[document-push]

Laxfiske i Mörrumsån

Det innebär att kvalitetsmärkningen Naturens Bästa utökas med ännu ett arrangemang i världsklass – ett helgpaket vid Mörrumsån med fiske på östersjölax och havsöring.

- Laxfisket i Mörrumsån är ett legendariskt flaggskepp, och välkänt i sportfiskekretsar långt utanför Sveriges gränser. Att kunna införliva ett tydligt fiskepaket i Mörrum känns därför särskilt roligt. Därmed växer Naturens Bästas utbud med mer av spännande ekoturism från i stort sett hela Sverige, för olika smakriktningar och för alla plånböcker, berättar Dan Jonasson, ordförande i Svenska Ekoturismföreningen.

- Det är också glädjande att Mörrums Kronolaxfiske sedan flera år tillbaka medvetet och ambitiöst arbetar för ett sportfiske på naturliga laxbestånd. Det vill säga att östersjölaxen ges bästa möjliga förutsättningar att reproducera sig på egen hand i en av sina viktigaste lekälvar. Det här är ett tydligt kvitto på att genomtänkt sportfiske och naturvård drar åt samma håll och värnar om samma värde, poängterar Dan Jonasson.

Diplomet till Mörrums Kronolaxfiske överlämnades av Joakim Ollén, ordförande i Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund.
- Den här veckan har Östersjöns vildlax inkasserat två viktiga segrar. Först och främst EU:s beslut om att från och med 2008 förbjuda fiske med drivgarn i Östersjön. Men dagens diplomering av Mörrums Kronolaxfiske är också en viktig framgång. Det här är ett fint exempel på hur sportfisket kan vidareförädlas, skapa fler arbetstillfällen kring svenska fiskevatten och inte minst hur en värdefull fiskeresurs kan nyttjas på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt, förklarar Joakim Ollén och fortsätter.
- Jag hoppas därför att Naturens Bästa ska kunna hjälpa till att introducera nya sportfiskare till Mörrumsåns fängslande laxfiske, och ge ytterligare profil till ett välkänt sportfiske utomlands.

Mörrums Kronolaxfiske skapar jobb och turistintäkter

Mörrums Kronolaxfiske blir den 50:de arrangören som får ta emot den nya svenska ekoturismmärkningens diplom. Mörrums Kronolaxfiske, som är en del av Sveaskogs verksamhetsområde för jakt, fiske & naturupplevelser, sysselsätter idag närmare tio personer. Indirekt bidrar dock sportfisket i Mörrumsån till många fler arbetstillfällen och uppskattningsvis drygt 50 miljoner kronor i turistintäkter.
- När vi nu tar steget att kvalitetsmärka en del av fisket på lax och havsöring i Mörrumsån, vill vi markera vår ambition att i högre grad vidareförädla fisket. Vi hoppas bland annat att fler arbetstillfällen kan skapas för exempelvis kunniga fiskeguider. Dessutom vill vi med genomarbetade paket ge gästen en helhetsupplevelse utöver det vanliga, och som de flesta inte kan ordna på egen hand, förklarar Stefan Persson på Mörrums Kronolaxfiske.
- Naturens Bästa ska visa vägen till god mat, en uppskattad introduktion till det egna fisket, spännande boende och inte minst en minnesvärd fiskehelg här i Mörrum.

Historik om Naturens Bästa

Ekoturismmärkningen Naturens Bästa sjösattes den 1 februari 2002. Systemet utvecklades i samarbete med en lång rad organisationer, och väckte ett stort intresse inom svensk turism.
Avsändare bakom märkningen är Svenska Ekoturismföreningen som huvudman, tillsammans med Svenska Naturskyddsföreningen och Sveriges Rese- och Turistråd.
Målet är att skapa mer och bättre ekoturism i Sverige.
Naturens Bästa består idag av 50 godkända arrangörer med en omsättning på nästan 100 miljoner kronor inom svensk turism.
Arbetet med att bygga upp kvalitetsmärkningen Naturens Bästa finansieras med pengar från i första hand Jordbruksverket, Turistdelegationen, Nutek, företagen själva, Svenska Ekoturismföreningen, länsstyrelserna i Dalarna, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten och Sveriges Rese- och Turistråd.