Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

2009-01-09

Krisen

Då har det förflutit ännu en jul och ännu ett år ligger för oss. Jag har haft fullt upp med många saker, jag skall reda ut det för er, men ber lite om ursäkt för det långa uppehållet i bloggandet. Följande har hänt:
jag har gjort två provturer med full expeditionsutrustning för att finna brister och svagheter i lägret. Jag har testat lite olika maträtter och gjort en powergröt som var så söt att jag nästan spydde, men tror nog jag uppskattad den när fettet runt magen tryter. Jag har också haft en rejäl kris i äventyret.  Men jag tar sakerna i ordning.

Provtur två.
Den gick från Tännäs och jag följde leden upp på fjället sydväst om byn, en ganska bra stigning, och fick känna på pulkan och kläder och skidor ordentligt. Det var ganska kallt, ca -15 när jag gick, och det kröp nog ner mot -20 på natten. Bra att testa köldbeständigheten på både mig och utrustning. Här insåg jag att de termobyxor jag köpt inte höll måttet, utan skall lämna tillbaka dem och har nu skaffat ett tjockare par som jag testade på tur tre och har nu även skaffat motsvarande jacka. Testar dessa i kommande testturer. Jag testade att ligga stilla en dag för att se vad som händer. Jag fick mycket sorterat och allt fick sina givna platser i pulkan. Och så var det då kaffeproblematiken. Jag slutade dricka fyra dagar innan jag gick ut på min tur, något jag trodde skulle vara nog, men icke. Huvudvärken låg och malde och höll mig vaken på natten. Det hade varit enkelt botat men en huvudvärkstablett, men detta fanns kvar på skrivbordet hemma, och likaså allt vad pulverkaffe hette, så huvudevärken var mycket besvärande. Hursom helst, jag kände att jag fick en bra struktur i tältet och att jag fick in pulkan i tältet är helt suveränt. Jag kan packa allt helt klart, tillochmed spänna alla rämmar utom en, längst bak där snötältpinnarna skall in, innan jag drar ut pulkan ur tältet. Jätteskönt! Jag rev mitt tält och började bege mig mot mitt nästa mål, och lämnade nu skoterleden. Jag tänkte följa ledmarkeringarna in mot topparna i väst, men när jag lämnade leden sjönk jag ner till låren i pudersnö. Med skidorna på. Jag kämpade på i en stund, men insåg att min huvudvärk skulle bara bli värre med anstängningen och att jag kände att jag gjort tillräckligt många upptäckter denna gång. Jag belutade att vända och inte plåga mig själv. Jag fick bla åka med full pulka ner för skoterspåret och det var nyttig träning. Jag bestämde mig för att göra en till provtur runt nyår, och reparera de brister jag upptäckt.