Användarnamn: Emelie Lovisa Eriksson

Intressen: Alpinism, Fiske, Vandring, Mountainbike, Bär & svamp, Foto, Utförsåkning, Resor, Längskidor, Skoter

2016:
Augusti

Fjällvandring kring Abisko!

Med spänning åkte jag om mitt resesällskap upp till Abisko för att göra vår första fjällvandring. Då vi inte har någon större erfarenhet av dels på kartläsning (inte mer än orientering i skolan) men även fjällvandring vågade vi inte ha några jättehöga förväntningar. Det vi var ute efter var att se oss omkring i fjällvärlden och att fjällfiska.

Vi kom upp till Abisko torsdag runt 17.00. Tog oss till Abisko turistinformation. Bad om tips och råd på hur vi kunde lägga upp vandringen.

Vår första tanke var att börja fredagmorgon. Men eftersom vi hade tält med oss så startade vi redan torsdag 19.00. Vi utgick från Abisko vid nationalparken. Planen var att vandra ca 3 timmar.

Mål 1: Kårsavaggestugan

Det var bra led och väldigt enkelt att hitta. Vi tog oss lite mer än halvvägs - precis utanför nationalparken där vi satte upp tältet.

Vi fortsatte vandringen vid 10.00 morgonen därpå. Vandringen mot Kårsavaggestugan var inte jättekul tyckte vi. Dels regnade det lite smått. Men det var inte alls någon rolig sträcka att ta sig igenom. Det var myr, högt gräs, ingen bra led/stig och vi tänkte att detta var inte alls det vi hade tänkt oss. Kändes som vi bara trampade på samma ställe hela tiden. Emellanåt kom vi till vackra ställen och kände att det inte var så pjåkigt ändå.

Efter ca 2,5 timmar var vi framme vid Kårsavaggestugan. Lite blöta och väldigt hungriga gjorde vi lunch och funderade över resten av dagen.

Mål 2: Låkktatjåkkastugan

Det fanns två vägar att välja på. Vi valde såklart den mer utmanande :) Vi bestämde oss för att ta oss upp mot Latjnavaggi. Stugvärden vid Kårsavaggistugan tyckte det var en bra idé att vandra dit för att sedan hitta lämplig tältplats.

Efter lunch och torkning av kläder påbörjade vi vandringen uppåt.

Det var häftigt men en tung tur upp mot Latjnavaggi.

Vi fortsatte vandringen och kom fram till Latjnajávri där de hade en forskningsstation. Riktigt läckert!

I slutet av ”sjön” (som vi vill kalla det) valde vi att hitta en lämplig tältplats.

Mål 3: Låkktatjåkkastugan

Vid 10.00 morgonen därpå fortsatte vi uppåt mot Låkktatjåkkastugan. När vi kommit upp från Latjnavaggi var det en helt fantastik utsikt. Otroligt vackert! Och vädret var grymt.

Väl framme i Låkktatjåkkastugan (som var riktigt fint till) avnjöt vi en god soppa men även deras berömda våffla med grädde och hjortronsylt.

Vår tanke var att fortsätta ner mot Låkktajåkka för att sedan vandra till Trollsjön. Men vi ändrade våra planer och gick ner mot Björkliden och vidare till Abisko för övernattning på vandrarhem. Och sedan ta bilen till Låktajåkka och en dagstur till Trollsjön.

Mål 4: Björkliden

Vandringen ner mot Björkliden bjöd på en väldigt vacker utsikt.

Ont i fötter och riktigt trötta efter ca 3,5 timmar hoppade vi sedan på en buss till Abisko och letade upp ett rum att sova i. Lite oroliga att vi inte skulle klara av en tripp till Trollsjön nästa dag.

Mål 5: Trollsjön

Men morgonen därpå var vi utvilade och kände att vi inte ville missa en tur till Trollsjön. Så vi tog bilen till Låkktajåkka, parkerade på en p-ficka och började dagsturen.

Hela turen bjöd på vackra vyer. Kärkevagge var fylld med stora stenbumlingar, ängar med fjällblommor och andra läckerheter.

Efter 1,40 minuter var vi framme vi Trollsjön. Vattnet var alldeles klart och blå/grönt. Vi stannade där och åt lunch. Eftersom vi var där mitt på dagen blev bilderna inte så bra då man tog dem i motljus.

Vandringen ner kändes lång och fötterna värkte. Men, det var det helt klart värt!

__________________________________________________

• Abisko till Kårsavaggestugan (ca 15km)
  • Kårsavaggestugan till Låkktatjåkkastugan (9km)
  • Låkktatjåkkastugan till Björkliden (9km)
  • Låkktajåkka till Trollsjön (12km tor)

En lagom första fjällvandring tycker vi. Man lär sig mycket under sin första vandring.

Vi har haft skapligt väder. Men klart att upplevelsen hade varit maximal om det hade varit sol alla dagar.

Men vi är grymt nöjda! Vilken fantastisk natur vi har i Sverige.

Fisket är vi mindre nöjd med. Ingen fiskelycka där. Men på norra sidan ska det tydligen vara bättre fiske. Får bli en annan gång.

Nu är det bara att smida nya planer för en nästa fjällvandring! :)

2016-08-03 07:56   Håkan Friberg
Abiskotrakten är ett fantastiskt område. Ni valde en liten fin tur och hade dessutom tur med vädret. Mitt tips: Återkom och vidga vyerna.

2016-08-03 20:16   Skogstoka
Låter som en riktigt härlig premiärtur!
Ja, jag instämmer - Sveriges natur är verkligen kalasfin. :)

2016-08-05 10:22   Christofer Bruhn
Bra finaste bilder.Inspirerande får kolla på kartan sen var ni gick.
Vädret javisst är och blir som det är.

2016-11-22 20:45   Emelie Eriksson
Ja, vi är riktigt nöjda med första turen! :)