Sommaren 2007 upptäckte vi vandringens möjligheter och omöjligheter. Det var i Alpbach, Österrike. Nu vandrar vi i Skåne.

Jag och min fru började vandra sommaren -07 i Österrike (Alpbach). Vi fann oss vandra timme efter timme, outtröttliga på leder som förde oss högre upp och med vyer som är oförglömliga. Till vardags tar vi oss runt på vandringar runt om i Skåne. Det är en märklig känsla detta, att vid mitten av livet upptäcka ett helt nytt liv!

Användarnamn: skriver

Intressen: Vandring, Litteratur, Foto

Häckeberga

Säsongspremiär för rundvandringarna! Med en lovande väderprognos gav vi oss iväg till Häckeberga för rundvandring nr 14 i Karin Hoffmans ”Rundvandringar Romeleåsen”. Solen sken stundtals förvisso, men vinden… Dock: i lä inne bland träden och de rasslande fjolårslöven kunde vi ana att våren trots allt är här. Sjöarna (Hackebergasjön och Bokesjön) är vackra oavsett årstid. Annars så var det ett rätt så avslaget landskap som vi vandrade i. Fåglarna höll låda. En sömnig skalbagge gnistrade till i solen. Hjortar bevakade oss på avstånd. Det blev en behaglig vandring utan strapatser som avslutades med te och medhavda smörgåsar vid Häckeberga slott. Och nyss vann Malmö FF över Kalmar. En mycket bra söndag!!!

Längtan

Sol i Malmö! Våren dundrar in. Snön sjunker undan. Gatorna torkar upp. Det finns hopp! Nu längtar jag ut till vandringarna igen. Tänk att få snöra på sig skorna, packa te och smörgåsar och sträcka ut stegen uppe på åsarna eller vid kusten!!!

Pildammarna i vinterskrud!

Fotvandringar i all ära, men nu är det skridskor som gäller!

Orchestra Baobab!!!!

Egentligen avviker det följande ganska markant från ämnet - men kolla gubbarna! Igår kväll spelade de i Malmö, på Pildammsteaterns scen. Orchestra Baobab. Bandet kommer från Senegal. Det var en fantastisk konsert. Hyfsat ljum sommarkväll men med afrikanska och kubanska rytmer som värmde riktigt på djupet. Och allt var gratis.... och många dansade...

Tillbaka till Malmö! Och tacksamma för tips...

Livet har sina stigar och det är bara att trampa på. Nu har vi lämnat Landskrona och flyttat ned till Malmö. Jag vill gärna kalla Malmö för hemstaden och när möjligheterna öppnade sig för en tillbakaflytt var beslutet lätt att ta. Det är något alldeles speciellt med Malmö trots allt – en attityd, en öppenhet, en tolerans som är härlig att vara en del av. Ditte är modig och tuff och håller på att rota sig efter flytt från Boden till Malmö via Landskrona, Göteborg och några andra orter.

Dock: vandringskängorna har varit nedpackade men börjar nu pocka på vår uppmärksamhet igen. Tidigare gick vandringarna längs norra Skånes kust: Kullen och Bjärehalvön var (och är) favoriter. Nu ska vi vandra i södra Skåne och vill gärna ha lite bra tips. Vi har köpt Karin Hoffmans bok om rundvandringar på Romeleåsen. Men vad finns övrigt att se? Finns det till exempel någon aktiv vandringsförening i Malmö?