Pressklipp, förstasidan

Sida: Första Föreg. 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 86 Nästa Sista
Kristianstad. På söndag är det femtio år sedan Dag Hammarsköld dog i en flygolycka. För att hedra hans minne har svenska pilgrimer gett sig ut på en fredsvandring i hans spår som på måndagen gick ...
Över stubbar och sumphål, myrar och sten gick stigen fram när Norrländska mästaren i mountainbike skulle koras. Först efter 25 kilometer i snårig terräng cyklade de i mål på Södra Berget. ? Det var ...
Den legendariska Walter Bonatti (enligt Reinhold Messner, ”one of the greatest”) är död. Han föddes 1930 i italienska Bergamo och valde redan som 19-åring ett liv i bergen. Han utbildade ...
En 29-årig kvinna från södra Sverige omkom i onsdags i en dykolycka i Kroatien. Allt tyder på att dödsorsaken är tryckfallssjuka Kvinnan var på semester i skärgården utanför kroatiska Sibenik.I ...
För tionde gången arrangerade IF Hallby SOK Mountainbike-tävlingen Hallbyrundan. En uppskattad tävling av såväl tävlande som publik. Tävlingsbanan mäter 5,5 km och går i tre slingor där publiken lätt ...
När Palle och jag anlände till Lars Ivans sommarviste, vid stranden av Kutjaure, satt han ute och åt rökt röding.
Njupeskär Sveriges högsta vattenfall med Naturum och restaurang lockar årligen massor av besökare. Till i år har länsstyrelsen satt upp ett räkneverk för att räkna antalet besökare.
ESKILSBY Hon gled genom spegelblankt hav, släpade sin kajak förbi nedlagda slussar och blev inblåst på en ö i Vänern. Under två veckor paddlade Gabriella Karlsson Bohuslän runt på egen hand.
STÖTEN, SÄLEN Nu skulle höstfisket pågå för fullt i Görälven vid Stötens camping, som är den enda fiskecampen i fjällområdet inom kommunen. Fast det ihållande regnvädret i september har hittills ...
I septembers månads inledning har Svenska turistförening­ens Jämtland/Härjedalenkrets, genom­fört en fjällvandring med utgångspunkt västra Arådalen i Oviksfjällen, under ledning av Rolf G. Swedbergh ...
Min son Johan frågade i våras om vi kunde fjällvandra till Sylarna från Storulvån. Ja, det kan vi väl göra, svarade jag. Du är bara 69 år, blir du äldre så kanske orken inte finns, sa Johan.
ÄLVDALEN Under flottningsperioden förstördes stora delar också av Storån i Idre socken, liksom så många andra vattendrag i norra Sverige. Nu har en sträcka på 4,5 kilometer återställts, till ...
Nu är semestern avklarad för de flesta av oss. Lata dagar på stranden eller i hängmattan, trevliga kvällar vid grillen i sällskap med släkt och vänner.
Inpå Livet. Första svenska kvinna på toppen av Mount Everest. Ensam runt USA:s kuster i en ranglig kajak i 439 dygn. Och nu ? rymden nästa. Men Renata Chlumska ser sig inte själv som den slutgiltiga ...

Rekord i Ö till ö

Vinnarna av årets upplaga av Ö till ö blev Antti Antonov och Björn Englund, inte favorittippade Jonas Colting eller FJS. Vinnarna kom i mål på den nya rekordtiden nio timmar och sju ...
I lördags genomförde Kinnekulle Hembygdsförening sin sista bygdevandring för året. Till starten i Stenbrottet kom nästan 100 personer. lördagen bjöd på en strålande sensommardag och det fanns nästan ...
En trogen skara med MTB-cyklister samlas varje torsdag vid Godegårds skidklubb. Anförda av stigfinnaren Sven Hellqvist tar de sig runt i Godegårdsskogarna under några timmars cykling och socialt ...
Vi vaknade i tältet av att den envetna fjällstormen äntligen hade bedarrat. Plötsligt kunde vi åter höra lövsångarens glada strofer över nejderna. Tältduken hängde stilla och myggen surrade envetet.
Trycket från turister som vill besöka fjällen i norra Dalarna ökar och det sliter på naturen. Därför har länsstyrelsen i Dalarna, Jämtland och norska Hedmark gjort en gemensam satsning som ska ... 2 kommentarer
Naturreservatet Gökriksudden vid Hjälmarens strand har nu invigts. Två vandringsleder har anlagts, en tredje, med bro och grillplats, är under planering.
Det började som ett urballat fyllevad: "Sist till Sandhamn betalar notan". Men det är få av deltagarna i Ö till ö som känner till bakgrunden till tävlingen. De är fast beslutna om att genomföra något ...
GNOSJÖ | Allt började med en dröm. Nu är den uppfylld. 1 kommentar
Nu lämnar två unga vildhästhingstar Nordens ark för ett liv i ett naturreservat i södra Tyskland. Arten Przewalskis vildhäst är världens enda kvarlevande vildhäst.
Alla barn gillar vatten. Men frågan är när det är dags att ta steget från vattenpölshopp till riktig paddling.
Det sägs att så fort barnen kommer är äventyrsdagarna och alla spännande resor räknade. Inget kunde vara mer fel. Du har säkert hört det flera gånger: "Jag brukade cykla, paddla, åka skidor, resa. ...
En mängd opublicerade bilder och brev ska ge en tydligare bild av Christopher "In i vildmarken" McCandless äventyrliga år som slutade i en övergiven buss i Alaska. Historien om den unge amerikanen ...
Hans Lidman Sällskapet har beslutat att tilldela 2011 års Hans Lidman-stipendium till sportfiskaren och författaren Lars-Åke Olsson. Lars-Åke Olsson kom redan 1983 tillsammans med Leif Milling ut ...
50 björnar ska skjutas i den pågående jakten i Gävleborg. Det är en jobbig tid för Sara Wennerqvist i Kungsberget som älskar björnar. En månad varje år tillbringar hon nätterna i sovsäck i skogen ...
I fredags kväll släpptes lagen iväg genom Gamla stans tighta gränder. Det var full gas från början då deltagarna i multisporttävlingen Stockholm Extreme gavs fri väg att skrämma upp turister och ...
Amerikanska forskare har hittat ett vrak från århundradet före Kristus utanför Albaniens kust. En grupp amerikanska forskare från den ideella organisationen RPM Nautical Foundation har letat vrak...