Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Träning

Jag måste träna inför den här resan. Alltså springa lite, lite sit-ups osv. Detta tänker jag dokumentera på något sätt. Jag har en pulsklocka som är tillverkad i finland och heter samma sak som en husvagn...Med den kan man göra ett fitness test genom att ligga på rygg och låta klockan sköta resten. Den kolla pulsen men tror också den känner hur pass mycket hjärtat kan slappna av mellan slagen, ju mer avspänt hjärtat är, desto bättre tränad är man. Man får fram ett värde och så tittar man i en tabell så ser man hur tränad man är jämnfört med andra i samma åldersgrupp.

Det är ju i sig kanske ointressant, men när man jämför med sig själv kan man se en kurva, eller utveckling om man gör det med jämna mellanrum och på bestämda tider. Det hade jag tänkt att göra. Jag hade klockan på mig när jag vandrade kungsleden, och loggade pulsen varje dag för att spara och titta på i efterhand. Jag åkte upp 4 enheter under vandringen. Detta för att jag hela tiden låg på 50-60% av max puls grovt sett, ca 5-6 timmar om dagen. Det är lågintensiv träning som bränner fett och bildar kapilärer i musklerna. Detta kan jag vittna om som efter kungsleden kunde springa 2 mil utan att bli trött i musklerna. Leder och fötter, ja men inte benen. Skön känsla. Jag var mycket vältränad inför kungsleden och ämnar vara i trim inför detta äventyr. Vi har en mycket bra skidstadion i Älvdalen, och där tänkte jag tillbringa mycket tid. Med däck bakom ryggen. och stavar. Man blir bra på det man tränar, och jag ämnar att blir bra på att dra pulka. Finns många grusvägar i dalarna så det är inget problem. I Wäsa finns en slalombacke som säkert kommer få besök. Jag skall köra med kvast skaft istället för stava, för att göra det besvärligare, och tyngre. Kanske jag tillochmed tynger ner dem lite för att få stav och stak muskler.

Gjorde mitt första pass idag i elljusspåret. Hade två bildäck efter mig på släp. Det blev bitvis mycket tungt. Det samlades bark i hålrummet i fälgen och det blev en broms vilket gjorde att pulsen ökade önskvärt. Men det bakre däcket bara slängde och vände på sig och blev till ett iritationsmoment. Skall åka ner till skroten på måndag och hämta ett lastbilsdäck. Tror det är lagom stort. Skinnarmo lär ha dragit på traktor däck, men det är en stund dit för mig. Gjorde en fitness test idag innan jag började träna för att få det dokumneterat. Värdet idag 16/8 var 45. Iochmed att jag är 37år går man in på tabellen ovan och ser att jag ligger på 5. Målet är att komma upp på 6 innan resan.

Henrik

2008-08-17 01:50   ctve8n
"...kunde springa 2 mil utan att bli trött i musklerna. Leder och fötter, ja men inte benen."
Helt sjukt. Du måste ha varit grymt bra tränad.

/ekstam

2008-08-17 08:47   bensson
Ekstam: Ja, det får man lov att säga. Jag körde väldigt mycket spinning inför Kungsleden, så jag hade grymt syreupptag. När jag joggade på 70% av maxpuls, behövde jag bara andas genom näsan. Munnen kunde vara stängd. Också sjukt...

2008-08-17 12:18   brigas
Snart får du väl ett pass på elljusspåret med att lägga ut bark igen..

2008-08-17 19:05   bensson
Britt: Sant, har tänkt på det, så jag körde på grusväg idag istället. Det blev lite mindre frition så jag får hitta lite tyngre grejor att släpa på. Intressant problem, inte sant? Jag behöver ett tyngre däck för att släpa omkring på på skogsvägarna...Galet! He he... men det är en grymt bra träningsform. Klockrent för ändamålet.

Tror du att du är indian eller?

En compoundskytts vardag.

Test av Tentsile Flite

Då har jag testflugit min Flite. Den kom igår strax innan lunch. Barnen och jag gick ut efter lunch och testade att hänga upp den. Jag hade tittat ganska många gånger på instruktionsvideon från hemsidan. Det var ganska lätt att få upp den så att den kom i luften. Det gick bra att spänna upp den hårt, som man skall. Den skall inte hänga som en hängmatta, utan vara hårt spänd.

Flygande tält

Jag älskar tält. Allt det står för. Tryggheten, värmen, att vara ute på äventyr. Jag har testat massor av olika, små och stora. Vinter som sommar. Jag har testat kompisars tält, jag har ägt många som jag sålt vidare, då kanske någon detalj gjort att tältet på andra sidan staketet såg lite bättre ut.