- 2019-06-28 11:14 Helig
-
Vaknade tidigt och åt frukost. Så fort regnet upphörde packade jag ihop. Och lade in en ny rutt. Eftersom jag tog mig fram så långsamt hade jag tänkt om.
Jag tänkte gå norra sidan av Bessvatnet, inspektera Bessegen och ta beslut där och ev ta av mot Memurubu istället.
Vägen längs sjön var om möjligt långsammare.
Våtmarkerna stämde väl överens med kartan.
Jag tog mig fram på varenda sten jag hittade för att hålla fötterna torra. Endast en å var bökig att ta sig över. Regnet kom tillbaka. Bitvis försvann leden. Sikten var dålig. Men med vattnet på ena sidan. Lutning uppåt på andra sidan och kompass kändes det tryggt.
En etapp var ett stort stenröse. Den var riktig jävligt att ta sig över men vadringsstavarna gjorde livet lättare.
Väl framme vid Bessegen blev det kaffepaus med Snickers. Toppen täckt av moln. Jag gav upp hoppet att klättra upp. Stupet ner till Gjende var hissnande.
När jag vände blicken åt andra hållet såg jag leden gå på utsidan, med stupet bredvid. Fick panik. Där gick inte att klättra. Var inte sugen på att gå tillbaka samma väg. Klättrade upp längre in. Där skymtade leden igen. Jag hade sett en del som inte tillhörde leden, på kanten av stupet. Pulsen och andningen gick ner igen.
Bilder
Lägg upp bilderLästips
-
Myter och midsommar i Arild
Friluftsentusiaster från Skåne firar Midsommar på Kullaberg och laddar upp för en intensiv vandringsperiod.Anders Hermansson
-
60 mil i isbjörnens rike
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...Jesper Skarman
-
Friluftsliv, företag & livsresa
Vägen är inte alltid spikrakt framåt. Dock har jag lärt mig mycket och jag är stolt att jag har fått vara med om resan.Daniel Vilhelmsson Wesén
-
På små och stora öar i Värmdö kommun
Jag fick tre fina försommardagar i Stockholms skärgård. På jobb och fritid. På Långviksskär, Bullerö och Runmarö.personnvik
-
Recension av Claes Grundstens bok "Sarek"
Att säga farväl till ett landskap Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ... 2 kommentarerAnders_sthlm
-
Stugvandring på Ostkustleden
Skånevandrare på turné till Ostkustleden. 2 kommentarerAnders Hermansson
-
Fem dagar i Urho Kekkonens nationalpark
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ... 1 kommentartillin
-
Vandring till Dim Çay-flodens källa i Turkiet
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ... 2 kommentarerAZDaniel
-
Dagstur längs Prins Bertils stig i Halland
Jobbet förde mig till Halland, där jag mötte försommaren under tre dagar. Kontrasterna mot väderförhållandena i Östersund var stora.personnvik
-
Vandring på Madeira – Del 1
Friluftsliv med strapatser samt stadsnära vandring på Atlantens pärla. 1 kommentarAnders Hermansson
