Kommer blogga om våra semester turer.

En liten summering om mig..
Jag gillar att va i naturen,plocka svamp,vandra ,tälta m,m
Jag gör nästan alltid en långvandring varje år och även kortare turer.

Har vandrat mycket i Abisko,Saltoluokta och området där.
Även Jämtland,Härjedalen och Dalarna är välbesökt.
Åker mycket längdskidor på vintern med Vasaloppet som årliga målet. Har 11 målgångar hittills samt 1 i Marcialonga.

Användarnamn: lennart80

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Foto, Löpning, Resor

2014:
Juli

Inför vandring

Nu är dert 3 veckor kvar tills vandringen Abisko-Nikaluokta blir verklighet.

Till helgen blir det en tur igenom glaskogens naturreservat. Bara för att testa så allt fungerar.

Detta blir första gången som en kommer vandra i flera dagar, Många funderar på om vi inte är kloka eftersom vi ger oss på Kungsleden direkt. Men vi ska ta de lugnt och försiktigt.
Vi har 12 dagar på oss så det ska inte va någon fara.

Snart blir den sista inhandlingen till turen, så som myggolja,nät o sv.

Ser fram emot detta som fan!!

2014-07-14 12:32   BeatriceK
Härligt. Det är en fin och enkel sträcka. Dag Hammarsjöleden har dessutom trygghet i stugor och hyfsat med folk. Bra nybörjartur. Brukar inte vara så myggigt men en del knott särskilt strax efter Abiskojaure där man går på skrå runt Gárddenvárri. Sen kan det vars blött och geggigt i marken mellan riset precis innan Alesjaure vilket kan vara bra att vara förberedd på. Passa på att bada vid stranden av Abiskojaure om vädret tillåter.

God tur!

Svar 2014-07-19 09:19   lennart80
Tack för tipsen!
Låter skönt utan mygg och knott.
Att bada låter kallt men säkert skönt i stunden,så de får prövas.

2014-07-14 22:03   Citychris
Härligt. Jag ska gå samma sträcka i slutet av juli. Väntar ivrigt på väderrapport därifrån. För tillfället verkar det ju vara sjukt varmt där uppe.

Svar 2014-07-19 09:20   lennart80
Va kul!
Då får du återkomma med rapport när du är klar.
Lycka till.

2014-07-15 15:35   smux
Abisko-Nikkaloukta är en fin och lättgången sträcka. Då ni har så pass många dagar på er skulle jag vilja rekommendera en avstickare, dvs från Alesjaure går ni mot Vistas-Nallo-Sälka, vackare sträcka och betydligt mindre folk.
Tolkar jag era datum rätt (3v från 14/7) innebär att ni kan riskera att möta Fjällräven Classic vars 2000 vandrare släpps på från Nikkaloukta mot Abisko under 3 dagar (8-10/8). Ett sätt att undvika det jippot är att ni fortsätter Kungsleden söderut från Singi till Vakkotavara, istället för att gå in mot Kebnekaise fjällstation och Nikkaloukta.

Svar 2014-07-19 09:23   lennart80
Vi börjar vandra 4/8 och har 12 dagar på oss.
Dock får vi känna oss fram hur mycke mer vi orkar gå.
Vi är nybörjare så vi får ta de försiktigt.