillnad mot att använda damasker i goretex. Att öppna upp och ventilera luftar troligen bort hundra gånger mer fukt än vad som kan passera genom membranet. Min erfarenhet av gore-tex och andra membran som ska vara... -
Går det att lästa ut en goretexkänga?
Köpte ett par Crispi Sydpolen läderpjäxor i mycket fint skick på en loppis, men de är lite väl smala i framfoten/tårna för mig. Är det någon som har erfarenhet från att lästa ut skor med goretexmembran? Det verkar ju som membranet är väldigt stretchigt av det jag kunnat se i kläder. Skorna var... -
Vad kan detta vara för Lundhagskänga? (bild)
Det var inte med någon innersko när jag köpte dem, fast det var i en secondhandbutik så det kan ju funnits från början. Men det verkar stämma helt att det ska vara en innersko, eftersom jag precis nu ser att det är storlek 43, och jag normalt har 44 och de ändå känns ganska rymliga. Sitter bra... -
Vad kan detta vara för Lundhagskänga? (bild)
Är det någon som vet vad det här är för modell av känga, och hur gamla de kan vara? De är inte använda mycket alls, men cellgummit har separerat på flera ställen, och det har blivit "bubblor" av varierande storlek, dels uppe längst fram och dels på sidorna där skon böjs som mest. -
Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)
Tack för alla svaren! I slutändan blev det, i stundens ingivelse 5 minuter innan jag skulle iväg, beslut om att ändå göra kokkaffe under vandringen... Hon jag skulle ut med blev mycket glad - kaffeälskare av rang - och själv tyckte jag att det faktiskt skulle bli ganska trevligt. Och det blev...- Tetraone
- Inlägg # 29
- Forum: Friluftsmat
-
Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)
Ska till butik imorgon innan tåget går och köpa snabbkaffe för två personer på veckotur. Jag själv dricker ofta typ tre-fyra stora koppar, uppåt en liter kaffe om dagen. Sällskapet inte lika mycket, tror jag. Men jag insåg just att jag inte har en aning om hur mycket kaffe som går åt. Kommer 200...- Tetraone
- Tråd
- Svar: 63
- Forum: Friluftsmat