Nyheter > Kånken - från "kommunistpuckel" till ...

Kånken - från "kommunistpuckel" till modevinnare

I lördags stod det klart att ryggsäcken Fjällräven Kånken vinner Guldknappen Accessoar 2018, en utmärkelse som delas ut av Damernas Värld. Vinsten sker 40 år efter att Kånken introducerades av grundaren Åke Nordin som lösning på ett folkhälsoproblem.

- Vi är oerhört stolta över att vinna Guldknappen Accessoar. Åke Nordin som skapade firman och tog fram Kånken, hade en stark tro på tidlösa funktionella produkter som inte påverkas så mycket av svängningar i modet. Det gör vi fortfarande, och ingen produkt förmedlar den tanken bättre än 40- årsjubilerande Kånken, säger Henrik Andersson, Head of R&D Fjällräven.

Ryggsäcken Kånken lanserades i augusti 1978 och blev populär direkt. Det var ingen slump, den bärande idén bakom Kånken var nämligen ett pågående folkhälsoproblem. Vid den här tiden var det inne med axelremsväskor och i slutet av 70-talet visade ny statistik att 80 procent av svenska folket någon gång haft besvär med ryggen, bland annat på grund av axelremsväskor.

Fjällrävens grundare Åke Nordin, som följde debatten noga, började omedelbart skissa på en prisvärd och funktionell ryggsäck, anpassad efter skolungdomars behov av pärmutrymme. Det skulle få plats med två A4 pärmar, finnas ett sittunderlag som även fungerade som ryggplatta och den skulle vara tillverkad i ett extremt slitstarkt material.

Den nya produkten skulle dock väcka oväntade känslor. Kånken stämplades av vissa grupper som något av en vänsterpolitisk symbol och kallades ibland för kommunistpuckel.

Sedan lanseringen för 40 år sedan har det hänt en del. Kånken har gjort en fantastisk resa från hemstaden Örnsköldsvik.

Den är inte en politisk markör, tvärt om bärs den idag flitigt av olika typer av människor, unga som gamla, i alla möjliga delar av världen. Den syns i staden, på landet och i bergen. Den har kommit i nya färger, kombinationer och varianter. Men i grunden är det dock fortfarande samma omtyckta skolväska, fast nu med en Guldknapp.

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2018-10-30 15:06   ludvig_svensk
De har verkligen kommit ifrån smeknamnet "kommunistpuckel". Ingen sann kommunist idag har väl vare sig råd eller ovett till att köpa en så överpris-satt ryggsäck som kånken?
 
Svar 2018-10-30 18:24   Gregorius
Är det några som har råd, så är det väl kommunister.. Dagens "kommunister" är ofta från välbärgade eller välutbildade familjer och själva har ett akademiskt yrke och tillhör de som är bemedlade nog att köpa en överprissatt Kånken för att visa sin vänsterkantstillhörighet. Den äldre stammens kommunister, dvs arbetarklass, kan glömma att köpa en ny Kånken. 900 spänn för en ryggsäck, som knappt rymmer en ylletröja och en termos.

Jag skulle nog fortsatt klassa Kånken som en "kommunistpuckel". Oftast buren av främst folk som genom andra yttre attribut tydligt visar sin vänstertillhörighet. Man köper inte en Kånken för att den är praktisk...
 
Svar 2018-11-03 16:01   UteMats
Med tanke på att mindre än en procent av Sveriges väljarkår består av kommunister torde marknadsunderlaget vara väldigt litet för Kånken.
 
2018-11-01 10:40   Skogsstjärnan
Ett tips till Fjällräven är att dubbla eller kanske tredubbla priset och brodera fast det bredvid den lilla räven. Då skulle det bli en extra fin markör för den attributbärande.
 
2018-11-02 18:39   ulfjohansson
Hm, aningens tråkiga kommentarer här.. :) Men det är nog lite missriktad kritik. Kånken är en fantastisk produkt med en form och funktion som hållit i 40 år, som fortfarande produceras och hittar köpare även om priset är (för) högt idag. Och när det gäller prissättning på varor o tjänster har det ju ingenting med produktionskostnad att göra, utan bara om hur mycket en potentiell köpare är villig att betala.
 
2018-11-10 23:21   Totteman
Min från 1992, typ, håller på att ge upp. Ska kanske reparera...
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in