Sökresultat
-
Bibs för högfjällsaktiviteter
Egentligen är väl alla membran onödiga på vintren, om det är kall och torr vinter vill säga. Men då funkar de väl också som bäst, när yttertyget inte är nedblött. Gore tex har ju den förmågan att bli sämre "andning" när det blir blött. -
Det ska vara gött att leva. Utrustning
Matlagning över eld, Muurikka och mackjärn eller våffeljärn. Riktigt kaffe, endera perkulator över eld eller kokkaffe. På vandring så klart lite lättare grejer, men en UCO-tältlykta kostar jag på mig, även en mockabryggare som går att ställa på gasköket. Fotogenykta kan få följa med ibland, men...- perdavid
- Inlägg # 11
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Bibs för högfjällsaktiviteter
Vill du ha "lucka" på för när behoven tränger på? Jag har ett par från Arctreyx, ingen lucka men ventilation i sidorna och hög hängselmidja. Kommer dock inte ihåg namnet men märket har motsvarande byxa fortfarande. Köpt på Tradera. Klättremusen har nån modell, Norröna likaså. Min allmänna... -
Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck?
Jag fortsätter killgissa kring den gamla "regeln" att inte ha för mycket kläder på sig i sovsäcken. När jag stötte på den första gången var det i scoutsammanhang, och en anledning tror jag var att se till att ungdomarna inte gick och la sig i det dom hade haft på sig hela dagen, lätt fuktigt...- perdavid
- Inlägg # 22
- Forum: Utrustning allmänt
-
Tankar om tröjmaterial
Har helt övergett syntet, utom i träningsplagg eller om jag vet att det blir svettigt och jag sen kan byta. Ull i allt från t-shirt till tjocktröja, blir det kallare har jag dun. Favoriten är nog en ullhoodie från Icebreaker. OBS, detta är kopplat till Utsidans fokusområde, utsidan, alltså...- perdavid
- Inlägg # 2
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Kombination av gym och arbete
Jobbar på kontor, i tung industri med personalansvar, så jag har varit på plats i stort sett hela pandemin. Tränar på gym kvällstid, tycker dom har skött det bra med begränsat antal samt ordentliga regler, har inte känt det trångt. Kanske vänt i dörren ett par gånger bara. Träna hemma har jag...- perdavid
- Inlägg # 13
- Forum: Träning och hälsa
-
Lundhags skalkängor tips nu till vintern
Om du rör dig funkar det nog, då klarar även jag mig med mina Lundhags. Men så fort jag blir stillastående är det för kallt, då brukar jag ha en tunn och en rejält tjock ullsocka på mig. /P -
Lundhags skalkängor tips nu till vintern
Blir också för kall i mina Lundhags på vintern. Jag måste ha mer plats för sockor samt en mer isolerande sula. Varför har du valt tre par men inte deras vintervariant? /P -
Vinterkängor
Min erfarenhet av ganska frusna fötter är att tulipanarosen inte finns här heller... Ska skon vara tillräckligt varm för stillasittande funkar den dåligt att gå långt i, dessutom blir åtminstone jag varm och lite svettig om fötterna vid aktivitet, för att sedan frysa som en hund när jag stannar... -
Trangia Multi-Fuel tystbrännare
Kör med Nova (inte plus, utan ett lite äldre) med Trangias adapter. Har också en BD-hatt. Funkar utmärkt. /P- perdavid
- Inlägg # 9
- Forum: Kök och brännare
-
Slitna sulor Jörnkänga
Är du nöjd med kängan i övrigt så sula om den, går det inte på garanti/reklamation så är det ändå ingen jättekostnad... /P -
Stor ryggsäck, vilken?
Nej, inte primärt, men jag upplever att det är svårt att hitta den där optimala längden när det är ett fast system. /P- perdavid
- Inlägg # 30
- Forum: Transportera
-
Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän?
Klokt svar Gustav, håller helt med. Vi bör skilja på "verklighet", det vi ser när vi är ute, och "branschen". Reklamare har ETT uppdrag, det är att skapa en annons som ger intäkter åt beställaren. Så svaret på TS fråga är kanske tudelat. /P- perdavid
- Inlägg # 24
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader.
Detta är långt från säkert. När produkter testas och ska godkännas för livsmedel är det ursprungliga användandet som avses. Om en plastflaska är tänkt att innehålla sirap är det det som ska funka, inte hetvatten. Sen kan vissa hävda att det inte sker så ofta, inte så länge och så vidare, men...- perdavid
- Inlägg # 26
- Forum: Lättpackning
-
Köpa tyvek till groundsheet i sverige
Nekroposting men kan nån berätta vad som skiljer hard structure från soft structure på Tyvek. Ska prova att använda som underlag vid sovande under tarp, i svensk skog. /P- perdavid
- Inlägg # 13
- Forum: Bo och sova
-
Smörja även insidan på Lundhags Professional?
Bra fråga. Jag har aldrig gjort det, mina är väl sisådär 15 år drygt. Nu börjar jag se att lädret invändigt spricker. Frågan är om det hade kunnat undvikits... å andra sidan är dryga 15 år rätt bra. /P -
Stor ryggsäck, vilken?
Tack för tipset, den såg intressant ut. Drar iväg lite till som sagt med höftbälte. /P- perdavid
- Inlägg # 12
- Forum: Transportera
-
Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen?
Jo, så klart har jag sovit i underställ om det varit kallt. Undviker det helst av bekvämlighetsskäl och använder en tunn liner för att spara sovsäcken. Är inte så frusen av mig. /P- perdavid
- Inlägg # 16
- Forum: Bo och sova
-
Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen?
Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt. En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa? Inte en dryg fråga, utan jag undrar...- perdavid
- Inlägg # 10
- Forum: Bo och sova
-
Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen?
Har också funderat på detta. Att jämföra med ett sidenlakan är nog inte rättvist, det verkar ju trots allt som att det handlar om ett något mer isolerande material. Mer isolering, varmare säck antar jag, extremen är ju två sovsäckar i varandra, då kan man ju kalla den inre för liner om man så...- perdavid
- Inlägg # 5
- Forum: Bo och sova