Bloggar > sejjos blogg

sejjos blogg

Skidtur i Gyllbergen Placerad på karta

Så var det då dags för första skidturen i Gyllbergen den här vintern. Hade läst att det var 35cm. snö i Gyllbergen men inte så mycket spår som var dragna. Jag var beredd på att det skulle bli en hel del spårande av mig själv om jag skulle komma dit jag ville. Jag startar turen på vägen mot Dragsjön som var spårad, även skidspåret till Stora Älgsjön och vidare förbi Långälgsjön var spårad så jag följer den dit. Men härifrån till Prästbodarna 4km. fick jag spåra själv.

Som synes går min färd genom ospårad terräng, det går tungt och trögt i den 35 cm. djupa lössnön.

Här vid målet för dagen, Prästbodarna är jag duktigt trött efter pulsandet med skidorna i 4km. jag blir sugen att gå in i kojan och bara slänga mig på britsen... men det är bara att bita ihop och vända tillbaka.

På vägen tillbaka från Prästbodarna går det märkbart lättare att ta sig fram i mina egna gjorda spår.

Och vänder jag mig bakåt så ser spåret riktigt hyfsat ut, får det frysa ihop till i morgon så går det nog riktigt skapligt att åka här.

Jag ser ett gammalt översnöat spår som viker av från skidleden och går över en mosse, jag bli förstås nyfiken och följer det.

Spåret kommer snart ut på skidleden igen. Jag tar mig ner till Dragsjön där jag pustar ut ett tag innan färden tillbaka till Gyllfäbodarna där jag möter massor med skidåkare och på parkeringen stå kanske hundratalet med bilar så det är ett populärt friluftsställe. Har jag krafter kvar så kanske det blir en tur i morgon igen.

Postat 2014-01-25 15:54 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Gyllbergen tredje delen Placerad på karta

Det är trettondagen 2014 och jag går raka vägen in i pannrummet för att se om mina kängor har torkat sen vandringen i lördags, jodå det hade dom.... njaa nästan iallafall, åtminstonde tillräckligt för att jag skulle kränga på mig dom och bege mig till Gyllbergen igen. Det var ju sista dagen på den långa jul och nyårsledigheten så det gällde att ta tillfället i akt, nästa helg är jag upptagen med annat och helgen därpå så hoppas jag att det INTE är möjligt att vandra där p.g.a. den dryga halvmeter snö som ligger i terrängen..... men hur det blir med det får vi bara vänta och se!

I dag startar jag min vandring vid sjön Stora Spånsan. Med hjälp av denna karta kan man följa och se hur jag har vandrat.

Så här såg Sjön ut på morgonen, som synes så hade det här natten också kommit en del nysnö och diset och dimman ligger alltjämt tät över Gyllbergen.

Här börjar leden direkt vid parkeringen som jag tänkt följa till Bergslagsplan.

Leden slingrar sig in i skogen och är förhållande vis torr och lättvandrad. Kommer snart upp på en väg och följer den mot Bergslagsplan.

Skidleden som här korsar vägen går till Stockgropen dit ska också jag men fortsätter framåt på vägen.

Här efter vägen var det lättvandrat. Trots den perfekta nysnön så ser jag inga färska spår. Jag vandrar vidare efter vägen och kommer till slut fram till Bergslagsplan som enligt kartan ska vara en sommarparkering och då kan man alltså åka bil ända dit och slippa den här "transportsträckan". Bestämmer mig för att ta leden upp till Bergslagsstugan och sedan vända tillbaka till Bergslagsplan och vidare till Stockgropen.

Hit, framme vid Bergslagsstugan har det varit mycket uppför, ser ut på kartan att jag har tagit 100 höjdmeter på kanske 2 kilometers vandring. Leden var ändå skapligt torr så jag är fortfarande torr om fötterna. Nu vänder jag alltså och tar leden ner till Bergslagsplan igen och det går riktigt lätt nerför.

Lite information om Bergslagsstugan som får tala för sig själv.

Jag tar skidleden från Bergslagsplan som går mot stockgropen, kommer här till ett blött ställe så jag måste ta en liten omväg i skogen.

Leden går här jämsides med en lite alltför strid bäck för årstiden.

Leden kommer fram till en skogsväg där det inte bara ligger nysnö utan också en del gammal snö. Jag hoppar av skidleden och följer vägen istället. Den leder mig till Stor Olles som är en gammal bondgård.

Stor Olles gård.

Ett jätteträd som står här vid Stor Olles.

Här finns också uppvuxen planterad skog i snörräta rader.

Hittar också en gammal motorhuv som ligger och skräpar i naturen. Följer leden härifrån som går till Stockgropen.

Man kan skönja Stockgropen i slutet av vägen.

Lite information om stockgropen.

Det är inte mycket som syns av Stockgropens alla stugor i diset och dimman

Här vid Stockgropen har jag satt mig på brunnslocket för att ta mig en välbehövlig fikapaus. Är nu framme vid slutmålet för dagen och det är bara att vända och ta samma väg tillbaka till Stora Spånsan där jag utgick ifrån. Visserligen fortsätter leden till både Prästbodarna och Dragberget härifrån men det blir ju mörkt snart... Man kan också ta en led till Södra Tansbodarna härifrån men det blir nåt jag får prova nån annan gång.

Lite mera information att läsa om Stockgropen innan jag lämnar platsen.

Vilken tur att det finns de som lägger ut broar och spångar som här när jag ska ta mig över Stockgropsån!

Är tillbaka vid Stor Olles och får se en massa trofeer uppspikade på ladugårdväggen, verkar som om nån sysslar med jakt här...

Det är lungt och stilla och som synes lång väg att gå men jag bara stortrivs.

Kommer fram till den här skylten efter vägen tillbaka, blir nyfiken och går och tittar men det är inte nåt annat än en lång myr. Det enda intressanta jag ser är ett nytrampat älgspår i snön.

När jag kommer tillbaka där skidleden korsar vägen så går jag in bara 50 meter efter den för att visa att det finns ett vindskydd där vid sjön Lilla Spånsan.

Lilla Spånsan, kanske inte mycket till sjö. Kan nog klacificeras som Tjärn tror jag.

Är nu tillbaka på parkeringen vid Stora Spånsan. Tredje delen är avslutad men det finns mer så det får nog bli nån ytterligare tur, när det nu kan bli av.

Fortsättning följer......

Postat 2014-01-06 17:07 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gyllbergen andra delen Placerad på karta

Vaknar upp lördagen den 4:e Januari och har ingenting att göra, så jag packar ryggsäcken och åker till Gyllbergen för ytterligare en vandring i området. Förutsättningarna är om möjligt ännu sämre än i torsdags för det är ytterligare nån mer plusgrad och så ett envist duggregn med dis och dimma. Efter jag åkt en bit på vägen så börjar det att regna rejält men det avtar ju närmare Gyllbergen jag kommer. När jag startar vandringen så har det slutat regna men det är en rejäl dimma så sikten är inte så bra. Jag börjar med att vandra på vägen mot Dragsjön. Det är lite snö kvar på vägen sen i torsdags men den är tunn och blöt. Efter en bits vandring så hör jag ett brak i skogen, jag stannar upp en minut men hör inget mer så jag går vidare men så brakar det till igen och jag ser en skymt av något i en sekund eller så i dimman ca 50 meter framför mig. Oj vad var det där för nåt, jag går fram för få det bekräftat med spåren jag tror ska finnas i snön men inte hittar jag några spår inte, så det var nog en fågel igen... ibland skenar fantasin iväg med en...

Kommer strax fram till den här stugan som ligger efter vägen. Måste berätta en episod som hände här i mitten av oktober. Jag skulle bara ta en tur till  Dragsjön och tillbaka. Jag mötte en äldre man strax innan stugan som var försedd med en stor träpåk i händerna. Han berättade att det var hans stuga och hade sovit över i den och på kvällen hade han hört en vargflock som ylade i närheten av stugan. Nu hade han blivit nyfiken och skulle ta sig en titt och som han sa hade han förskansat sig med träpåken utifall att.... Jag gick upp till Dragsjön och på vägen tillbaka så gick jag in i skogen vid stugan bara på måfå och det tog inte lång stund innan jag fick upp ett spår av flocken, det var då en decimeter nysnö så det var lätt att spåra dom, inte långt ifrån stugan så delade sig spåret. det verkar som om flocken delat på sig och gått åt varsitt håll. jag bakspårade en dryg kilometer men vände sen tillbaka. Det kändes häftigt att stå i de vargspår som hade gjorts för mindre än 10 timmar sen.

Jag går vidare mot Dragsjön och viker av vägen och tar skidleden mot Stora Älgsjön.

Kommer strax till den här mossen och den kommer jag inte över så jag får ta en omväg i skogen istället. Det blir en ganska stor omväg så jag tappar bort mig ett tag, vet inte riktigt var jag är, ser inga märkningar för skidleden.

När jag äntligen får syn på den här stenen så vet jag var jag är och kan forsätta efter leden mot Stora Älgsjön.

Isen på mossen håller så det är bara att vandra rakt på. Kommer snart upp på en till mosse alldeles innan jag är framme vid sjön och då.......

Ja då dyker det här spåret upp, jag lade linsskyddet ( 5,5cm.) bredvid så man förstår storleken på spåret. Det torde inte vara nån tvekan att det är från varg. Men det här var inte det enda spåret....

Vad har försigått här? Har vargarna samlats och haft rådslag eller nåt? Det knäpper till en bit in i skogen, Hjärtat bultar...och fantasin spelar mig ett spratt igen. det var säkert nåt annat, det räcker bra så här tycker jag.

Ytterligare en bild på spåren.

Det var ordentligt upptrampat.

Framme vis Stora Älgsjön så var jag tvungen att sätta mig i vindskyddet och pusta ut ett tag.

Här vid södra änden av sjön så finns ett vägskäl där man kan gå mot Prästbodarna eller Dragsjön, jag väljer det senare.

Det tar inte lång stund så dyker de här spåren upp, förmodligen från samma vargar jag såg spår av nyss för de går i riktning mot det stället. Under tiden jag fotar dessa så hör jag orrspel en bit framöver.. Nu är naturupplevelsen nästan total!

Har kommit fram till Långälgsjön med sitt vindskydd.

Ber en stilla bön till högre makter att isskorpan ska hålla att gå på i leden. Den håller, det tar mig en minut att gå över, det är en stor mosse så jag är glad att inte behöva runda den.

En Tjäder eller en Orre har promenerat i leden. Det har också börjat regna... men vem bryr sig!

Hittar en informationtavla utmed leden.

Blött, Blött sista biten ner till Dragsjön. Jag passerar sjön samma väg jag tog i torsdags men vid dragbergsstugorna så tar jag leden som går via Idkerbergsmasten.

Ett stort tack till de personer som bemödar sig med att släpa hit en massa spångar som jag kan gå på. Här hade det annars varit stopp, mossen är enorm och riktigt blöt som synes.

Ett vägskäl, jag går rakt på mot Gyllfäbodarna.

Passerar en liten skogstjärn, är nu iprincip uppe på högsta punkten i Gyllbergen (495m.ö.h.) lite längre fram så passerar jag Idkebergsmasten men den syns inte i diset. Jag skrämmer även här upp en fågel nu på bara 10 meters avstånd och ser att den här gången så är det en rovfågel av nåt slag.

Stannar till i det här vindskyddet och intar den matsäck jag har kvar.

Följer leden som går in i dimman.

Äntligen kommer jag till en lite torrare del av leden, men det är så dags regnet strilar ner och kängorna är redan vattenfyllda.

Här finns Stor Pers torraksskog som ju var en gammal timmerhuggare som tyckte man skulle spara gamla torrrakor till eftervärlden.

Och här kan vi se en av torrakorna.

Är nu strax nere vid Gyllfäbodarnas parkering, så här slutar den här vandringen. Men som sagt Gyllbergen är stort och har mer att visa så det kommer nog en tredje vandringstur framöver.

Fortsättning följer.........

Postat 2014-01-04 20:04 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gyllbergen första delen Placerad på karta

Jag stiger upp före 7 den 2:a Januari 2014,  det är mörkt nån plusgrad och lätt duggregn, inte speciellt inspirerande men har  ju redan bestämt mig så jag åker iväg mot Gyllbergen för en vandringstur eftersom snön lyser med sin frånvaro. Efter en bit på vägen så får jag se i billjuset tre rådjur korsa vägen. När jag svänger in på de sista 5 kilometrarna upp till Gyllbergen så blir vägbanan helt plötsligt ljus. Wow, det har kommit lite nysnö då kan jag kanske få se några färska spår iallafall.

Gyllbergen som är ett naturreservat med vandringsleder, skidleder, vindskydd, övernattningsstugor har också i området både björn, lo, järv och varg.

Jag startar vid gyllfäbodarna och tar vandringsleden mot Dragberget.

Bara efter ca 1 kilometer så kommer jag till ett vindskydd med grillplats.

Håller man sig till vandringsleden så är det bra ordnat med spångar på sådana här ställen.

Jag passerar ett ytterligar vindskydd och strax bredvid så hittar jag den här skylten med lite information om de platser jag snart ska komma till.

Har kommit fram till jättebordet men nån jätte syns inte till...

Man ser inte så mycket av Fjortasjömossen i diset och dimman men här är den iallafall.

Här är själva Fjortasjön eller det lilla som är kvar av den.

Har kommit till Saras sjö där alltså eligt sägnen en ung gravid fäbokulla vid namn Sara ska ha dränkt sig. Jag vandrar vidare mot Dragsjön.

Det här ska föreställa Dragsjön nu ser man inte mycket av den i dimman men här vid norra änden av sjön är det bra ordnat med vindskydd och grillplatser.

Fortsätter utefter den västra sidan av sjön och kommer till Jans koja som enligt en skylt i kojan är uppbyggd 1992. Här är väldigt imponerande bra ordnat med övernattningsplatser i kojan, grillplats, dass och vedbod med ett flertal vedsäckar i.

Här vid den södra änden av sjön ligger Dragbersstugorna med övernattningsmöjligheter flera vindskydd och grillplatser, allt vad en vandrare kan önska. Jag går in i stugan och tar mig en välbehövlig rast, kikar i gästboken och ser att på nyårsafton har ett par tagit sig hit och som dom skriver bara njutit av tystnaden. Jag går vidare mot dragbergsgatan.

Här börjar Dragbergsgatan som är en förkastningsspricka i berget som är ca. 400 meter lång och 10 meter djup.

Jag har här tagit mig en bit in i Dragbergsgatan, det finns en del snö här så det blir lite pulsigt att ta sig fram.

Lite djupare in i Dragbergsgatan, snön och stenblocken gör det lite svårforcerat men jag klättrar och pulsar vidare.

Isformationer som hänger utefter den lodräta bergsväggen.

Det råder en nästan trolsk stämning här i slutet av Dragbergsgatan.

Har kommit ut från Dragbergsgatan till en stor myr, jag går vidare efter leden och plötsligt hör jag vingslag från en fågel som har blivit uppskrämd av mig.Jag ser bara en liten skymt av den stora fågeln som flyger in i skogen, tänk om det var en rovfågel av nåt slag! Jag återkommer senare i berättelsen till den här fågeln...

Efter att vandrat ytterligare en bit på leden som nu går mot Prästbodarna så får jag se spår dock ej färska men jag tror och hoppas att det spår av varg. Spåren följer vandringsleden ca. 1 kilometer innan dom försvinner in i skogen.

Passerar ytterligare en mosse med spångar, annars hade nog jag inte tagit mig över här. Man kan fritt fantisera om vad som kan dölja sig där borta i dimman...

Strax innan jag når fram till Prästbodarna så finns där en källa som kan vara till hjälp för törstiga vandrare.

Väl framme i Prästbodarna. Här finns också övernattningsmöjligheter, vindskydd, grillplatser och en hel del fäbodar som står kvar.

Här är bara en av de byggnader som finn bevarade i Prästbodarna.

En lite närmare titt på dasset som nog har sett sina bästa dagar.

Jag vandrar vidare från Prästbodarna tillbaka mot Dragsjön men för att turen inte ska bli för lång så försöker jag följa skidleden istället. Skidleden går mestadels på mossar så jag får kämpa mig igenom obanad terräng i skogen bredvid leden eftersom det är för blött på mossen.

Har kommit en bit in i skogen jäms med skidleden och här råder inget tvivel om att en älg har gjort spår ifrån sig. Ser även en del gamla vargspår på samma ställe. Jag vandrar vidare ömsom efter skidleden där det går och ömsom i skogen bredvid.

Oj, Oj, Oj, här går det tungt för Johansson. Den ynka tjälen i mossen håller inte, jag sjunker ner vartannat steg, benen är trötta och de vattenfyllda kängorna känns som bly!

Jag har nu iallafall krånglat mig upp och tillbaks till den mosse som jag tidigare skrämde upp den där fågeln.

Dom här spåren fanns inte när jag passerade här för nån timme sedan. Förmodligen gjorda av den fågel som jag skrämde till skogs. Jag är ingen expert på spår av fåglar men efter lite googlande så står det nog ganska klart att det inte var någon rovfågel utan vad jag kan se så kommer nog spåren av en tjäder. Det var samma spår överallt i närheten. Den som är lite säkrare på de här spåren får gärna höra av sig.

Tog skidleden ner tillbaka till Dragsjön, uj vad blött det var, men man kan ju inte bli mer än blöt har nån vis person sagt. Så här ser Dragsjön ut när inte dimman ligger alltför tät. Nu är det 4 kilometer tillbaka till parkeringen där jag ställde min bil i morse. Jag bestämmer mig för att ta "the easy way back". Jag följer skidleden 1 kilometer till vändplanen på den väg som tar mig de 3 sista kilometrarna tillbaka till gyllfäbodarna.

Jaha, här är snön. Det är tillräckligt mycket för att till och med åka skidor på om det nu bara gäller en sträcka på 75 meter!

Bara 10 meter kvar till parkeringen så dyker de här spåren upp. Äntligen färska spår av nånting, men vad är det här spår av för nåt då? Spårstämplarna är kanske lite större än en enkrona. Har också googlat på de här spåren och det jag kan få fram är att det kan vara ekorre eller nåt mårddjur. Kan nån se vad det är så skriv gärna och hör av er.

Tillbaka vid parkeringen. Som synes har det varit nån enstaka besökare här under tiden för min vandring. Det är så att det nästan börjar att skymma så jag har utnyttjat hela den ljusa tiden på dagen för min vandring. Årstiden är väl inte den gynnsammaste för en sån här vandring och bilderna blir som dom blir i dimman och diset. Gyllbergen är inget man betar av på endast en vandring så därför är rubriken " Gyllbergen första delen" Det får allt bli några vandringar till för att visa vad Gyllbergen har att erbjuda.